Hrad Tolštejn a jeho okolí.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Naše několikadenní cesta do Lužických hor začínala na hradě Tolštejně. Ten jsme si vybrali jako místo, ze kterého budeme vyjíždět na naše cesty tímto pohořím. Bývá zvykem alespoň zhruba popsat jeho historii. Byl postaven k ochraně Pražské cesty, někdy v první polovině 13. století a jeho staviteli byli Vartemberkové. První písemná zmínka je o jeho dobytí vojsky lužických měst z roku 1337. Byl znovu postaven a od roku 1402 patřil Berkům z Dubé. V dalších letech několikrát měnil majitele a od roku 1471 patřil saským knížatům. Zlatá éra hradu začala v roce 1485, kdy hrad koupili rytíři ze Šlejnic a trvala celých 101 let. Poté se zde ještě vystřídalo několik majitelů a v roce 1642 obsadila hrad císařská vojska. V tomto roce, po obléhání Švédy, byl hrad vypálen a zůstal v rozvalinách. Začal znovu ožívat po roce 1865, kdy zde postavili hostinec a dnes je velmi vyhledávaným cílem turistů.

Hrad byl postaven na dvou vrcholech vysokého skalního útesu. Vnitřní část hradu byla zřejmě dřevěná a skládala se z věže a hradního paláce. Dnes jsou zde ještě vidět vylámané zářezy do skal. Více se dochovalo z opevněného předhradí při vstupu na hrad. Kromě hradeb jsou patrné zbytky brány a tří bašt na východní a severní straně. K této části patří i zbytky hospodářských budov ze 16. století. I dnes hrad působí svojí rozlehlostí, ale jezdí se sem také za nádhernými výhledy na Lužické hory. A ty jsou skutečně jedinečné. Na západě se vypíná Jedlová ( 774 m.n.m.) s rozhlednou. Na opačné straně je Pěnkavčí vrch ( 792 m.n.mn.) a za ním nejvyšší hora pohoří, Luž ( 773 m.n.m.). K severu, hluboko v údolí, jsou města Jiřetín pod Jedlovou a Varnsdorf a za nimi Šluknovsko a Horní Lužice. Po celém hradě vede dobře zajištěná pěšina, na které je několik vyhlídkových míst.

Byli jsme ubytováni v chatě přímo na hradě. Z pokoje jsme měli nádherný výhled do hlubokého údolí pod námi na města Jiřetín pod Jedlovou a Varnsdorf. Co se týče stravování, měli jsme zajištěnou polopenzi a vaří zde dobře. Nu a večer jsme mohli ochutnat i místní pivo.

Tolštejn je místo, na které se jen tak nezapomene. A pokud se člověk vydá na cestu po okolí, tak objeví mnoho krásných míst, ze kterých je pohled na hrad, doslova pohádkový. Moc se nám tady líbilo.

Po hradě se chodí bez průvodce a celá cesta je dobře zajištěna. Vstupné se platí v chatě, kde obdržíte žeton ke vstupu. Okolo hradu vede červeně značená cesta z Lesné, která pokračuje na nedalekou Jedlovou. Autem je jediný možný příjezd z Jiřetína pod Jedlovou. Parkovat lze u chat pod hradem. Hrad je na mapě KČT č. 14 Lužické hory.

Poslední aktualizace: 19.12.2012
Hrad Tolštejn a jeho okolí. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Hrad Tolštejn a jeho okolí.

Jiřetín pod Jedlovou - Křížová hora
Jiřetín pod Jedlovou je nevelké městečko při severní části Lužických hor, dostaneme se tam po silnici I./9. Jiřetín byl založen v…
Když se zamyslíme nad tím co vlastně znamená označení domorodec, tak to je…
Při našem pobytu v Lužických horách jsme navštívili i některá místa v…
Tak trochu opomíjenou památkou Jiřetína je zdejší farní kostel. Není se čemu divit, zdejší skvostná křížová cesta je vskutku prvotřídní pamětihodnost…
Obec – a někdejší město – Jiřetín pod Jedlovou najdeme v CHKO Luž…
Štola sv.Jana Evangelisty,se nachází nedaleko Jiřetína pod Jedlovou.Jedná se o Krásnou ukázku toho,jak dříve lidé pracovali.Měli…
Neděle 26. 7. 2020 O půlnoci jsme dveře zavírali, ve dvě už byla taková…
Sníh křupe pod nohama, slunce se prodírá skrz mraky a j…
Rekreační osada Rozhled leží v údolí Bílého potoka pod zřícen…
Informační centrum v Jiřetíně pod Jedlovou se nachází na Náměstí Jiřího…
Jiřetínská kaple Ukřižování patří mezi zdejší nejvýraznější, nejz…
Kaple Božího hrobu je jednou ze staveb spolutvořících někdejší poutní…
Getsemanská zahrada je součástí někdejšího poutního areálu na jiř…
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu a…
Mezi početné jiřetínské chráněné památky patří také pozdně barokní sloup se sochou sv. Vavřince. Autorem tohoto kamenicko – sochařského díla je…
Nevelká vodní nádrž na Lesenském potoce je těsně u hlavní silnice na…
Křížová hora v Jiřetíně pod Jedlovou. Nedaleko kopce…
Jak se přelomí v lednu letopočet, povětšinou brzy (kromě…
Počátek trasy je v Jiřetíně pod Jedlovou na náměstí. Zde se dá pohodlně…
Jiřetínská kaple Panny Marie je nejmladší vrcholovou stavbou poutního areálu na Křížové hoře. Vznikla teprve v roce 1869 a bývá známá také pod ná…