Jarný výlet ku kapličke sv. Anny v Brumově - Bylnici

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Už roky pri jazde z Valašských Klobouk do Brumova-Bylnice moju pozornosť vždy upútavala kaplnka po ľavej strane cesty na kopci v Brumově. Konečne sme sa v jednu jarnú nedeľu vydali k tejto kaplnke. Musím priznať, že pod kaplnku sme sa priviezli autom (na druhý pokus sme našli správnu cestu, ktorá nás priviedla pod kaplnku). Od kaplnky sme sa presunuli na námestie a odtiaľ sme vyšli na hrad.

Po chodníčku sme prišli ku kaplnke. Z návesnej tabule sme sa dozvedeli, že kaplnka je zasvätená svätej Anne. Leží na kopci Dráhy na východnej strane Brumova. Dal ju postaviť farár Josef Bilčík na podnet ctiteliek svätej Anny. Dostavaná bola v roku 1888. Na oltári sú napísané dva letopočty: LEV XIII. - 50 rokov kňazom 1887 a FRANZ JOSEF I. - 40 rokov cisárom r. 1888.

V roku 1926 bola kaplička stavbou tunela porušená. V roku 1965 bola pamiatka opravená. V roku 1988, k oslave 100. výročia občania mesta kaplnku oplotili a opravili. V roku 2008 mesto opravilo strechu, vonkajšiu fasádu, aj vnútorné omietky. V okolí kapličky vyrúbali ihličnaté stromy, aby bola kaplička lepšie vidieť zo širokého okolia. Tiež tu vysadili 4 lipy, ktoré nesú mená Brumov, Bylnice, Sv. Štěpán a Sidonie (dediny spadajúce pod mestečko Brumov-Bylnice). Každoročne sa tu na sviatok sv. Anny koná slávnostná svätá omša.

Kaplnka leží na kopci Dráhy, z ktorého sa nám naskytol krásny pohľad na Brumovský hrad ležiaci na náprotivnom kopci cez rozkvitnuté čerešňové stromy, na brumovský kostol, ako i okolité kopce, lúky a mladý rozkvitnutý sad. Kaplnka je oplotená dreveným plotíkom a pred ňou sú drevené lavice. Krásne miesto na posedenie a rozhliadnutie sa po okolí. Okrem gaštanov a briez sme tu našli aj už spomínané štyri mladé lipky.

Brumovské námestie je vynovené. Bohužiaľ časť parku pred radnicou bolo nahradené dlažbou. Na námestí sa nachádza niekoľko obnovených sôch.

Na spodnom námestí je pomník padlým hrdinom prvej a druhej svetovej vojny a fašizmu. Reštaurátorské práce na obnove pamätníka robil kamenosochár Jiří Rejda. Projekt realizovaný v roku 2011 bol spolufinancovaný z prostriedkov Ministerstva obrany ČR a časť zaplatilo mesto. Neďaleko tohto pamätníku sa nachádza socha sv. Floriana z roku 1755.

Na vrchnom námestí pred radnicou v parčíku stojí kamenná kašna z pieskovca . Autorom je Josef Ekart, kamenárský majster zo Štípy. Je jednou z mála zachovaných a funkčných historických kašien v Zlínskom kraji. Dňa 12.11.1868 o 9 hod a 8 min z kašny za prítomnosti celého predstavenstva obce a troma ranami z hmoždiera začala tiecť voda. Kompletné reštaurátorské práce na pamiatke prebehli v roku 2005. Bohužiaľ klašna bola bez vody. Nad kašnou sa nachádza súsošie Najsvätejšej trojice - baroková socha z roku 1777. Na zemeguli sedia postavy Krista a Boha Otca. Kristus drží v ruke kríž. Nad postavami je holubica. Kompletná oprava súsošia sa konala v roku 1998. Poslednou sochou na námestí pred radnicou je socha sv. Gottharda. Ide o barokovú sochu z pieskovca z roku 1771. V roku 1998 prebehla kompletná oprava vzácnej pamiatky. Od sochy je vidieť kaplnku sv. Anny.

Z námestia sme sa vydali ešte na Brumovský hrad. Vedie k nemu 102 schodov ( ak sme dobre počítali ). Prvou bránou sa vchádza na druhé nádvorie, na ktorom sú rozmiestnené drevené lavičky, na ktorých sa sedí pri tu poriadaných akciach ( rozprávkové hry pre deti, šachový turnaj s maxi figúrkami, rôzne spevácke vystúpenia... ). Po drevemom moste sa dostávame k druhej hradnej bráne a na hlavné nádvorie. Tento hrad je zaujímavý tým, že nádvorie je zatrávnené a hrad tvoria dve veže a zachovaná časť plášťovej zdi. Hlavná expozícia hradu sa nachádza v suteréne. Hrad je romansko-gotického pôvodu, prvá doložená zmienka r.1255. Hrad slúžil ako pevnosť za husitských a uhorských vojen. Od roku 1820 po požiari zostal opustený. Po archeologickom prieskume, ktorý sa konal od roku 1977 do 90-tych rokov je zrúcanina od roku 2000 v sezóne sprístupnená.

kaplička
kaplička  •  Foto: ivetka

Pretože sme tu boli v nedeľné poobedie, vydržali sme bez jedla. Zastavili sme sa len v miestnej cukrárni, v ktorej ale výber zákuskov na pokročilu hodinu už nebol veľký.

Najviac sa nám páčili výhľady na okolitú jarnú prírodu či už z kopca od kapličky, tak aj z veží Brumovského hradu.

Tiež sa nám páčila kľudná atmosféra pri kapličke ako aj na zatrávnenom nádvorí hradu. Nikde žiaden betón, ale tráva a lavičky.

Vstupné na hrad : dospelí : 30 Kč a študenti 15 Kč

Hrad otvorený od 1.4. asi do 30.9.

Poslední aktualizace: 4.3.2016
Jarný výlet ku kapličke sv. Anny v Brumově - Bylnici na mapě
Autor: ivetka

Příspěvky z okolí Jarný výlet ku kapličke sv. Anny v Brumově - Bylnici

Brumov - Kaple sv.Anny a městský tunel
   Městečko Brumov - Bylnice je obklopeno nebývalým množstvím vršků, kopečků a kopců, které k němu do údolí spadají z hlavního…
                                                2.den      Ráno vs…
                                     1.den      Protože mám po noční, jedeme autobusem do mého rodného města na prohlídku jeho památek a…
Nejvýznačnější památkou jsou v mé rodné obci Brumov-Bylnice zříceniny…
 Hlavní dominantou města Brumov-Bylnice jsou od nepaměti zříceniny původn…
     Je krásná březnová sobota a na výlet do valašského městečka B…
Na nově zrekonstruovaném náměstí H. Synkové v Brumově možno navštívit…
Před městskou radnicí v malém parčíku, na náměstí H. Synkové v Brumově -…
    Pod pojmem Valašská zima si asi nejspíš představíte zasněžené…
Brumov - Bylnice je hraničním městem mezi Českou a Slovenskou republikou.…
Ve městě Brumově - Bylnici se zachovalo 17 památkových objektů. Jedním z nic…
Pokud se ocitnete ve městě Brumově a procházíte náměstím H. Synkové,…
Hrad Brumov sa nchádza nad mestečkom Brumov- Bylnice. Vybudoval ho…
Kostol sv. Václava v Brumově-Bylnici   Minulosť kostola siaha až do 13.…
  Nachází se na náměstí v horním parčíku před budovou radnice. Tvoří ji b…
Brumovský rynek krášlí dvě pískovcové sochy a jedno sousoší, pocházející z období pozdního baroka. V horní části náměsti na jeho s…
Kousek od náměstí H. Synkové v centru města Brumova, na nábřeží, naproti…
Z centra Brumova od náměstí H. Synkové vás dovede žlutá turistická znač…
Souměstí Brumov-Bylnice, které se stalo po odtržení Slovenska pohraničním…
  Jako brumovský rodák musím s potěšením napsat, že hlavní náměstí…