Jarní procházka Tlumačovem

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Asi 20 km od Zlína leží obec Tlumačov. My sem přijíždíme autobusem první březnovou sobotu na předjarní procházku. Tlumačov leží na rovině při středním toku řeky Moravy, podél toku řeky Mojeny, kde je i lužní les.

Z historických pramenů víme, že obec byla osídlena už v době paleolitu - v oblasti Středního Pomoraví a tzv. Jantarové cesty. Během 6. tisíciletí př. n. l. dosavadní kulturu paleolitických lovců vývojem doby vystřídal nástup zemědělství a civilizace mladší doby kamenné - neolitu. První historickou zmínku o Tlumačovu známe z roku 1141. V roce 1241 poznamenal Moravu i Tlumačov vpád Tatarů, svými vpády zpustošili tuto obec stejně tak, jako pozdější vpády Švédů za období 30 leté války v roce 1634. O 4 roky později koupil Tlumačov hrabě Jan z Rottálu. Tolik z historie obce. Dnes zde žije 2 400 obyvatel.

U zastávky autobusu na náměstí u pošty nás ihned zaujaly fotogenické mraky s tmavě modrým nebem a malebnost stromů, takže si to tu fotíme. Pak odtud procházíme uličkami kolem školy až dojdeme k historickému centru. Zde nás zaujala zdejší hlavní památka - kostel sv. Martina s kapličkou.

Na protější straně vedle zdejší zbrojnice kopali místní ogaři nějaký příkop u domu. Ihned nás zdravili a protože se mi to tu moc líbilo, chtěla jsem si i je vyfotit. Jeden mladík jim zavelel: " Upravte se a usmívejte se - paní novinářka si vás fotí do článku ! " Ogárci se snažili, povylezli z příkopu a culili se jak mohli. Takže, co jsem slíbila, splním a fotku s nimi přidávám k článku s ostatními fotkami.

Kolem nich jsme prošli k novodobé hradbě s branou a místní kašně u obecního úřadu. Pak se ulicí pod hradbou vracíme ke středu obce, kde u hlavní silnice na rohu vpravo stojí velký hostinec - kdysi to bývala tvrz, v 16. stol. přestavena na renesanční zámeček - Panský dům, dnes budova slouží jako hostinec.

K dalším pamětihodnostem městečka patří i místní fara, sloup se sochou Nejsvětější Trojice, Socha sv. Jana Nepomuckého, kříž u kostela sv. Martina, kříž u hřebčince. V jižní části obce je známý hřebčinec. Od hostince přejdeme silnici a pokračujeme dál přes most a tok Mojeny.

Zde si děláme pár záběrů zamrzlého rybníka - tůňky. Tůňka je od roku 1994 přírodní památkou - je to umělá vodní nádrž a leží na západním okraji Tlumačova u hlavní silnice vedoucí do Kvasic. Můžeme v ní vidět již od jara obojživelníky - např. žábu Blatnici skvrnitou, různé vodní řasy,také obratlovce jako je skokan zelený, rosnička zelená, atd. V létě ze zdejších květin zaujme kosatec žlutý, lekníny bílé, atd.

Pak jdeme po hlavní silnici směrem ke Kvasicím - k aleji s nádhernými fotogenickými stromy. Kousek od začátku aleje fotíme zvláštní koně v ohradě - asi nějaký druh poníků. Pokračujeme tudy až k břehům řeky Moravy.

Kousek cesty podél břehu nás doprovázejí labutě, my jdeme po břehu, ony plují ve svém vodním království a něco na nás svým jazykem - nám neznámým - pokřikují.

Tudy dojdeme až k začátku lužního lesa. Asi po 350 metrech odbočujeme vlevo na lesní cestu a pokračujeme lužním lesem. Místy je ještě sníh a mokro, asi v 1/2 cesty se lesní pěšina mění ve zpevněnou cestu a my tudy jdeme až k hlavní silnici. Přes ni přejdeme a pokračujeme několik set metrů mírně do kopečka k obci Skály - leží jižně od Tlumačova, kde v hájku u cesty nalezneme na zarostlém kopečku skalní útvary. Na jednom z nich stojí umělá kaple, ale je dost poničená.

Po prohlídce skal se vracíme mezi domy k hlavní silnici vedoucí do Otrokovic. Jdeme kousek kolem kolejí, potom hlavní silnicí pod mostem a po pár metrech se ocitáme u areálu na koupání - Štěrkovišti v Otrokovicích. Projdeme tudy, uděláme pár fotek vodní plochy s detaily stromů a jdeme k nedaleké zastávce místní dopravy.

Během pěti minut nám jede městská doprava k vlakovému nádraží v Otrokovicích. Zde se zastavíme na večeři v restauraci a městskou Dopravou pokračujeme domů do Zlína.

Najedli jsme se v restauraci U Mašinky - v Otrokovocích, kde mají i odpoledne vždy velký výběr meníček a za rozumnou cenu. Dobře zde vaří.

Již na zastávce autobusu v Tlumačově bylo vidět, že se tento 1. březnový den vydaří, jak příznivým počasím, tak zajímavostmi, které jsme cestou viděli. Tlumačov je velká obec a zdejší prostředí nás hned zaujalo a kolem Moravy to byla také hezká procházka.

Tlumačovský hřebčín je znám chovem plemenných koní. Obcí prochází i značená cyklostezka. Kromě sítě obchodů a služeb, letního kina můžou návštěvníci shlédnout i zajímavé výstavy v budově Kulturního střediska a Infocentra, je tam i knihovna. Obec vydává dokonce čtvrtletník - noviny o aktuálním dění v obci.

Poslední aktualizace: 3.3.2013
Jarní procházka Tlumačovem na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Jarní procházka Tlumačovem

Tlumačov  - PP Tlumačovská tůňka
Tlumačov - PP Tlumačovská tůňka
  V nejzápadnější části obce Tlumačova se v bezprostřední blízkosti…
   Tlumačov leží na trase hlavního železničního a silničního tahu z…
Na jeden půldenní výlet jsme se vypravili autobusem do velké obce Tlumačov…
Nejdřív bych se chtěla omluvit těm, kteří již tento článek před několika mě…
   V samém středu Tlumačova můžeme shlédnout hned u hlavní silnice…
   Je to nepřehlédnutelná barokní stavba, vypínající se na nároží u…
   V samotném centru obce Tlumačov - (za hlavní křižovatkou a …
V centru obce Tlumačova, na Zlínsku se nachází budova, kt…
   Jen několik desítek metrů směrem na sever od chrámové lodi kostela sv…
   Přičiněním lidských rukou nedochází jen k devastujícím a nevratným…