Jelení hora - Kryštofovy Hamry - Přísečnice - Schmalzgrube

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

SmileDnes jsem se rozhodl prošlápnout okolí nádrže Přísečnice. Dojeli jsme k hrázi nádrže a na kraji ponechali auto / je tu stání jen pro 3 auta /. Další větší parkoviště je až v Kryštofových Hamrech / cca 1,5km daleko /. Je tu přísný zákaz vjezdu aut okolo nádrže / pitná voda a tak pozor na pokuty / .

Přísečnická nádrž má hloubku cca 50 / nejvyšší je 58 m /. Celkový objem je cca 50 mil.m3 pitné vody.Délka hráze je 470m. Plocha je 362 ha. Postavena byla v letech 1970 až 76 . Na dně se nacházelo město Písečnice, kdysi s počtem až 5000 obyvatel . Po válce většina obyvatel odsunuta a domy pobořeny či zdevastovány . Z hráze nás upoutala olysalý horský hřbet - Jelení hora . Po hrázi vede Krušnohorská magistrála , cesta spíše rekreačního rázu pro cykloturisty a v zimě pro běžkaře. Sem tam jde nějaký turista / jako my /, ale jelikož jde o velmi dlouhou cestu / asfaltku / a není na ní žádný penzion ani hospoda, tak pěší turista sem jen tak nezavítá .

SmileTak jsme vyšli ke kopci. Není zde jediný ukazatel takže GPS a pořádná mapa je nutná. Zjistili jsme, že ani mapa moc nesouhlasí, je tu moc stezek , které nejsou uvedeny . Prostě jen intuice a světové strany vám pomohou v orientaci / ještě že Jelení hora je dost vysoká a většinou ji máte v dohledu /. Nejlepší je narazit na lesní silničku, jež vede velmi dlouze po přímce /není asfaltovaná a vede stále do kopce. Kupodivu jsem si myslel , že půjdeme docela strmě , ale šlo o velmi příjemné protáhlé stoupání a jen na konci cca 200 m se šlo strměji do kopce. Vršek je z poloviny lysý, stráně kamenité, všude šestiboké kameny až o průměru 1 m . Nahoře je dřevěný kříž/svázaný provazem - asi letošek už nevydrží/. Je tu horská knížka , protože jen 6 m chybí do 1000m . Zapsali jsme se. S hrůzou jsme zjistily , že jsme devátí češi co tu byli , jinak jen samí němečtí turisté. I na trase jsme potkali jen samé němce a to i ve velmi pokročilém věku. Nejkrásnější je opravdu výhled. Vidíte velmi daleko a hodně do stran, řekl bych tak do 220 st. Bylo pošmourno, ale byl vidět Měděnec, Fichtelberg, Klínovec, Barenstein, Kalek, celá nádrž Písečnice SmileZ Jelení hory je vidět Osamělá skála nad Kryštofovými Hamry. Jelikož ve vrcholové knížce na začátku je zmínka o pokladu na této skále, vydali jsme se k ní. Opět jsem použil GPS. Poblíž jsou vřesovište a bažinky, takže trochu opatrnosti je potřeba. Jsou patrny na první pohled , jsou označeny uschlými stromy - pláně starých šedivých kmenů - dost rozlehlé. Dostat se ke skalám/ není jedna , ale asi je to pět bloků , z nichž jsou největší dvě. Cesta byla ze začátku dobrá , ale posledních cca 200m bylo nutno se prodírat hustším lesem. .Dostali jsme se na obě skály a pohled byl odměnou. Je tu ohniště a tak jsme poobědvali. V dáli jsem viděli 3 skálu, ale chtěli jsme už sejít do obce pod námi . Sešlo se porostlým kamenitým svahem k divokému hraničnímu potoku.

Dostali jsme se na konec obce Kryštofovy hamry - u jediné zdejší sjezdovky. Poblíž je památník Stülpnera - zdejší legendární postava dobrodruha a cestovatele /něco jako náš Babinský – věčný voják a pak dezertér, zkrachovalec, o jeho zlodějnách němci moc nepíší, ale loupil prý dost, prý měl mohutné jeskyně plné lupu nedaleko Marienbergu / .

My jsme se vydali po hraniční silnici směrem na Schmalzgrube. Minete skalní ostroh , bývalý mlýn , skautský tábor na velké planině . Velmi se mi líbila usedlost po pravé straně se zbytkem krásné aleje. Dojdete k hranici s ocelovými sloupy v silnici. Za chvíli jste už v Schmalzgrube. Po pravé straně si dejte pozor, aby jste nepřehlédli starou hutní pec, která je v dnešní době součástí dětského ústavu / v okolí jsou houpačky a skluzavky /. Velmi pěkný je zámeček z 18.stol., nedaleko s dvěma lvy nad dveřmi. Šli jsme dál a došli k pěknému koupališti / podle mapy asi jedinému v okolí /. Zde jsme se rozhodli vrátit , ale jelikož nikdy nejdu po stejné cestě zpět , vydali jsme se směrem do kopce na Johstadt . Tady jsme po trase narazili na zdejší raritu – minivláček , modelové kolejiště umístěné venku / za euro se vše rozjede a zprovozní /.

Jdeme dál do prudkého kopce . Na lavičce si dáme menší svačinku a kocháme se výhledem na městečko v údolí Schmalzgrube . Vcházíme do lesa a jdeme lesní silnící až k Hraniční skále . Vpravo silnička zahýbá do Johstadtu a my jdeme vlevo podél hraničních kamenů dolů / kousek vpravo je lesní cesta - na tu jsme narazili o kus dál /. Sešli jsme na silničku a vpravo jdeme zase okolo tábora do Hamrů . V obci dům Hildy Bartlové – německé antifašistky / dobrovolně vstoupila do Rudé armády a pak byla shozena, jako vyzvědačka u Karlových Varů. Zde j zatčena a pak popravena v konc.táboře/. Projdeme obcí okolo pěkných chat a již v dáli vidíme hráz Písečnice. Dojdeme k našemu parkovišti.

4.5.2012. Tak si pospěšte ! V okolí má vyrůst přes stovku větrných elektráren. Pohled pak nic moc .Viz vizualizace záměru na fotu. Jakoby to nestačilo na Rusové. Přitom se moc netočí , výroba drahá, a místa na výsypkách povrchových dolů pro fotovoltaiku je dost ! Podpoř hnutí Krušno !

Nádrž Přísečnice. Obec Kryštofovy hamry s typickou architekturou. Jelení hora - pomalu 1000m . Skalní bloky . Rašeliniště . Obec Schmalzgrube se zámečkem, starou pecí, modelové kolejiště . Staré mlýny a hamry. Horské potoky.

Zajímavé turistické cíle v okolí: Klínovec - rozhledna, Měděnec, Penzion Dudýnek

V Kryštofových Hamrech je hospoda a Penzion Dudýnek /velmi slušné ceny /pitný pramen u něj . Jinak nic - takže spíše vše sebou . Stánek u sjezdovky byl zavřený , snad v zimě provozuje.

Velmi hezké místo , osobně bych řekl , že vyhlídka je z Jelení hory jedna z nejhezčích v okolí a je opravdu velmi smutné , že toto místo je tak málo navštěvované . Není se ale co divit , když sem nevede turistické značení , což je opravdu velká škoda...Opět více německých turistů než našich . Naši cyklisté tu jen dělají rychlostní rekordy po magistrále . Viz jinak foto.

Vše zdarma..

Pro vozíčkáře: na Jelení horu se nedostanete . Z hráze Přísečnice se dostanete po silničce až do Schmalzgrube a zpět - pohodlná cesta . Na skalní bloky Osamělé skály taky ne . Asistence s auty se na magistrálu nedostane - jsou tu závory.

Poslední aktualizace: 15.8.2011
Jelení hora - Kryštofovy Hamry - Přísečnice - Schmalzgrube na mapě
Autor: skincarlos

Příspěvky z okolí Jelení hora - Kryštofovy Hamry - Přísečnice - Schmalzgrube

Okolo Kryštofových Hamrů.
Výlet po české a německé straně Krušných hor. Vycházíme od vodní nádrže…
Za jedním z nejkrásnějších výhledů na Krušné hory. Autobus z Chomutova mě…
Kousek nad vodní nádrží Přísečnice, ve svahu Jelení hory, vyvěrá Karlův pramen. Okolí studánky je pěkně upravené. Lesy ČR zde postav…
Nad vodní nádrží Přísečnice, ve svahu Jelení hory je téměř zapomenutý pomníček Hanse Fladera. Na opracovaném rulovém bloku obloženém…
Vodní nádrž severozápadně od Chomutova, pod obcí Kryštofovy Hamry…
Vodní nádrž Přísečnice – přehradní nádrž v okrese Chomutov, v nad…
Několik desítek metrů za českoněmeckou hranicí poblíž krušnohorských…
Kalek-Načetín-Pohraniční-Skelný vrch-Karlův pramen Po vichřici s lijav…
Svojí nadmořskou výškou 850 metrů nad mořem je nejvýše položenou obcí v Německu. Leží na jižním svahu Hory Hirstein. /890m/. Je to…
Hora Hirtstein vysoká 890 metrů je nejvyšší vrchol střední části Krušných…
Na Hrad Hasištejn se nejlépe dostanete autem, kde je parkoviště přímo před hradem, nebo pro zdatnější je možnost jet na kole. Hrad…
Malebná zřícenina gotického hradu Hasištejn stojí na skalnatém ostrohu nad údolím Prunéřovského potoka nedaleko obce Místo. Hradní…
Rašeliniště je národní přírodní rezervace v Krušných horách nad C…
Nedaleko za železniční zastávkou Kovářská stojí zachovalé zbytky vápenky,…
Jedno z nejkrásnějších údolí Krušných hor. Táhne se kolem říčky Chom…
Klášterec nad Ohří leží v Západních Čechách, jihozápadním směrem od města…
Romanticky upravený zámek stojí na ostrohu nad řekou Ohří. Zámek je…
Šumburk
Zříceniny gotického hradu Šumburk se ukrývají na výrazném kopci n…
Kadaň leží v Západních Čechách, jižním směrem od Chomutova. Západním směrem od města se zvedají vrcholky Krušných hor a jižním směre…
Klínovec je nejvyšším vrcholem Krušných hor, a tyčí se nedaleko hraničníh…