Kamýk nad Vltavou – hrad Vrškamýk s vyhlídkovou věží

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme z Plzně na Moravu a cestou se chceme zastavit na některých zajímavých místech, která máme téměř na trase. Takových míst je u nás hodně – ani nemusíme z trasy moc odbočovat. Mezi ně právě patří zřícenina tohoto hradu s vyhlídkovou věží.

Obec Kamýk nad Vltavou je na silnici z Příbrami do Sedlčan – nesmí se však jet po hlavní silnici. Z Příbrami to je cca 20 km, do Sedlčan 12 km. Rozkládá se na obou březích Vltavy, přes kterou se dostanete po jediném 133,6 metrů dlouhém silničním mostě. Pěší tam mají vlastní chodníček. Jiným způsobem se přes řeku nedostanou.

Obec byla založena v 10. století, první písemná zmínka je až z r. 1285. V té době již stál zhruba kilometr na západ od obce i od řeky královský hrad Vrškamýk (345 m.n m.). První písemná zmínka o něm je z r. 1186. Založil ho král Václav I., ale stavbu dokončil až Přemysl Otakar II.. Ten hrad využíval převážně jako lovecké sídlo. Podle archeologických nálezů měl hrad špatnou statiku, obvodové zdi praskaly a byl prý opuštěn již po r. 1306. Jako pustý je však uváděn až r. 1569. Částečně se zachovaly obvodové zdi nádvoří, části příček paláců, zbytky brány hlavní i předhradní, okružní val a příkopy.

Ve své době patřil mezi nejvýstavnější panovnické hrady s obvodovou zástavbou. Svým celkovým řešením se prý nechá přirovnávat k mladšímu Bezdězu. Od roku 1958 je chráněn jako kulturní památka ČR.

V letech 2009 – 2010 zde proběhly archeologické výzkumy a zřícenina byla zpevněna. Zlepšila se přístupnost zříceniny, která je dnes součástí areálu, kde jsou panely se zajímavými informacemi, kde je zázemí pro návštěvníky s dřevěnou vyhlídkovou věží. Je vysoká cca 11 metrů, vyhlídková plošina je v 8 metrech, ze které je však vidět prý jen blízké okolí.

My jsme zde nejedli, ani jsme se dlouho nezdrželi. Pršelo, tak jsme si to zde jen prošli a pročetli. V Kamýku nad Vltavou by se snad našlo, kde by se nechalo najíst.

Celý areál je moc hezky upravený, šipkami je značen směr prohlídky, jsou zde hezky udělané tabule s informacemi, jsou zde i lavičky a zastřešený přístřešek.Takže z vlastních zásob si zde můžete udělat piknik.

Pokud pojedete autem, je možno zaparkovat na parkovišti, které je ve městě na křižovatce silnic - nedaleko řeky. Nedaleko je i zastávka autobusů Kamýk nad Vltavou. Z parkoviště se jde zhruba 300 metrů po zelené turistické značce podle silnice - směr od řeky. Pak se odbočuje vlevo po lesní pěšině. Po dalších 300 metrech se dojde ke vchodu do areálu, kde vaši pozornost upoutá vyhlídková věž. Ta je otevřena od 16.6. do 31.8. denně mimo pondělí od 9,30 do 15,30 hod. Zde je i menší dětské hřiště. Po dalším přibližně 0,5 km se dostanete ke zřícenině, která je přístupná celoročně.

Zpátky se nemusíte vracet stejnou cestou, hrad se nechá obejít a areálem se vrátit po druhé straně.

Pokud byste pokračovali dál po zelené turistické značce, došli byste po dalších cca 2,5 km do Zduchovic, kde je přibližně ze 17. století zámek, který je v současné době součástí volnočasového areálu. Bohužel trasa není okružní, zpátky se musí stejnou cestou.

Z parkoviště můžete jít po žluté turistické trase na opačnou stranu a po mostě na druhou stanu řeky. Po 1,5 km dojdete k dřevěné vyhlídkové věži Kamýk. Stojí těsně u silnice, ale parkoviště tam není, ani se tam nenechá zastavit. Příchod k ní je přes louku. Je to nízká dřevěná vyhlídka – je z ní vidět prakticky jen na obec se řekou. Vzhledem k tomu, že pršelo, tak jsme se ani nesnažili tam dojít. Je přístupná celoročně.

V okolí vedou cyklotrasy i další turistické trasy, kterými se můžete projít po Benešovské pahorkatině.

Poslední aktualizace: 9.5.2017
Kamýk nad Vltavou – hrad Vrškamýk s vyhlídkovou věží na mapě

Příspěvky z okolí Kamýk nad Vltavou – hrad Vrškamýk s vyhlídkovou věží

Zřícenina hradu Vrškamýk
1) Do Kamýku n/Vltavou vede spoustu cest, ale nejznámější je z…
Rozsáhlé zříceniny kdysi významného královského hradu Kamýk, nazývaného t…
Silnice č. 18 patří mezi ty, o kterých lze říci, že jízda po ní j…
Prvním, co návštěvník Kamýku nad Vltavou zahlédne, je zcela jistě kostel. Stojí na návrší a je vidět ze všech světových stran. Byl postaven v raně g…
Než se vydáme na další cestu z Kamýku nad Vltavou po pravém břehu Vltavy do Křepenic, bylo by škoda nepodívat se na pěknou zříceninu…
Vyhlídka Lavička se nachází nedaleko vesnice Velká, která s…
Solenická podkova, která se nachází mezi vodní elektrárnou Kamýk a hrází Orlické přeh…
Milujeme rozhledny. Ve směru na Sedlčany je jich několik, tak jsme se tam…
Rozhledna Milada byla postavena soukromým investorem na kopci Krchov nad Orlickou přehradou v letech 2014-2017. Jedná se o dřevěnou konstrukci spo…
Vyrazili jsme samozřejmě do kopce a za mlhy, že nebylo vidět na…
Svatý Jan u Sedlčan, dříve nazývaný Skrýšovský, ves 8 km jz. od Sedlčan…
Zrůbek byl původně ostroh nad soutokem Vltavy a říčky…
Jak Slapská přehrada zatopila kaňon Vltavy, vzalo za své určitě mnoho romantických míst. Na některých místech však byly skály tak…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych vás pozval na výlet ke…
Cílem naší cesty je barokní perla ve středním povltaví, poutní kostel sv.…
V jihozápadní části Benešovské vrchoviny se nachází, dříve velmi známé po…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na krásný výlet, který můžete absolvovat kdykoliv od jara do podzimu.Na st…
Rozhledna Kuníček se skládá ze dvou částí. Tou první je 9,6 m vysoký železobetonový válec obezděný kamennou přizdívkou, na jehož hraně se nachází…
Nalézá se v malebné krajině v údolí přehradní nádrže Slapy, mezi …
Hrad Vysoký Chlumec stojí na vrcholu výrazného částečně zalesně…