Hronov, město v údolí Metuje.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Při cestách v oblasti Náchodska a Broumovska město Hronov nelze minout. Je rozložené na březích řeky Metuje v místech, kde probíhá rozhraní Broumovské vrchoviny s Podorlickou pahorkatinou. A pokud už se na pořad dne dostaly hranice, tak samotné město je na okraji CHKO Broumovsko. Navíc statní hranice s Polskem je od města vzdálená přibližně tři kilometry. Prvním objektem, který v těchto místech byl postaven, mohla být středověká vodní tvrz. O osadě se písemná zmínka objevuje až v roce 1359. Na místě tvrze byl později postaven svobodný dvůr a městem se Hronov stal až v roce 1859. Od 19. století se zde začal rozvíjet průmysl a městečko začalo získávat na významu. Středověk tady zanechal několik zajímavých památek a také z pohledu historie v době nedávné se město dostalo do hledáčku milovníků historie i turistiky. Naším cílem se Hronov stal při cestách po Náchodsku. Parkovat lze nedaleko náměstí v ulici za radnicí a tady začala naše vycházka městem.

Náměstí Hronova překvapí svojí velikostí a to také platí o radniční budově. Nejznámější stavbou je ale Jiráskovo divadlo, které tu stojí od roku 1930. V jeho prvním patře bylo o rok později otevřeno Jiráskovo muzeum. Pro ochotnická divadla byla a snad ještě i je účast na přehlídkách ochotnických souborů vrcholem jejich činnosti. Baroko na náměstí zanechalo hezký mariánský sloup z roku 1725. Z náměstí Čs. Armády, jak jinak než Jiráskovou ulicí, se jde k rodnému domku Aloise Jiráska ( 1851 – 1930 ). Domek z 18. století prošel opravou a září novotou. Pamětní deska na domku připomíná slavného spisovatele. Na okraji parku nedaleko domku je socha spisovatele z roku 1931. Z Komenského náměstí se jde uličkou na návrší ke kostelu Všech svatých. Původně gotická svatyně ze 14. století byla mezi roky 1716 až 1717 rozšířena a barokně upravena. Opodál stojící zvonice je pozdně renesanční stavbou z roku 1610. Před kostelem je socha sv. Václava a blíže k městu barokní socha sv. Jana z Nepomuku. V okolí kostela je několik hrobů z bývalého hřbitova.

Od kostela je zajímavý výhled na část města a do údolí Metuje. Zbývá nalézt zdejší minerální prameny. Od kostela se vracíme na Komenského náměstí a jdeme do městského parku. Park je trochu zanedbaný, v části blíže k městu jsou zbytky přírodního divadla. Druhové složení stromů a keřů v parku se nevymyká z českého průměru. Konečně se dostáváme i k minerálním pramenům. Jejich současná úprava je neuvěřitelná a dovolím si tvrdit, že tato „ moderní úprava“ má hodně daleko k původní kráse. Holt, lidé si pramenů dříve více považovali. Hovořili jsme i s místními, kterým se současná podoba vůbec nelibí. Prameny mají svá jména Hronovka a Regnerka a místní jim říkají Prdlavka. Vracíme se na náměstí a naše vycházka městem končí.

Ve městě je několik možností k ubytování i stravování. My jsme si pro pobyt v této oblasti vybrali motel Edison, kde jsme se i stravovali.

Hronov je zajímavé město a nám se tady až na tu hrůznou současnou úpravu pramenů líbilo.

Celá vycházka je přibližně dlouhá dva kilometry. Městem prochází červeně značená turistická cesta, která odtud vychází do všech světových stran. Začátek tu má i zelená a ta míří od města k západu. Městem probíhá železniční trať a silnice druhé třídy z Náchoda na Broumovsko. V ulici Českých bratří je západně od nádraží evangelický kostel. Metuje je tu ještě menší horskou říčkou s čistou vodou.

Poslední aktualizace: 21.8.2015
Hronov, město v údolí Metuje. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Hronov, město v údolí Metuje.

Rozhledny kolem Hronova
Z našeho bydliště trochu krkolomně 2 vlaky a autobusem. Z nádraží v Hronově nás na start výletu doveze autobus - do vesnice Vysoká S…
Velice pohodová trasa, sice téměř neustále stoupající, nejedná se ale o nijak prudké kopce. Velká část trasy vede lesem.  Vrch Turov je dnes z hledis…
Tuto trasu bych nazval vyloženě relaxační. Potřebujete-li odpočinek hlavně…
Míříme do“hlavního města amatérského divadla“, do rodného města Aloise…
Pohodlná trasa, sice převážně do kopce, ale s výjimkou posledního výstupu na vrchol Turova se nejedná o prudká stoupání. Větší část vede lesem, užijem…
Pohodlná trasa, sice převážně do kopce, ale s výjimkou posledn…
Centru dnešního náměstí ČS armády v Hronově dominuje barokní mariánské sousoší z roku 1725 od sochaře Severina Stolaře. Zhotoveno…
Zcela nenáročná trasa převážně po asfaltu, spojující obě uv…
Rohový dům Komerční banky na náměstí Československé armády v Hronově přip…
Knahlův nebo také Kalinův domek stojí v Jiráskově ulici, která je výpadov…
Vyvrcholením letošního Národního týdne manželství v Hronově bylo slavnost…
"Autobusové nádraží" v Hronové není "autobusákem" v pravém slova smyslu.…
Hronov - rodný dům Aloise Jiráska
Rodný domek Aloise Jiráska se nachází za náměstím při levé straně silnice…
Park se nachází na rozhraní řeky Metuje a rodného domku Aloise Jiráska. Parku dominuje bronzová socha Aloise Jiráska od sochaře…
Jiráskovo divadlo - dominanta hronovského náměstí. Postaveno bylo v roce…
V Jiráskových sadech v Hronově (viz https://www.turistika.cz/turisticke…
Výchozím místem bude město Hronov (https://www.turistika.cz/mista/hronov). Tady odstavíme auto (pokud jsme nepřijeli vlakem nebo autobusem), dále se bu…
Cestou od rodného domku Aloise Jiráska k pozdně renesanční zvonici si…
Domek, který postavil na konci 18. století Jakub Jirásek, přibližuje…
Turistický rozcestník, který se nachází nedaleko rodného domku Aloise Jiráska, ukazuje turistům cestu po zelené značce ve směru…