K nejvýchodnějšími bodu České Republiky.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Jdeme autem na Jablunkovsko (Bukovec)

Jdeme navštívit nejvýchodnější bod ČR.

Díky hře geocaching jsem si lze snadno rozšířit rejstřík cílů svých výletů. Kolem této hry je vytvořeno mnoho statistik a různých vychytávek, které ji dělají ještě atraktivnější než je. Jednou takovou je možnost získat pěkně graficky vyvedené virtuální odznaky na svůj profil. Pro jejich získání musí „kačer“, jak se hráči geocachingu mezi sebou říkají, procestovat republiku křížem krážem od kraje po kraj a to doslova. Neberte to ale úplně tak jak to vypadá. V tomto případě stačí navštívit čtyři místa s okrajovými body všech světových stran v naší krásné vlasti.

Jako první jsem si vybral ten nejbližší, ke kterému to mám z Havířova vzdušnou čarou cca 41 km. Jako většina populace u nás, tak i já žil dlouhá léta v domnění, že tento cíl se nachází v Hrčavě. Pokud si všimnete podání médií, či jiných zdrojů na toto téma, tak zpravidla si nic jiného ani nelze moc připustit.

Není to tak dávno, co jsem měl za to, že nejvýchodnější bod je napevno spojený s Trojmezím, kde se stýkají hranice tří států: České Republiky, Slovenska a Polska. A nakonec jsem docela rád, že už vím, že zeměpisné poměry se zde mají přece jen jinak. I když by to hezky vypadalo. Minimálně pro politické reprezentace dotčených zemí, stačí se podívat, jak se na zmíněném Trojmezí snaží zviditelnit.

To, že nakonec kvůli návštěvě nejvýchodnějšího bodu vůbec nebudu muset apriory jet přímo do Hrčavy, ale do sousedního Bukovce, mne navedl opět geocaching. Nedaleko tohoto bodu se totiž nachází keš s názvem Nejvychodnejsi bod CR /The easternmost point of CR https://www.geocaching.com/geocache/GC1DP3G_nejvychodnejsi-bod-cr-the-easternmost-point-of-cr. Což mluví samo za sebe.

Díky nalezení této keše jsem mohl získat právě ten v úvodu zmíněný odznak. Stačilo si tedy jen vybrat hezký jarní den (duben 2017) a mohlo se jít „na věc“.

Na místě samotném mně upoutala bronzová a nebo mosazná plastika mapy ČR, upevněna na výrazném kamenném podstavci. Na mapě je symbolicky vyznačen nejvýchodnější bod a taky jeho souřadnice. Okolí kolem kamene a desky působí moc příjemně. Nachází se mezi vzrostlými stromy, turistům k dispozici jsou přístřeškem chráněny dvě lavičky s masivním dřevěným stolem a informačním panelem. Výjimečnost místa jistě pomáhá umocňovat i hraniční říčka Oleška, tekoucí pod svahem. Svah se za plastikou příkře lomí hned za dřeveným zábradlím, naštěstí to smysluplně chrání ty, kteří by při zájmu o fotky u plastiky zapomněli na opatrnost. Dále je zde symbolický rozcestník na mnohé velice vzdálené cíle a schůdky k říčce.

Jak se tam dostat. Ze silnice č. 943 Bukovec – Istebna (PL) odbočit kousek před bývalým hraničním přechodem vpravo na místní komunikaci. Název ulice momentálně neznám, ale vede tam zelená turistická značka, tak snad to je dobrá pomůcka. Po ujetí cca 680 m lze dojet autem je malé parkoviště, vlevo je poblíž info panel na kraji louky u remízku, který pohledem od silnice působí jako statný les. Od parkoviště to je k cíli přímou cestou cca 280 m. Ta by ale vedla přes chráněnou rašelinovou louku, proto použijte trasu delší vpravo kolem remízku.

Projdete se sice o něco přes 200m dál, ale zato se z devíti info panelů, postavených kolem chodníku, dozvíte mnoho zajímavého o zdejší lokalitě. Pokud byste byli s časem hodně na „štíru“, tak lze použít zkratku přímo ze silnice č. 943, kopírující vzdušnou vzdálenost k bodu (cca 110m). Kousek před zatáčkou odbočuje k němu málo znatelný chodníček, na jehož konci je ale nutné nějak překonat říčku Olešku, můstek tam žádný není. V říčce nebývá mnoho vody, zejména v létě by to neměl být problém, takže záleží.

V průběhu této krátké trasy nebyla potřeba navštívit restauraci a ani zajišťovat ubytování

Krásná příroda cestou k nejvýchodnějšímu bodu a i místo samotné

Vstupné zdarma

Poslední aktualizace: 19.11.2017
K nejvýchodnějšími bodu České Republiky. na mapě
Autor: krtek2

Příspěvky z okolí K nejvýchodnějšími bodu České Republiky.

Nejvýchodnější bod ČR, Hrčava – Trojmezí, Gírová
Nejvýchodnější bod ČR, Hrčava – Trojmezí, Jablunkovské Mezihoří - …
Rašeliniště a přírodní rezervaci Bukovec jsme poznali během zimní…
Bukovec je přírodní rezervace rozkládající se východním směrem od obce Bukovec. Východním okrajem rezervace prochází hraniční linie s Polskem. Přírodní rezervace je součástí Ja…
Javořinka bývala v minulých dobách součástí Hrčavy. Dnes je Jaworzynka v…
Tato atrakce se nachází v Bukovci v Moravskoslezském kraji a má dětem i…
Bukovec - škola je rozcestí a orientační místo na červené turisti…
Kostel v nejvýchodnější obci ČR byl postaven v letech 1938 až 1939. Základní kámen byl posvěcen 15. srpna 1938, 18. června 1939 byl …
Pátrání po východním bodu  28.6.2014  Tak z minulého výlety z Gírové…
Rozcestí Komorovský Grúň najdeme ve stejnojmenné horské rekreační osadě,…
Obec najdeme v malebném horském údolí, jihovýchodně od města Ja…
Moderní římsko - katolický kostel Panny Marie z Frýdku pochází z r…
Hrčava - Jaworzynka je rozcestí zelené a žluté turistické značky a nachází…
V neděli bylo nádherné počasí a tak jsem se narychlo rozhodla, že si…
Tento památný strom má ještě jedno nej: Nachází se v nejvýchodnější obci České republiky – v Bukovci. Odhad stáří z roku 2003 hovoři…
Girová je nejvyšší vrchol Slovenských Beskyd na území ČR, měří 840 metrů.…
Hranice tří států, Česka, Slovenska a Polska je ve Slezských Beskydech,…
Druhý den našeho beskydského pobytu jsme chtěli věnovat převážně pěší…
Trojmezí je místo kde se setkávají tři státy a to Česká…
Hrčava, nejvýchodnější obec České Republiky, se nachází ve výšce 650 metrů…
Hrčava je najvýchodnejšou osídlenou časťou Českej republiky. Nachádza sa v…