JESENÍKY 2013 - Za kaskádami Studeného potoka a skálami na Vížce

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Foto: Franta

Večerní bouřka přočistila nejen vzduch, ale i naši mysl a my se budíme do překrásného rána. Po neodmyslitelné ranní dávce kofeinu a jednomu "hřebíčku do rakvičky" spěcháme na zastávku busu a v 6.16 odjíždíme přes Červenohorské sedlo k vodopádům Studeného potoka. Cestou jsme ohromeni pohledem na rozsah sportovně-zábavného areálu pod novou lanovkou - (no nazdar, nejsme přece v Krkonoších) - a pak už se ze serpentin kocháme výhledy na okolní horstvo, kterému ranní úsvit moc sluší. To samé platí i pro jesenickou část při sjezdu ze sedla do Domašova. Tady výstup a rychle přes silnici k opačné zastávce - bus na zastávku "Bělá, zotavovna, vdp" nám jede už za pár minut. Na naší konečné je moc šikovná krytá zastávka s lavečkou a tak se mi podaří přinutit nedočkavou ženu, abychom napřed jako všichni normální lidi posvačili. Teprve poté vyrážíme z nadmořské výše asi 620 m po lesní asfaltce nahoru do kopců.

Vlevo první pohled do už zcivilizovaného koryta Bílého potoka, napravo areál hotelu Eduard s bazénem, pak stoupáme přes louku s výhledy k okraji lesa a dále už ve stínu horského stromoví. Chvilku kráčíme po vrstevnici, nalevo od nás hučí vzdálený Studený potok. První ukázku hezké kaskádky vidíme z mostku na přítoku vpravo a pak už klesáme dolů do údolí. Naše asfaltová silnička tady končí - (pokračuje do bočního údolí mezi Malým a Velkým Klínem) - my stoupáme nad potokem lesní cestou vlevo v úbočí hory Skalnatý (Vížka). Z vysokého pásu paseky nad našimi hlavami vystupují zajímavé skalní útesy. Jsou součástí zdejšího horolezecky vyhledávaného komplexu, ale o ten se budu zajímat až při zpáteční cestě. Zanedlouho přicházíme k mostku a fotíme si naše první oficiálně viděné kaskádky na Studeném potoku. Ty nad mostkem už jsou velmi zajímavé. Cesta svižně stoupá, nalevo omezený výhled na největší soustavu peřejí a na velkou paseku s dalšími skalkami a pak přicházíme na "konečnou" naší lesní cesty. Nachází se tady turistické odpočívadlo a také panely s popisem a obrázky přírodní rezervace Vysoký vodopád, která se teprve od těchto míst rozprostírá dál do hor. Jana se rozhoduje už dál nepokračovat s tím, že si bude fotit okolí a začátek divočejších peřejí a tak se nahoru vydávám sám.

Turistický chodník napřed dost prudce stoupá a nabízí pohled vpravo do rokle potoka s velice malebnými kaskádkami a menšími vodopády. O něco dál se stoupání mírní a já si můžu vychutnávat další a další krásy peřejnatého potoka. Předvádí se mi jako v módní prohlídce pro jednoho -(zatím jsem tu sám, kromě lesních ptáků nikde ani živáčka) - a tropí na svém toku sobě i mně pro potěšení roztodivná šprťouchlata. Za zmínku samozřejmě stojí i nádherný okolní horský les, některé kmeny stromů jsou vpravdě výstavní. O něco výš překračuji potok přes lávky, potok se mění na bystřinku, protknutou sem tam ve skalách malými vodopádky a za poslední lávkou už stoupá stezka přes navlhlé skalní plotny a kameny. Les okolo řídne, ale stromy jsou tu nějaké vyšší a pak se dostávám k poslednímu mostku a tur. rozcestníku pod Vysokým vodopádem.

Foto: Franta

Stojím v nadm. výšce přes 1000 m. Modrá značka vede nalevo ode mne kamenitým úbočím k rozcestí nad vodopádem a přes temeno Malého Děda pokračuje k Chatě Švýcárně. Napravo stoupá 100 m dlouhá odbočka do divoké rokle s Vysokým vodopádem. Dříve dosahoval výše přes 40 metrů, ale při strašlivé průtrži před koncem 19.století byla původní skalnatá rokle zavalena sesutou zeminou a balvany a jeho výše se tak zmenšila na polovinu. Navíc ze skalní hrany nepadá teď v parném létě celistvým proudem, ale je rozdělen na několik tenkých vodních čůrků. Pohled na něj je asi daleko zajímavější při vyšším stavu vody a při Jarním tání sněhu, nicméně je i tak toto místo kouzelným přírodním zákoutím. A když si odmyslíme ten rozcestník a naučnou tabuli, tak je to "jesenická divočina" v té své nejryzejší podobě !

Schovávám fotoaparát do brašničky, neboť jsem cestou nahoru dal jeho paměťové kartě dost zabrat - (a to mne čeká ještě jeden super cíl) - a vracím se tímto překrásným chrámem přírody dolů k manželce. Má čeho litovat, neboť něco podobného je k vidění jen na vodopádech Bílé Opavy. Tam se ale nedá kvůli počtu ostatních návštěvníků a psů pod jednotlivými vodopádky zastavit, kochat se a fotit, neboť by vás ostatní "turisté" brzy shodili z chodníku anebo ušlapali ! I tato lokalita ale kupodivu bývá navštěvována národem cestovatelským, neboť na posledním strmě klesajícím úseku k ženě jsem potkal mladý pár, který měl na nohách obut moc krásné nové zelené a bílé tenisky. Klobouk tedy dolů před těmito návštěvníky, neboť já v kanadách jsem měl co dělat, abych to na kluzkých plotnách a kamení místy "ustál" ! (A manželka to nevzdala z důvodu, že by už dál nemohla, ale protože její pevné kotníkové boty jsou pořád jenom lepší trampky a v těch si do takového terénu netroufla. A to navíc všude chodí s trekingovými holemi ...) U panelů a u tur.odpočívadla už je nějak živo - kromě Jany se zde nachází i několik dorůžova vyspinkaných důchodců. Těží ze mne poznatky, jak to vypadá dál a musím je opravdu pochválit, neboť když je upozorním na terén a na jejich obutí (zase tenisky), tak se rozhodují pro návrat. To už se my s Janou ale s nimi loučíme a vracíme se údolím dolů. Na jednom místě, kde jsme ráno viděli tu největší kaskádu, se nám podaří najít přístup k divoké vodní hladině a vyfotit si ji. Pak přichází mostek a klesání svahem Vížky - Skalnatého (821 m). V jednom místě vidím prosvítat mezi jeho vrcholem a hřebenem kilesajícím od Malého Děda sedélko. A tak si od manželky na nezbytně dlouhou dobu, věnovanou průzkumu, vyžádám propustku a domlouvám si, aby mne čekala v lese u 1. mostku nad hotelem Eduard.

K vrcholu žádný chodník z lesní cesty neodbočuje a tak rovno hore horů, šak su přeca Valach. Úměrně mému nadšení a zatím chválabohu slušné fyzičce se sedlo rychle přibližuje. Už vidím první skalky, chvílemi si připadám jako bych měl křídla - (a to prosím znám Redbull jenom z té animované TV reklamy) - a najednou stojím na pasece. Tady bych rád vysvětlil, proč i za cenu "utrpení" zrovna toto místo : Skalnatý (Vížka) je hora, jejíž zalesněné temeno věnčí mohutné, až 20 m vysoké skalní bloky. Tyto velmi pevné a nelámavé rulové skalní útvary se staly díky malé vzdálenosti od civilizace a dobré dostupnosti oblíbeným cílem horolezců, na jejichž internetových stránkách jsem se o nich dozvěděl. Takovýchto krásných skal vzájemně sobě podobných je ale V Jeseníkách mnoho přemnoho, však mne sem také nejvíce ze všeho nalákala fotografie skalky na pasece, jejíž tvar připomíná bustu slavného francouzského vojevůdce Napoleona.

Foto: Franta

Fotka nelhala a mne se navíc dostalo odměny v podobě perfektního osvětlení. "Císař Napoleon" vystupuje spolu se svými "odbornými vojenskými poradci" z úbočí vrcholového temene Vížky nad pasekou. I když jsou tyto skalky nevysoké, jejich malebnost předčila veškeré moje očekávání a tak je křtím na "Napoleona a jeho vojáky". (Podrobnější článek najdou zájemci v kategorii Místa). Těmi "vojáky" jsou ty ostatní, horolezecky využívané rulové útesy, ukryté už v lese a pod jejimiž úpatími vede moje další cesta. Po několika seti metrech přicházím na paseku s hezkým výhledem na jeden z Klínů a pod odlesněnými skalními útesy už hopsám jak veveruška dolů mýtinou k silničce, která mne brzy přivádí za manželkou. Naši první polovinu dne zakončujeme před cestou - (ne "domů" do Koutů, ale na návštěvu města Jeseníku) - občerstvením u venkovního posezení před hotelem Eduard. Kromě jiných turistů a hotelových hostů s malými dětmi nám společnost dělají 2 roztomilá hnědá kůzlátka ...

Svačinu a pití jsme měli sebou, ale nepohrdli jsme také zeleninovou polévkou v bufetu u Hotelu Eduard, kávou a pivem a limonádou.

Vodopády Bílé Opavy u Karlovy Studánky - (spolu s blízkým Pradědem)- asi zůstanou pro mnohé návštěvníky v Jeseníkách těmi nejatraktivnějšími turistickými cíly. Ale kdo má rád ty intimnější přírodní zákoutí -a obejde se přitom bez křiku takyturistů a štěkotu jejích psů - tak tomu mohu údolí Studeného potoka s jeho kaskádami, Vysokým vodopádem a zajímavými skalními útvary jen vřele doporučit. Po jejich návštěvě jsme si je s manželkou zařadili mezi ta nejkrásnější místa, co jsme až doposud v našich nejmilovanějších horách viděli ...

Foto: Franta

Trasa není zpoplatněna, penízky se dají utratit jen v hotelu Eduard.

Poslední aktualizace: 15.4.2014
JESENÍKY 2013 - Za kaskádami Studeného potoka a skálami na Vížce na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí JESENÍKY 2013 - Za kaskádami Studeného potoka a skálami na Vížce

Skály chybějící na mapách.cz - oblast Hrubého Jeseníku
  Jak už jsem se zmínil v úvodu předchozí stati, stížnostmi na chybějící …
"Napoleon a jeho vojáci"
    Všem milovníkům neživé přírody Hrubého Jeseníku se při delším pobytu v…
Vysoký vodopád vznikl na Studeném potoce po povodni roku 1880. Dnes měří…
  Jako naprostý protipól k turisticky atraktivním kataraktům Bílé Opavy u…
Jednoho zářijového víkendu jsme po dlouhé době zase sbalili batoh a…
Jesenické lesy ukrývají spoustu zajímavých míst, které jsou širší…
Chybí mu jeden metr, tak je vysoký „jen“ 1099m n.m. Je vlastně částí severní rozsochy Malého Jezerníku na hřebenovce z Červenohorského sedla na Prad…
K potěše a oddychu návštěvníků Jesenicka slouží celá řada objektů, atrakcí a zařízení. K odpočinkovým místům patří i tzv. odpočívadla, tedy místa u t…
Téměř osmisetkilometrová hranice odděluje Česko od…
Výrazná kupa vybíhající od hlavní hřebenovky Hrubého Jeseníku od vrchu Výrovka, severovýchodně od Červenohorského sedla. Název Klín odvozen patrně…
Zajímavou lokalitu najdeme na severním svahu Velkého Klínu, přesněji řečeno v okolí kóty Jeřáb (1077m). Jedná se o vystupující pás skalek o délce…
Asi 4km dlouhý levobřežní přítok Bělé. Pramení v oblasti pod Velkým Jezerníkem, v oblasti Slatí, které jsou jeho zdrojnicí ve výšce přes 1220 m. …
Ráno vstáváme před pátou. Protože při každé návštěvě Jeseníků musíme nav…
Mezi nejatraktivnější přírodní výtvory a často navštěvovaná místa …
Přírodní rezervace (nadmořská výška: 850 -1120 m rozloha: 141,4095 ha). Tato rezervace chrání soustavu kaskád a proudů Studeného pot…
Prvním vrcholem hřebenovky mezi Červenohorským sedlem a Pradědem…
U Výrovky je dvojité rozcestí turistických značek, které se…
Chodili jsme kolem ní léta, ale vlastně o ní nikdo nevěděl. Asi takový osud měla skalka pod vrcholem Malého Jezerníku. Pak přišla průmyslová výroba, …
Červenohorské sedlo ležící na silnici první třídy č.44 mezi Šumperkem a…
Významné místo na hřebenové trase Hrubého Jeseníku. Sedlo…