Hrad Roštejn v Javořické vrchovině.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Při návratu ze západu Moravy nás provázel déšť. Až před Telčí přestalo trochu pršet a sem tam se na obloze objevila i modř.Myšlenka podívat se po více než dvaceti letech na hrad Roštejn se narodila při vjezdu do města. Byl to vlastně povel k odbočení na 112 a po chvilce jsme měli Telč za zády. Za Vanůvkem bylo nutné ohlídat odbočku na Doupě a odtud to bylo ke hradu co by kamenem dohodil. Na malém parkovišti bylo poloprázdno a poté jsme již vstoupili na hradní nádvoří. Prohlídka hradu byla za necelou hodinu a tak bylo dosti času, navrátit se do minulosti.

Poprvé lze nalézt písemnou zmínku o hradu v roce 1353. Někdy před tímto datem se páni z Hradce rozhodli pro jeho stavbu a dali mu jméno Rosenstein. Na sever od hradu vyrostlo menší předhradí a hrad byl rozšířen o nové opevnění a kruhové bašty. O jeho pevnosti se přesvědčili v roce 1423 husité, kterým hrad odolal a tak to odneslo předhradí. Jindřich III. z Hradce se rozhodl pro velkou opravu hradeb, to se psal rok 1476. Mezi lety 1499 až 1536 byl majitelem hradu Jan Feyrer. Páni z Hradce hrad v roce 1536 opět kupují. Za Jana Zachariáše z Hradce následuje renesanční přestavba na pánem oblíbený lovecký hrad. Dědictvím v roce 1604 přechází hrad na Slavaty z Chlumu a Košumberku. Za nich hrad v roce 1645 obsadili Švédové. Ve druhé polovině 17. století dostává hrad pozdně renesanční výzdobu.

Opět dědictvím se mění majitelé, v roce 1691 to byli Lichtenštejnové z Kastelkornu a od roku 1796 to jsou Podstátští z Lichtenštejna. Ke konci 18. století jsou dva sály hradu vyzdobeny freskami. Co nezničil středověk, to se podařilo ohni. Hrad v roce 1915 z velké části vyhořel.Až mezi roky 1923 až 1928 se opravily krovy a střechy. V roce 1945 je hrad konfiskován a přechází do majetku státu. Střídá se tu několik organizací, ale důležitým pro hrad byl rok 1951, kdy začala jeho celková rekonstrukce. Ta skončila v roce 1962 a hrad byl opět v původní podobě. V roce 1969 zavítali na hrad první návštěvníci. Další opravy proběhly od roku 1977 do roku 1981. V roce 2006 se oprav dočkaly střechy a v současné době se v části hradu provádí oprava elektrického vedení. Ta byla také příčinou, že jsme se po hradě prošli pouze po trase B.

Přibylo několik turistů a prohlídka hradu začala na malém hradním Ochozu. Tady si na své přijdou především děti. Sídlí tady totiž pravá česká strašidla, bazilíškem počínaje a čertem konče. Je to hezky vymyšlené a i zajímavé. Následuje hradní kaple sv. Eustacha, ten je údajně patronem lovců. Kaple je renesanční, má zvláštní oltář a klenbu. Pokračuje se velkým hradním Ochozem. Tato část je zaměřena na lov. Zbraně, střelecké terče, obrazy a několik kusů nábytku. Poté již nás přivítala preparovaná zvířata naší fauny, která jsou vystavena v botanickém sále. To je jistě zlatý hřeb prohlídky. Na stěnách je zobrazeno 492 druhů rostlin jak z naší přírody, tak i z ostatních částí světa. Tady prohlídka končila.

Volně přístupná je černá hradní kuchyně. V této části je i pokladna hradu. Počasí se trochu vylepšilo a můžeme na věž. Ta je sedmiboká s ostrým břitem a stojí na skále, které byla při stavbě přizpůsobena. Je vysoká 45 metrů a do míst, odkud se lze rozhlédnout napočítáme 103 schodů. Bohužel viditelnost nám dnes nepřála. Hrad je ze všech stran obklopený lesy. Na jihozápadě jsme rozeznali nejvyšší horu Českomoravské vrchoviny, Javořici ( 837 m.n.m.), ale vše vynahradil pohled z výšky na hrad pod námi. Tuhle nádheru necháme na fotografiích.

Hrad má i svoji hospůdku, kde jistě každého rádi obslouží. S ubytováním to v této oblastinebude obtížné. Například v Telči nebo ve Třešti.

Hrad je kouzelný. V době naší návštěvy tady bylo jen pár turistů. Prohlídku jsme si vychutnali a slečna či paní průvodkyně byla na jedničku. Moc se nám tady líbilo.

Otevírací dobu hradu je dobré ověřit na internetu. V současnosti je přístupná trasa B. Vstupné je 40,- Kč a na věž20,- Kč. Hrad je možné celý obejít po dobré cestě a podívat se na něj i zvenčí. Před hradem se schází několik značených turistických cest a autem se dá přijet až pod hradby. Nejbližší železniční stanicí jsou Hodice, vzdálené 6 km a do třešti je to o kilometr dál. Roštejn je na mapě KČT č. 79 Jihlavsko.

Poslední aktualizace: 30.5.2013
Hrad Roštejn v Javořické vrchovině. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Hrad Roštejn v Javořické vrchovině.

Naučná stezka Roštejnská obora a Roštejn
Jak je ta čeština zajímavá. Naučná stezka Roštejnská obora začíná u zříceniny hradu Roštejn , ale zavede vás do přírodní rezervace…
Hrad Roštejn leží v lesích nad Telčí nedaleko vesničky Doupě. Je …
Zachovalý goticko-renesanční hrad Roštejn stojí na skalnatém zalesněném…
Byla založena při přestavbě hradu Roštejna Zachariášem z Hradce…
Neděle. Jelikož je neděle, máme pro dnešní den už kratší program. Jedná se o návštěvu romantického hrádku Roštejna. Na skalnaté vyvýšenině uprostře…
Rybník asi 1 km severně od Řídelova. Botanická rezervace. Výskyt Dřípatky…
U Čenkova vznikl lom na rozmezí 20. a 30. let minulého století. P…
Tento výlet je zasazen do prostředí nejvyššího vrcholu Vysočiny s názvem Javořice. Krom nejvyššího bodu uvidíme jeden z nejlepších r…
Pátek 30. 12. 2022 Vstáváme v 8, snídaně je až do 10 hodin, to je …
Nachází se 6,5 km severozápadně od Telče. Je nejvýzmanějším letov…