hrad rychvald

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na kole

Hrad Rychvald staval na kratkem vybezku do udoli Lysickeho potoka asi 1,5 km zapadne od Lysic.

Hrad Rychvald zalozili pani z Kunstatu nejspis nekdy okolo poloviny 14. stoleti; r. 1371 se po Rychvaldu psal Jesek Puska z Kunstatu. Z nezname priciny r. 1375 hrad dobyli a rozborili Brnane. Brzy pote vsak byl obnoven a od r. 1398 nalezel k Lysicim. Kdy a jak pani z Kunstatu o Rychvald prisli, nevim. R. 1437 jej zastavil Hynek z Ronova a Mitrova sve manzelce, coz je soucasne posledni zminka o tom, ze hrad existoval. Zanikl za neznamych okolnosti snad jeste v prvni polovine 15. stoleti. Jeho zakladatele, pani z Kunstatu, uz v te dobe sedeli na tvrzi v Lysicich

svačinu a pití je nejlepší vzít si sebou a udělat si romantiku v přírodě

Pristupova cesta vedla ke hradu od vychodu, kde bylo nevelke predhradi zhruba trojuhelnikoveho pudorysu. Rovna plocha predhradi nevykazuje znamky zastavby, ktera byla nejspis jen drevena. Na severni, vychodni a jizni strane obihal predhradi 10 – 18 m siroky prikop, jenz byl na severu a jihu doplnen o val. Proti planine na jizni strane byl val dvojnasobny a uzaviral usti 17 m sirokeho sijoveho prikopu mezi predhradim a vlastnim hradem. Ten ma nepravidelny, zhruba hruskovity tvar s uzkym dlouhym koncem na skalnate severozapadni strane. Sila obvodove hradby cini az 2,7 m. Na severovychode vedl z predhradi pres sijovy prikop most k branske stavbe nezname podoby. Jadro obihal na severni a castecne i vychodni strane parkan. Severnim, uzkym ramenem parkanu nad strzi Lysickeho potoka prochazela pristupova cesta k severozapadnimu, protahlemu konci jadra, kde byla v plastove zdi prolomena brana. Aby se k ni prichozi dostal, musel ale jeste v parkanu projit masivni a velmi uzkou brankou. Jadro bylo rozdeleno na dve casti: mensi a nize polozenou severozapadni, jenz mela podobu volne, castecne zastresene plochy a vetsi a vyse polozenou vychodni, do niz vedlo z mensi casti ve skale vylamane schodiste s malou brankou. Vetsi polovinu jadra lemovala na jihu do oblouku vypnuta hradebni zed, k nize se po cele delce primykal nejspis ctyrprostorovy palac.

informace cerpany na webu hrady a zamky

vstupné tam po vás nikdo chtít nebude

Poslední aktualizace: 17.4.2011
hrad rychvald na mapě
Autor: lukirubi

Příspěvky z okolí hrad rychvald

Lysice - koupaliště
Nachází se na západní okraji obce v bezprostřední blízkosti zámku…
  Panské sídlo v Lysicích nejprve bývalo vodní tvrzí a ta pak bylo přebud…
Lysické lapidárium je milou útěchou těm, kteří již nestihnou z nějakých…
Lysice - sala terrena a vyhlídková kolonáda v zámeckých zahradách
Zámecké zahrady jsou chloubou a jedním ze symbolů zámku v Lysicíc…
Barokní stavba, národní kulturní památka, zámek v malebné obci…
  Při zmínce o Lysicích se nejspíš většině z vás v hlavě promítne obrázek…
Do Lysic lze dojet autobusem IDS JMK z Brna nebo dojít po turistické…
Krásným výletním místem nedaleko Boskovic je půvabné zámecké…
  Po návštěvě Kunštátu odjíždíme v brzkém odpoledni a tropickém sparnu do…
Západně od lysického zámku se nachází pěstební zahrada se skleníky, které…
V roce 1833 byla k zámku přistavěna zastřešená empírová kolonáda,…
Zámek Lysice, národní kulturní památka, se nachází ve stejnojmenné obci v…
  Lysice, pyšnící se krásným barokně-empírovým a veřejnosti přístupným…
Již při příjezdu do Lysic od Černé Hory nás v poslední zatáčce před městysem, ve stínu několika starých lip, vítá kamenná socha sv.…
Na východním úpatí Vysočiny se nachází Lysice, které byly podle písemný…
První písemná zmínka o Lysicích je až z roku 1476. To tady stála …
Nachází se v centru městyse na ulici Komenského poblíž autobusové zastávky. Prochází tudy červeně značená turistická cesta. Jedním…
Lysice jsou velkou obcí s 1850 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky Českomoravské vrchoviny, jižním směrem od města Kunštát a…
Jedeme do západní části okresu Blansko, kde se ve zdejší podhorsk…
Drnovice jsou velkou obcí s 1130 obyvateli, jež se rozkládá západním směr…
Lysice mají statut městyse a mají dnes kolem 1950 obyvatel. Leží …
Jednou z nejzajímavějších památek téměř dvoutisícového jihomoravského městyse Lysice je neogotická hrobka Dubských z Třebomyslic s pohřební …
Zámek Lysice má po architektonické stránce neobycejne bohatou…
Vydali jsme se autem na Zámek Lysice.  Zámek se nachází v jihomoravském kraji, asi 10 km severozápadně od města blansko. Lysický…
Tento nově rekonstruovaný mlýn se nachází poblíž obce Býkovice na…
Kunštát je nevelké malebné město s 2650 obyvateli a najdeme jej pod vrcho…
Zámek je dominantou městečka Kunštát na Blanensku v Jihomoravském kraji. Zámek stojí na zalesněném vrchu nad údolím potoka Petrůvky.…
Rozhledna Milenka v Rudce u Kunštátu, zvaná též podle majitelů pozemku, na kterém byla postavena, Burianova rozhledna, se nachází…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich…