Karlovské jezero, místo, které postavili čerti a kde žili i draci

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Velké Karlovice jsou pro turisty  bohatým zdrojem  inspirace pro zajímavé výlety. Je to obec  známá jednak rozlohou svého katastru – nakonec – jsou VELKÉ Karlovice, ale hlavně svou přívětivostí pro turisty. Je zde řada zajímavých tradičních staveb, spousta přírodních zajímavostí, krajina je malebná, návštěvníci zde naleznou řadu možností k ubytování, stravování, v zimě se zde vyžívají lyžaři, léto pak patří pěším turistům a cykloturistům. Dá se zde strávit klidně týden, a pořád je co objevovat.

Dnes se vydáme do jednoho z mnoha údolí, která k Velkým Karlovicích patří: půjdeme do údolí Jezerného a podíváme se k tajemnému a mystickému Jezeru, kterým se údolí uzavírá.

Jako výchozí místo výletu zvolíme železniční stanici Velké Karlovice – zastávka. Je zde rozcestník turistických tras, vydáme se po žlutě značené trase směřující na Soláň. Kus cesty nás bude doprovázet také značka zelená. Pár desítek metrů od železniční zastávky si můžeme prohlédnout proslulý dřevěný barokní kostel Panny Marie Sněžné, zavítat do turistického informačního centra, vyplatí se strávit hodinku prohlídkou místního muzea. Úvodní část trasy vede po silnici stoupající zvolna na Soláň, po dvou kilometrech stezka u autobusové zastávky odbočí do údolí Jezerného. Odtud vás čekají k Jezeru další 2 kilometry chůze po místní zpevněné silničce podél Jezerního potoka. Je to svižná bystřina skákající po řadě kamenných stupňů, v blízkosti Jezera pak uvidíte i malé vodopády.

Než se na výlet vydáte, měli byste vědět, že se jedná o místo, které u řady lidí vyvolává emoce různého druhu. Někdo cítí zvláštní napětí, někdo pociťuje euforii, dokonce mnozí tvrdí, že se jim zde zbláznila střelka kompasu. Není divu, že jsou s jezerem spojeny legendy a pohádkové příběhy. A jak už je v naších krajích zvykem, část z nich vypráví o čertech, kteří jezero kdysi dávno postavili jako zdroj vody pro svůj mlýn na hřebeni Radhoště. Svědčí o tom velké balvany jakoby rozházené v okolí Jezera.  Asi na působení čertů v tomto kraji bude kousek pravdy, nejvyšší bod Zlínského kraje vysoký 1206 m n. m. se totiž jmenuje Čertův mlýn.

Mystika a nepopiratelné kouzlo Jezera do Velkých Karlovic přivedly i známého spisovatele Karla Jaromíra Erbena. Ten došel k daleko závažnějšímu zjištění, a sice k tomu, že Jezero obývali draci. Alespoň to uvádí ve své pohádce o Karlovském jezeru, která je součásti sbírky Národních pohádek.

Kdo potřebuje posilnění před cestou, nalezne je ve Velkých Karlovicích nedaleko turistického informačního centra. Je zde restaurace, obchod, pizzerie. Přímo v Jezerném je na počátku údolí útulná hospůdka, kde se vyplatí zastavit.

Od Jezera se nabízí pokračování výletu. Stačí zdolat dvoukilometrové stoupání do sedla Pod Kotlovou a odtud pak 4 km červeně značené hřebenové trasy na Soláň, odkud lze do Velkých Karlovic sjet autobusem nebo seběhnout po zeleně značené turistické trase. Ale pozor – pokud napadne sníh, je na hřebeni upravována běžkařská stopa a na ni by zodpovědný pěší turista neměl vstupovat!

Trasa od železniční zastávky až ke Karlovskému jezeru vede po zpevněných cestách, je zvládnutelná i pro rodiny s kočárkem.

Poslední aktualizace: 6.9.2022
Karlovské jezero, místo, které postavili čerti a kde žili i draci na mapě
Autor: ZdenekUrbi

Příspěvky z okolí Karlovské jezero, místo, které postavili čerti a kde žili i draci

U Karlovského jezera
Prý se má jednat o tajemné místo, ale ve slunečném červnovém odpoledni,…
Velké Karlovice jsou pro turisty  bohatým zdrojem  inspirace pro …
Před polednem přijíždíme autobusem z Karolinky do Velkých Karlovic. Se…
Cestujeme autem z Kladna do Beskyd, kde mám rodinné kořeny a jedu…
Vrch Soláň vyhlídkový
  Malebný kopec, vypínající se z hřebene Vsetínských vrchů nad Velkými…
V údolí na rozhraní Javorníků a Beskyd jsme navštívili jednu z největší…
Vsetínské vrchy (2): Soláň a Jezerné
Vsetínské vrchy (2): Soláň a Jezerné (10/2014) Slunečné a teplé p…
Na vrchol hory Soláň (860 m.n.m.) se v době, kdy není pokryt sněhem,…
 Po trase staré solné stezky od Velkých Karlovic stoupá mnoha zákruty smě…
Neděle 28. 8. 2022 Večer jsem nemohla zabrat, dokonce ani Ota hne…