HRAZENÝ-symbol Šluknovska-malý okruh

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody

Vydáváme se na nejvyšší vrchol drsného severu-Šluknovska,na vrchol HRAZENÝ(610m.n.m).Volíme pěší menší okruh okolo vrcholu,s a pohodovou procházkou.

Vyrážíme z Velkého Šenova po zelené trase.Míjíme místní části Leopoldov,hezký Černý rybník,procházíme částí Staré Hraběcí(nově otevřená hospůdka) a Knížecí,s překrásnými výhledy, až nás trasa dovede na rozcestí Pod Hrazeným.Na vrchol, je to bezmála 400metrů,ale volíme okružní trasu,vůbec né namáhavou,přes Zelený Kříž.Pokračujeme tedy po zelené značce, lesní cestou cca 1.5km až k rozcestí Zelený kříž.Zde si můžeme odpočinout,posilnit se,posedět v přístřešku(zhruba 1km po zpevněné cestě je také studánka).Zelený kříž je také důležitou turistickou křižovatkou.Cesty odtud krom na Hrazený,vedou do Šluknova,do NP České Švýcarsko anebo k pramenům Mandavy(doporučuju také) a dále pak na Dymník(rozhledna).Naše cesta povede dále po červené trase směr Čihaná a Kunratice.Mírně stoupáme a po 500metrech se vynoříme na louce pod Hrazeným.Po okraji louky(opět úžasné výhledy) dorazíme k turistickému rozcestí Čihaná,u bývalé myslivecké chaty.(je zde také rekreační areál,sloužící především k letním táborům).Z rozcestí nás čeká nejromantičtější výstup na vrchol Hrazený.Stoupáme po svahu vysokým bukovým lesem ,kolem pěkných skal a ve skalách tesanými schody následně vyšplháme na vyhlídku Volský kámen.Na vyhlídce je dřevěný kříž,odpočivadlo a vrcholová kniha.Dříve byla opatřena zábradlím,to je ale pryč,proto dbejte opatrnosti.Pod vvyhlídkou jsou vysoké skály.Červená odbočka zde končí,a my můžeme po zelené sejít cca 3OOmetrů a budeme u rozcestí Pod Hrazeným.Stejnou cestou se můžeme vrátit do Velkého Šenova.Varianta je také zpět po červené a pokračovat do Kunratic(naučná stezka lesnická) a poté do Šluknova.

Když stojíme na vyhlídce Volský kámen,na samotný vrchol je to neznačenou cestou ,po bývalé lesní cestě(znatelná) cca ještě 350metrů.Na vrcholu nás nic zvláštního nečeká.Vrcholový kámen a výhledy bohužel omezeny bukovým lesem.Turisté tedy často vystupují jen na Volský kámen a zpět.

Foto: radimm

Vrchol Hrazený je symbol Šluknovska.Nejen, že je nevyšší, ale také zajímavý z hlediska flory,fauny a geologie.Také počasí je zde hodně progresivní.Už na pozdní podzim zde studený vítr vytváří doslova ledové království!! Svahy a srázy jsou tvořeny navrstveným čedičem - odtud název.Mnohdy vystupují v podobě bizarních skal a skalek.Částí prochází značená trasa. Výhledy jsou omezeny vzrostlým bukovým lesem. Pouze na severu je tzv. Volský kámen, kde je i vrcholová kniha.Zde vedou odbočky z turistických tras.Kříž na vyhlídce je posvěcen na památku bratří Bienertů-zakladatelů odboru turistiky ve Šluknově. K samotnému kopci se váže několik pověstí.

Na svahu Kopce leží osada Knížecí.Dříve samostatná obec, dnes patří k Velkému Šenovu. V obci stála od roku 1775 kaple Sv. Jana Křtitele, přestavěna v roce 1858, která byla v sedmdesátých letech zbořena, nejprve byl odcizen bronzový zvon, poničena střecha, postupně byly při stavbách okolních rekreačních objektů rozebrány i kameny ze samotné stavby.Dnes pouze pozůstky obvodového zdiva podkovitého tvaru z velkých kamenů.V horní části vsi stojí socha Panny Marie . Pochází pravděpodobně z doby, kdy obec patřila do panství Premonstrátského kláštera v Doksanech u Litoměřic, tj. z období let 1400-1566.

Na druhé straně pod vrcholem leží víska Kunratice,známá především lesnickým arboretem.Nově je také zde vybudovaná naučná Kunratická stezka,seznamující nás především s lesnictvím a zemědělstvím.

Foto: radimm

Pod Hrazeným v obci Hraběcí je nově od léta 2013 otevřena hospůdka s pozením v pěkném dřevěném srubu.Převážně je otevřena v létě, ale i mimo sezonu o víkendech.Na čepu je pivo Svijany a posilnit se můžeme studenou kuchyní nebo grilovanou klobásou.

poklidná příroda,nádhernej a romantickej výstup mezi skalami na vrchol..

Menší okruh je dlouhý cca 7-8km..je možné ho protáhnou poté dále po červené do Kunratic ,po naučné stezce až do Šluknovského údolí a do Šluknova.V létě také stojí zato navštívit arboretum lesnické školy.

Poslední aktualizace: 16.12.2013
HRAZENÝ-symbol Šluknovska-malý okruh na mapě
Autor: radimm

Příspěvky z okolí HRAZENÝ-symbol Šluknovska-malý okruh

Vrch Hrazený
Čedičový vrch porostlý bukovým lesem je nejvyšším vrcholem Šluknovské…
Dalsí výlet na Šluknovsku vede po nově vyznačené trase přes Nové Hraběcí a…
Zimní pěší výlet ve Šluknovském výběžku k zřícenině Furstenwaldského mlýna…
Nenáročný výlet ve Šluknovském výběžku ,zimní krajinou ,z Velkého Šenova…
Pohodová nenáročná procházka krásným podzimním údolím Vilémovského potoka na Šluknovsku Vilémovský potok protéká pěkným Salmovským ú…
Zajímavosti na Brtnicku.             Brtníky jsou malá obec,nebo spíše osada, která se nachází ve Šluknovském výběžku na severu Čech.Protože js…
Křížová cesta se nachází na Křížovém vrchu, v jižní části Šluknova. Cestu…
V městě Šluknově, v jeho jižní části, na Křížovém vrchu, místními…
Kaple Nejsvětější Trojice se nachází u silnice z Brtníků do Mikulášovic, asi 400 metrů za odbočkou na Velký Šenov, po levé straně na místě zvaném U…
Zámek jistě patří k největším lákadlům města Šluknova. Byl postav…
Vydáme se znovu do nejsevernejšího kouta naší republiky tentokrát do…
Šluknovskému výběžku jsem věnoval několik příspěvků, proto nelze opomenou…
Opět jedna z tras po šluknovském výběžku, tentokrát delší nás provede středem šluknovského výběžku, můžeme  navštívit zámek ve…
Tato trasa, nacházející se v Českém Švýcarsku, je velmi příjemnou…
Jedna z dalších tras u Šluknovského výběžku, tentokrát jsem se vydal za naše hranice a otestoval turistické značení v Horní Lužici a…
Šluknov leží v Severních Čechách, severozápadně od města Rumburk nedaleko…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a…
Zámek se nachází ve městě Šluknov na Děčínsku v Ústeckém kraji. Zámek je…
Zámek Šluknov se nachází v nejsevernějším městě České republiky. Budova…
Ve městě Šluknov můžete své auto zaparkovat na náměstí a krátkou…
Další typ na Váš turistický výlet bude opět, jak jinak mé oblíbené České…
Brtníky jsou vesnice v severních Čechách. Díky své poloze na rozhraní…
Velký Šenov je město ve Šluknovském výběžku, ležící mezi Mikulášovicemi a…
Čtvrtek 23. 7. 2020 Večer to vypadalo opět na studenou noc, ale bylo…
Kostel svatého Bartoloměje se nachází ve Vilémovské ulici. Původně renesanční kostel byl výrazně přestavěn v 18. století. Okolo…
Rozhledna Tanečnice se nachází na stejnojmenném vrchu 597 m.n.m. 3 km od Mikulášovic.Stojí nedaleko od hranic s Německem,nabízg…
Mikulášovice leží v Severních Čechách, západním směrem od města Rumburk v…
Při cestě z Rumburka půjdeme po turistické trase v oblasti, které říkám oblast tří rozhleden. Dorazíme nejprve na Rozhlednu Dymník, dále…
Pokud se budete chtít vypravit za nejsevernější rozhlednou celých Čech, z Mikulášovic vás povede modře značená turistická značka na vrch Tanečnice.…
Kyjovský hrad je ve srovnání s ostatními hrádky v okolí nezvykle velký a …