Jak básníkům chutná život ve vinných sklepech Plže

Tipy na výlet Vinařská turistika

Pokud byste i vy chtěli okoštovat tu pověstnou "frankovku", která měla ohnivou barvu, plnou chuť a vůni červeného ovoce jako ve scéně českého velkofilmu, tak zvažte výpravu do sklepní vesničky Plže v Petrově, architektonického unikátu lidové tvorby.

Není tomu tak dávno, kdy byly sklepy Plže prohlášeny za první vesnickou památkovou rezervaci na našem území. Kupodivu až v roce 1983 se tak staly oficiálně jedním z nejcennějších souborů vinařských staveb, které si rozhodně zaslouží obdiv. Vinaři budovali sklepy již od 15. století vlastními silami a sami je také pojmenovali názvem Plže, který byl inspirován tvarem hlemýžďů, a to údajně kvůli jejich nadměrného výskytu v této oblasti. Vstup do areálu střeží kaple Panny Marie Bolestné se slováckou ornamentální výzdobou. V areálu se nachází okolo 80 vinných sklepů, které tvoří ulicovou zástavbu se dvěma náměstíčky. Průčelí některých sklepů jsou omítnuta jednoduchou, ale krásnou kombinací bílé a modré barvy, jiná jsou navíc zdobena barevnými ornamenty. Sklepy sloužily nejen pro ukládání vína, ale také jako úkryt před válečnými útrapami.

Areál vinných sklepů Plže není rozhodně městem duchů. Ačkoliv se jedná o Skanzen, narazíte v něm na šikovné vinaře a milovníky vína, kteří zde tvoří družné a veselé společenství. Sklepy si je možné prohlédnout po celý rok, doporučuje se však letní sezóna, kdy je otevřená vinotéka s místními víny.

Více o vinařské zajímavosti na www.vinarske.stezky.cz a více o moravských a českých vínech na www.vinazmoravy.cz.

Poslední aktualizace: 16.8.2013
Jak básníkům chutná život ve vinných sklepech Plže na mapě

Příspěvky z okolí Jak básníkům chutná život ve vinných sklepech Plže

Petrov - Plže
Jde o areál místních vinných sklepů, které se nacházejí za železniční…
Zdejší petrovský minerální sirný pramen, u kterého byly vybudován…
Soubor původních vinných sklepů z 18. a 19. stol. Plže v obci Petrov byl roku 1983 vyhlášen památkovou rezervac…
Podíváme se do podhůří Bílých Karpat do obce Petrov. Využijeme nově…
Pár kilometrů od Hodonína a od Strážnice najdeme na cestě č. 55 malou obec…
Petrov je velkou vinařskou obcí s 1330 obyvateli a najdeme ji v…
Prístav Petrov je najväčší a najmodernejší prístav na Baťovom kanáli. V…
Jestli na Moravském Slovácku všechny důležité historické postavy označují jako tatíček bych netvrdil, ale zřejmě to tu není není úplně neobvyklé. Alespoň…
Trasa výletu začíná u železniční stanice Sudoměřice nad Moravou. …
Podíváme se do česko-slovenského pohraničí na zajímavá místa spjatá s…
Jedná se o dvě samostatné lokality vzrostlého lužního lesa na pravém a levém břehu řeky Moravy v Dyjsko-moravské nivě, nacházející se 2 km…
Úterý 31. 5. 2022 Tak nám končí jeden moc pěkný pobyt v Bukovanském mlýně.…
Vrch Žerotín s kaplí Panny Marie je místo krojovaných poutí, na vrcholku…
Když se vysloví pojem muzeum vesnice jihovýchodní Moravy, nejspíš…
Jedna z nejstarších dochovaných staveb Strážnice, o které se píše…
U kostela sv. Martina ve Strážnici určitě nepřehlédnete volně stojící pozdně renesanční zvonici - campanillu, která pochází z období…
Poslední dobou to mám se ženou a našimi společnými výlety dost pofiderní.…
Přišli jsme k němu z Piaristického náměstí s impozantním chrámem…
Na úpatí Bílých Karpat jsme navštívili jedno z center Slováckého regio…
Bílá vež patrí k nejvýznamnejším strážnickým památkám. Je dominantou mesta a podle ní se Strážnice v literární tvorbe nazývá "mestem…