K žulovým balvanům na Klepci

Tipy na výlet Celodenní výlet Do přírody Na kole

Dnešní vycházka povede po značených a neznačených cestách.

Z vlakové zastávky v Rostoklatech je to do obce neznačenou silnicí cca 1 km. Překročíme hlavní silnici z Prahy na Kolín a pokračujeme po vedlejší komunikaci do Limuz. Najdeme zde krásně upravenou náves a mnoho stavení v obci prošlo nebo prochází rekonstrukcí. Na bohatou historii obce nás upozorní informační panely.

Na kraji obce, na silnici mezi Tismicemi a Přišimasy, narazíme na žlutou značku, zabočíme vpravo a míříme k zajímavostem zdejšího kraje. Po odbočení ze silnice vlevo stoupáme polní cestou na Klepec. Po chvilce stoupání se nejdříve ocitneme v prostoru zatopených lomů na kámen, které byly v minulosti využívány jako koupaliště. Po dalším krátkém stoupání se ocitneme u přírodní památky Klepec 2. Tomuto místu dominuje mohutný žulový balvan s názvem Fůra sena, který je vysoký 4 m a jeho je průměr 8 m. Zezadu je na něm umístěna pamětní deska. V okolí je roztroušeno dalších několik balvanů. O názvech i místě rozmístění dalších balvanů např. Šplíchalův převrácený kočár, Obří záda a kočár, se dočteme na informační tabuli.

K největšímu balvanu v této oblasti, ke Slouhovi na Klepci 1, nás přivede pěšina lemovaná třešňovou alejí. Tento žulový balvan se tyčí do výšky 8 m, dlouhý je 8 m a široký 3 m. Na jedné straně má nápadné zaoblení. Jak se lze dočíst na informační tabuli, byl Slouha obklopen menšímy kameny, ty však zmizely během roku 1843, kdy byly použity na výstavbu silnice a mostů. Od roku 1920 je do Slouhy zasazena pamětní deska občanům Přišimas padlým v 1. světové válce. Stalo se tradicí, že se každoročně koná setkání při příležitosti "Den země na Klepci". Odkaz na letošní akci je uveden níže.

www.obecskvorec.cz/aktuality/2011_Den_Zeme_na_Klepci_2011.pdf

Žlutá nás dále vede od Slouhy obcí Skřivany až do centra Přišimas. Tady stojí Kostel sv. Petra a Pavla. Většinou je možnost nahlédnout dovnitř kostela.

Od kostela dojdeme na hlavní silnici, zahneme vpravo, po chvíli odbočíme vlevo, na turistickém rozcestí zatáčíme opět vlevo a po červené stoupáme k nejvyššímu bodu vycházky, na Hradešín. Při stoupání se občas ohlédněte. Za dobrého počasí je krásný výhled do okolí a lze dohlédnout až do Krkonoš. Na vršku v nadmořské výšce 399 metrů, což je nejvyšší bod mezi Prahou a Českým Brodem, stojí románská bazilika. Kostel sv. Jiří byl několikrát přestavován a obsahuje snad všechny známé stavební slohy. Před vstupem do areálu kostela se hřbitůvkem a zvonicí stojí tzv. Staronová kazatelna s figurálními motivy. Za kostelem pak stojí samostatně zvonice. O všech těchto skutečnostech a dalších zajímavostech nás informují obsáhlé informační panely.

Po červené sestoupíme do centra obce a na rozcestí cest se dáme vpravo a neznačenou silnicí sestupujeme do Škvorce ve kterém stojí dva zámky, tzv. Starý a Nový barokní zámek. Nový zámek je opravený a využívaný. Starý zámek, vybudovaný na místě původního hradu se konečně po letech strádání dočkal opravy a postupně se mu vrací jeho zašlá sláva.

Ze Škvorce půjdeme po žluté značce, za Novým zámkem mineme kostel sv. Anny z let 1759-1767. Na místě původního rozbořeného kostela jej nechala postavit tehdejší majitelka panství Marie Terezie - vévodkyně Savojská, kněžna z Lichtenštejna. Po cca 2 km dojdeme k soše sv. Donáta. To je vše, co zbylo ze vsi, která v okolí kdysi stála. Zahneme vlevo a po červené, vedoucí zarostlou úvozovou cestou jdeme do Úval. Po vyjití na silnici zahneme vpravo a procházíme Úvaly. Míjíme dvůr Hostim, kde se údajně narodil arcibiskup Arnošt z Pardubic. Značka nás vede dále kolem železničního viaduktu z roku 1845 na vlakové nádraží v Úvalech.

Podíváme se na zajímavé žulové balvany ukryté v lesním porostu na Klepci I a II. Za pozornost jistě stojí také zajímavý kostel v Hradešíně.

Z nejvyššího bodu mezi Prahou a Českým Brodem za kostelem v Hradešíně „máme úchvatný rozhled do kraje, na Hradčany, Petřín, Bílou horu, na Hřebeny, Středohoří s Milešovkou, Krušné hory, Říp, Mělník, Lužické hory, Krkonoše a Orlické hory. K jihu vyčnívají z lesů věže Kostelce nad Černými Lesy a některé vesnice“, tak o tomto místě píše turistický průvodce z roku 1946.

Po cestě mnoho příležitostí k občerstvení není. Snad až ve Škvorci a v Úvalech je možno najít posezení a občerstvení. Proto si vezměte potřebné občerstvení do batohu.

V sezóně je potom možno posedět v hospodě Na hradě na křižovatce cest v Hradešíně, kde prodávají i turistickou známku.

I ve zdánlivě nezajímavé a rovinaté krajině za východním okrajem Prahy lze najít a navštívit zajímavá místa. Oblast Klepce je zajímavou přírodní lokalitou s možností příjemného odpočinku.

V Hradešíně stojí na žulovém návrší 399 m na hřbitově obehnaném zdí Kostel sv. Jiří jež obsahuje řadu stavebních slohů.

Na dnešní vycházce nebudeme muset platit za žádné vstupy. Vzduch je zdarma a o krásné obrázky se postarala příroda.

Poslední aktualizace: 31.3.2011
K žulovým balvanům na Klepci na mapě
Autor: trempik

Příspěvky z okolí K žulovým balvanům na Klepci

Klepec
Kousek u Prahy,asi 4 km u Úval za vesnicí Přišimasy najdeme hezké místo…
Nedaleko od Úval u Prahy stojí na křižovatce polních cest barokní socha svatého Donáta. Zpodoben je v biskupském šatě. Máme před seb…
Pomalu míříme z Úval do Plzně, takže na jih. Jen kousek jižním směrem je…
Barokní zámek, dnes označovaný jako Starý zámek, stojí na skalnaté…
Cestou mezi poli z Úval do Škvorce (červená, pak žlutá značka) zhruba 2.5 km od úvalského nádraží na plácku mezi čtyřmi lipami,…
Adventní čas si ve středních Čechách užijete naplno. Navštivte vánoční trhy, kde se ponoříte do kouzla vánoční atmosféry a ochutnáte tradiční lahůdky…
Nad Třebohosticemi, cestou k lomu Na Plachtě (ČTZ), můžeme najít několik…
Zděný železniční most - pískovcové a žulové kvádry z roku 1844 (stavba…
Město Úvaly stojí na šíji okresu Praha - východ - mezi Prahou a…
Stěží se najde pro hospodu lepší místo, než je hlavní náměstí v c…
Pomník Arnošta z Pardubic, který byl slavnostně odhalen v červnu 1869,…
Zvu Vás na pěknou vycházku, kterou zahájíme v Českém Brodě. V centru města si prohlédneme historické jádro s chrámem sv. Gotharta a …
Právě jsme odjeli z Dolních Počernic. Jedeme sice do Plzně, ale máme na to…
Tismice, poprvé připomínané v roce 1295, vznikly na křižovatce důležitých…
Menhiry, dolmeny, kromlechy. Tak nějak se nazývají prehistorické …
Kostel sv. Martina se nachází v Kozojedech u Kostelce nad Černými lesy. Není přímo v obci, vede k němu užší silnice - cesta, takže…
Z Víťovy rozhledny jedeme do Úštěku. Téměř na trase je zřícenina zvonice, kterou si nechci nechat ujít. To vše se nachází ve východn…
Dřevěnou rozhlednu s železnými prvky můžeme najít na návrší cca 200m severně od obce Vyžlovka, cca 35km jv. od centra Prahy.…
Obec je vzdálená asi 3 km od Kostelce n.Č.l. západním směrem a je obklope…
Český Brod leží ve středočeském kraji, východně od Prahy. Městem prochází…