I u nás rostou sekvoje aneb okruh přes Břestek na Buchlov

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Podíváme se do jihovýchodní části Chřibů, vyrazíme z malé vesničky Salaš poměrně dobře
dostupné autobusem z Uherského Hradiště.
Nastoupíme na zeleně značenou pěší trasu, která nás dovede na rozcestí Dubový díl, kde
odbočíme vpravo a směřujeme po žluté trase k Buchlovskému kamenu. Odtud sejdeme ještě
asi 400 m níže na rozcestí s červenou značkou, dáme se vlevo a po ní přijdeme kolem
statku Zikmundov až k Hradu Buchlovu.
Odtud se musíme dostat k rozcestí Pod Břesteckou skalou a máme na výběr dvě - zhruba
stejně dlouhé - varianty. První možností je pokračovat po červené trase, která je dobře
schůdná za jakéhokoliv počasí a méně fyzicky náročná. Druhou variantou je pokračovat
po zeleně značené trase, kolem Kaple sv.Barbory a přes Čertovo sedlo. Tato trasa je
náročnější, za vlhkého nebo mrazivého počasí nebezpečná (skalnatý terén) avšak "divočejší"
a zajímavější.
Od rozcestí Pod Břesteckou skalou pokračujeme dále po červené trase (můžeme udělat odbočku
k vyhlídce na skále, avšak pozor - mimořádně náročné strmé stoupání) do osady Chabaně
katastrálně spadající pod obec Břestek, kde najdeme očekávané sekvojovce.
Odtud nás žlutě značená cesta přivede opět na rozcestí Dubový díl, ze kterého sestoupíme
zpět do obce Salaš a vytvoříme tak asi 18 km dlouhý okruh.

Salaš - patří mezi poměrně mladé osady, její historie je spjata zejména s druhou světovou válkou,
kdy se v místní hájovně vyskytovali partyzáni skupiny Olga a vytvořili zde svoji druhou základnu.
Byl zde též zadržován německý generál Hugo Müller - dne 29.4.1945 esesáci a vlasovci vydávající
se za partyzány odvedli do údolí Salašky 19 mužů a 1 ženu, kde je zastřelili. Na místě této
tragedie najdeme pomník.

Buchlovské kameny jsou osamělá skaliska z pískovce ležící severně od Buchlova. Slouží jako cvičný
horolezecký terén. Připomínány byly již v 16. století.

Hrad Buchlov je naší Národní kulturní památkou, byl založen ve 13.století, postupně vystřídal mnoho
majitelů, nikdy nebyl dobyt.
Tvoří zdaleka viditelnou dominantu Chřibských vrchů. Kámen z hradu Buchlova najdeme též v základech
Národního divadla v Praze. Otevřen pro veřejnost je od dubna do října.

Chabaně jsou osadou katastrálně spadající pod obec Břestek, najdeme zde Sekvojovce obrovské, největší
stromy světa původem ze severní Ameriky. Největší z nich má obvod cca 5m a je stár přibližně 200 let.

Místo, kde se nyní nachází kaple sv.Barbory bylo osídleno již v době bronzové, z nálezů je patrné,
že tu bylo hradiště. Ve středověku pak již samotná kaple sv.Barbory, která byla v 17.století zvětšena
a barokně přestavěna. Je přístupná v červenci a v srpnu, denně kromě pondělí.

Žádné Velké zásoby jídla určitě potřeba nejsou. U Buchlova je možno dát si nějaké rychlejší
občerstvení, pro náročnější je tu i restaurace. Jdeme také kolem hostince "Pod Skalů", zde
vaří spíše jednodušší jídla (smažený sýr, rybí prsty, ...), pro běžné zahnání hladu úplně
vyhovující. V Chabaních možnost není, co se týče Salaše, zde možnosti zmapované nemám, ale
internet určitě pro případné dohledání zařízení pomůže.

Krásná jsou skaliska, jak oba Buchlovské kameny, tak jiné menší nepojmenované útvary po cestě.
Vršíček Břestecké Skalky s borovicemi a dalekým výhledem za krátkou (i když náročnou) odbočku
určitě stojí. Po celé cestě nás doprovází typické vzrostlé buky s jejich malými lístečky a šedavou
hladkou kůrou. Nejbližší okolí hradu Buchlova je bohužel v sezóně hodně zalidněno.

Vstupné do hradu Buchlova je několikero, podle délky prohlídkového okruhu, podrobnosti najdete zde:
Na stránkách najdete přesnou otevírací dobu hradu i kaple sv.Barbory. Jiné památky na trase zpoplatněny
nejsou.

Pokud si budete okruh upravovat dle vlastních potřeb, pamatujte, že do osady Chabaně zajíždí pouze dva
autobusové spoje za den a to jen v pracovní dny.
O víkendu pak ze Salaše odjíždí poslední autobus do Uherského Hradiště v 18h.

Na nohy vezměte bezpodmínečně pevnou kotníkovou obuv a při průchodech skalnatými terény dbejte
mimořádné opatrnosti.

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 15.4.2009
I u nás rostou sekvoje aneb okruh přes Břestek na Buchlov na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí I u nás rostou sekvoje aneb okruh přes Břestek na Buchlov

Výhledy z hradu Buchlova
  Krásný hrad vypínající se nad krajinou Slovácka z prostředního trojvrší „Hříběcích hor“ jistě není třeba blíže představovat. Je…
Hudební festival Hrady CZ se přesunul z Čech na Moravu, po Veveří zavítá v pátek a sobotu 14. a 15. srpna i do Bouzova. Letos už 11. ročník festivalu…
Vysoký kopec Buchlov na návrší lesnatého pásma pohoria Chříby s hradom a…
VÝCHODNÍ MORAVA - Hrad Buchlov a zámky v Buchlovicích, Vizovicích…
  Dětská dušička potřebuje k rozvoji množství podnětů, z nichž k těm nejd…
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou …
  Nepopírám, že hlavním cílem tohoto výletu se měla stát prohlídka hradu…
Hrad Buchlov a jeho okolí zná snad každý Moravák.Každým…
Během naší podzimní dovolené jsme chtěli dva dny pobýt v Chřibech. První…
Při slavnostním zahájení stavby Národního divadla v Praze byly d…
Z našeho balkonu v paneláku ve Zlíně - dohlédneme při jasném…
18. etapa 10 000 kroků hrad Buchlov – U Slepice    10 000 kroků …
Dnešním tipem na výlet vzpomeneme jaro roku 1868, kdy byla v Praz…
  Co myslíte, jak má vlastně vypadat takový ideální hrad?   No jak - kro…
Nadcházející dny se ponesou ve znamení Vánoc. Východní Morava nabízí…
O tom, že  " od Buchlova větor věje " se zpívá ve známé lidové písničce…
Chřiby jsou pohořím, kterému se přezdívá „Zahrada Moravy.“ Tak jako v každé správné okrasné zahradě ani zde nechybí skalky. Jenže ty…
  Chřiby jsou pohořím, které je charakteristické výskytem velkého množství…
Přírodní památku Barborka (7,96 ha) tvoří stará dubová bučina na jižním…
Buchlov
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, …