Klíč dominanta Lužických hor

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Nedaleko Nového Boru v jihozápadní části Lužických hor se nachází kopec, který je výraznou dominantou tohoto pohoří. Jedná se o kuželovitý vrch, jehož svahy jsou zčásti pokryty suťovými poli a který se vyznačuje rovněž tím, že se jedná o jednu z mála lokalit s výskytem kamzíka horského na českém území.

Foto: chantal

Při výstupu na Klíč jsme se rozhodli využít služeb vlaku. Dojeli jsme do železniční stanice Svor, která leží na trati 080 z České Lípy do Jedlové. Od nádraží se vydáme po žluté turistické značce, která nás zavede do centra obce k rozcestí s červenou turistickou značkou. U rozcestí odbočíme vlevo a dále budeme pokračovat po červené turistické značce. Zprvu jdeme obcí a stoupání je velmi mírné. Jakmile se přiblížíme k posledním domům v obci, šipka s červenou turistickou značkou nám ukáže, že máme odbočit vlevo. Cesta se před námi začíná postupně zvedat s tím, jak se blížíme k lesu. Nyní nás čeká patrně nejhorší stoupání z celé trasy. Chvílemi to vypadá, že stoupání snad neskončí. Náhle ovšem vyjdeme z vysokého lesního porostu a cesta se na chvíli narovná. Od této chvíle můžeme pozorovat okolní krajinu, kterou nám v předchozích okamžicích zacláněl vysoký les. Po chvíli dorazíme k rozcestí a nyní nás bude čekat „vrcholové stoupání.“ Teď už skutečně není čas na odpočinek a budeme metr za metrem stoupat vzhůru k nebesům. Přitom se můžeme kochat pohledem na protější svahy Lužických hor, kterým dominuje Rousínovský vrch. Zároveň můžeme sledovat údolí, ve kterém leží obec Svor.

Jakmile dorazíme na vrchol, budeme si chvílemi připadat, že se nacházíme v mnohem vyšším pohoří, než jakým jsou Lužické hory. Vrchol je totiž kamenitý a při pohledu dolů se možná leckomu zatočí hlava. Na ty ostatní čeká nádherný výhled po okolních svazích, kdy severním směrem můžeme pozorovat vrcholy v Lužických horách jako Velký Buk nebo Jedlovou, západním směrem Studenec nebo Děčínský Sněžník a jižním směrem město Nový Bor a či kopce Vlhošť, Ronov či Špičák.

Po nabažení se pohledy po okolní krajině můžeme sejít zpět po červené značce do Svoru, nebo se můžeme vydat na druhou stranu a dojít po červené do Nového Boru, který je vzdálen od Klíče zhruba 5 km, zatímco ze Svoru je to o dva kilometry méně.

Jídlo jsme si zabalili s sebou do baťůžku.

Foto: chantal

Výstup na Klíč a následný výhled byl opravdový zážitek. Pokud jste tento krásný kopec ještě nenavštívili, měli by jste to v brzké době napravit.

Kopec je příspuptný po celý rok a neplatí se zde žádné vstupné

Poslední aktualizace: 24.3.2011
Klíč dominanta Lužických hor na mapě
Autor: chantal

Příspěvky z okolí Klíč dominanta Lužických hor

SKLÁŘSKÉ MUZEUM NOVÝ BOR
POZVÁNÍ DO MUZEA Nic neproslavilo českou zemi ve světě více než…
Z Nového Boru, nevelkého městečka 10km severozápadně od České Lípy, se…
Podle údajů je novoborská lavička Václava Havla dvanáctá v pořadí…
Městečko Nový Bor ležící v podhůří Lužických hor je se známým letoviskem Sloupem v Čechách úzce spjato nejenom historicky a kulturně…
Jak už je skoro na našich zájezdech tradicí, některý den se pokaz…
Kopec Klíč je sice až čtvrtým nejvyšším vrcholem Lužických hor …
Turistický rozcestník, který se nachází na severní straně Náměstí Míru v…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě…
Prostor Tyršova náměstí, v blízkosti kruhového objezdu, v Novém Boru zdobí…
Prostoru kruhového objezdu v jižním rohu Náměstí Míru v Novém Boru…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie se nachází v jihovýchodním cípu Náměstí Míru při Sloupské ulici. Původní kostel byl vystavěn v letech…
Tato trasa bude začínat v centru českého skla v tomto regiónu, v Novém…
Cíl našeho dalšího výletu jsou krásné Havraní skály s vyhlídkou, kousek od…
Nový Bor leží v Libereckém kraji, západním směrem od města Liberec. Město se rozkládá v podhůří Lužických hor. Nový Bor je město,…
Přírodní rezervace Klíč Jeden z dominantních vrchů v Lužických horách…
Touláme se koulem Starých Splavů, v oblasti pískovcových skal, roklí a…
Mezi nejzajímavější památky Nového Boru se řadí měšťanský dům čp. 46,…
Tentokrát se opět vydáme za poznáním krás Lužických hor. Naše trasa začíná…
Hřbitovy zrovna nepatří k obdivovaným místům, která bychom rádi…
Novorenesanční kostel svatého Ducha stojí v Arnultovicích v Štursově ulici…