Když do Pekla, tak z Náchoda a přes Ameriku i Dobrošov

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Název tohoto tipu na výlet, který je stejně atraktivní pro cyklisty i pěší turisty, evokuje jedno staré pseudolidové rčení, hovořící o tom, že pokud už má někdo namířeno do pekla, měl by tam alespoň směřovat na hezkém koni. My se však zaměříme na turistiku v oblasti Kladského pomezí, severovýchodních Čech a okolí města Náchoda, tedy na slavnou osadu a přírodní rezervaci Peklo s Jurkovičovou Bartoňovou útulnou, turistickou chatu s rozhlednou a pevnost v Dobrošově i nadnáchodskou osadu Amerika (v této chvíli zřejmě přestávají číst všichni, kteří se těšili na politickou agitku o tom, jak Amerika vede svět do biblického undergroundu). V našem případě jsme do okresního města pod kulatým vrškem přijeli z Babiččina údolí na kole a na tomto dopravním prostředku jsme absolvovali také celý tento výlet … i když je nutno přiznat, že mnozí občas také svého jednostopého oře potlačili, a to bez rozdílu výše věku či druhu a velikosti pohlaví.

Začátek výletu je přitom absolutní pohodička. Pivo na náchodském hlavním náměstí (nikoho dnes už asi nepřekvapí, že je „originálně“ Masarykovo) chutnalo a jednou z prvních atrakcí cesty je zdejší pivovar s podnikovou prodejnou. I zde se prodávají cyklodresy s emblémy výrobce pěnivého moku a i zde za něj zaplatíte, jako by byl celý protkán zlatou nití (proto také nemůžeme na našich výpravách propagovat pivo hanušovické a celkem by mě zajímalo, jestli se někdy někomu kompetentnímu v temném lebu rozsvítí malé světélko a on pochopí, že i při těch pár tisících kilometrů, které každoročně najezdíme, to není pro malý až střední pivovar vůbec špatná reklama). U pivovaru už to jde do kopce (a po červené TZ), který je jaksi stále strmější a strmější. Však je také třeba překonat na nějakých 4 km téměř 300 výškových metrů. Ještě, že se cestou najde pár výhledových odpočinkových míst ke kochání, např. železniční vagón v chatové Americe. Tahat „na zádech“ bych ho tam ovšem v žádném případě nechtěl …

Vrcholem dne – minimálně výškovým – je Dobrošov, tedy zejména turistická Jiráskova chata se zřejmě nejkrásnější rozhlednou Královéhradeckého kraje, nacházející se ve výšce 622 m (některé informační prameny ještě mylně 2 m přidávají). Jedná se o stavbu z let 1921 až 1923 a údajnou perlu Klubu českých turistů. Vstup na rozhlednu je zpoplatněn, nechybí ani restaurace a možnost nákupu pohlednic a suvenýrů. První turistická útulna v Čechách zde přitom stávala již na konci 19. století. Dušan Jurkovič pak dokončil projekt její přestavby v roce 1912, dostavby do současné podoby proběhly po roce 1939 a roku 2002. Samotná rozhledna, postavená z kamene a cihly, je vysoká 24 m a na její kruhový vyhlídkový Ochoz, nacházející se ve výšce 15 m, vede 98 schodů.

Půvabná chata s rozhlednou, nabízející výhledy na Náchodsko, Hradecko, vodní plochu Rozkoše, Orlické hory, Kladsko i Krkonoše, je přístupná po silnici - a tedy autem nebo na motocyklu, po několika značených turistických trasách i po cyklotrasách č. 4037 a 22 (ta druhá ale nevede až přímo k chatě).

Naše cesta pak pokračuje do Pekla, tedy k někdejšímu mlýnu Pekelec. Nabízí se poměrně velké množství variant, přímá je ale jen červená TZ. Další trasy už jsou různými kombinacemi, pro cyklisty je asi nejlepší variantou spojit modrou TZ (tzn. vidět i památník válečným obětem a dělostřeleckou tvrz) a Pod Dubovicí „přestoupit“ na souběh zelené TZ a Cyklotrasy č. 4036.

Středobodem cílového Pekla není tentokrát Ďábel sám, ale další typická Jurkovičova stavba, zvaná Bartoňova útulna. Krásná stylová stavba s restaurací vznikla v roce 1912, ale základy budovy prý pamatují gotiku a rok 1415. Romantické místo, kde se každý rád zdrží, třeba i kvůli ochutnávce tekutiny, kterou můžeme označit jako pšeničný kvasničák z Náchoda

Pro zasycení hladových žaludků jsme zvolili samotné Peklo. Je zde sice o něco dráž než ve zbytku - cenově nadstandardně přijatelného regionu - ale na poměr kvalita vers. cena jsme si rozhodně stěžovat nemohli. Výborná česká kuchyně, o pivu už řeč byla a romantické prostředí se stává bonusem navíc.

Peklo
Peklo  •  Foto: markyz63

Řečeno sportovní terminologií: Těžko vyzdvihovat výkon jednotlivců, když se jednalo o výkon týmový. Jednalo se prostě o další vydařený den v oblasti, kterou máme rádi. Ale krásná příroda, dobrošovská rozhledna a Jurkovičovo Peklo přece jen asi o něco málo vedou.

Kromě poživatin, tekutin a pohlednic jsme (tedy jen někteří) utráceli pouze za výstup na rozhlednu u Jiráskovy chaty, a to 25,- Kč. Zpoplatněna je také dobrošovská pevnost, ale tam jsme se spokojili s exteriérem. A pobyt s přáteli v krásné přírodě Náchodska je stejně k nezaplacení.

Poslední aktualizace: 15.7.2016
Když do Pekla, tak z Náchoda a přes Ameriku i Dobrošov na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Když do Pekla, tak z Náchoda a přes Ameriku i Dobrošov

Peklo u Nového Města nad Metují
Poměrně rozlehlá přírodní rezervace Peklo u Nového Města nad Metují se…
Rozcestí Na Horách se nalézá u hlavní silnice z Nového Města nad Metují. …
Turistické rozcestí leží na břehu řeky Metuje, na okraji chatové osady. Prochází tudy žlutě značená trasa z Náchoda, Skalky a Bražce do Pekla, přes…
Turistický rozcestník, který se nachází v prostoru křižovatky na Brance,…
Dne 27. června 1866 v 8.45 zahájil generálmajor Hertwecka útok rakouské brigády (pěší pluk č. 41 a 56 společně s praporem polních…
Obec Václavice leží nedaleko města Náchod a to jihozápadním směrem. V oko…
Kostel ve Václavicích resp. na Dobeníně je datován do 13. století. kdy byl…
Václavický lesík, odtud pruští myslivci a fyzilíři z boku ohrožovali postupující Rakušany. Rázným postupem rakouských pěších pluků č…
Branka - pomník je postaven v místech, kde byla 27. června 1866 kolem 11. hodiny dopoledne svedena velká a krvavá jezdecká bitva…
Bojiště bitvy r. 1866 u Náchoda
Míříme na Náchodsko, na vrch Branka a okolí, do míst, kde se 27 června 1866 střetla vojska Prusů a Rakušanů. Bitva u Náchoda byla…