Hrad Pernštejn-Mramorový hrad

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou Do přírody

Autem dojeďte do Nedvědice. Tou přímo prochází silnice č. 387 vedoucí z Tišnova do Víru. To jsou dva orientační body pro plánování cesty. Ze směru od Brna vede do Tišnova silnice č. 385 z Kuřimi, do které se dá dostat po rychlostní komunikaci R 43.

Pokud za výchozí zvolíte Bystřici nad Pernštejnem, napojíte se na zmiňovanou silnici č. 387 ze silnice č. 19, která začíná v Havlíčkově Brodě, pokračuje přes Nové Město na Moravě a Ždár nad Sázavou až k Bystřici.

V Nedvědici je cesta k hradu dobře označená, autem se můžete dostat až těsně ke hradu, kde je také parkoviště

K hradu Perštejn jezdí autobus z Tišnova a Bysřice nad Pernštejnem. Z větších měst jako je Brno nebo Ždár nad Sázavou linky nejezdí. Výhodnější je cestovat vlakem

Hrad Perštejn není třeba dlouze představovat. Hrál v několika pohádkách a již jeho silueta z něj činí nepřehlédnutelnou dominantu kraje. Ale víte třeba, že zde sloužila krásná a marnivá komorná, na kterou čekalo peklo?

Hrad Pernštejn dominující zvlněnému kraji Českomoravské vysočiny asi padesát kilometrů severně od Brna, má mramorové zdi a směrem nahoru se „rozšiřuje“. Vskutku, díky arkýřům je půdorys hradu v přízemí větší než v patrech. Při prohlídce hradu nekoukejte do zrcadel. Jedno z nich je čarovné a sebere vám všechnu krásu. Více o hradu Pernštejn (www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/pernstejn).

ALeNYNÍ NĚCO O HYSTORII:z vyprávění pruvodců na hradě je Pernštejn: Původ Perštejna sahá do 13. století. A jeho historie jak je dlouhá, tak je tajemná. Nejenže nevíme, kdy a kým byl Pernštejn vystavěn; záhadou též zůstává historický původ rodu Pernštejnů. Buď jak buď, v době, kdy se nad meandry Svratky zdvíhalo jejich majestátní sídlo, patřili mezi nejbohatší šlechtice v zemi. Teprve když začali plnými hrstmi půjčovat císařům, zchudli natolik, že museli panství rozprodat.

Největší slávy se Pernštejn dočkal na přelomu 15. a 16. století, kdy byl také velkolepě přestavěn. Strohou gotiku doplnila honosná renesance, díky níž se panstvo dočkalo zútulnění obytných místností. Jak se v průběhu staletí měnil život na hradě si člověk při návštěve hradu představí dost dobře. Prohlídkový okruh vás zavede do chladného přízemí, kde se sice takřka každá místnost chlubí jedinečnou klenbou, nicméně zabydleli byste se tu asi stěží. Jak však projdete bohatě zařízeným Rytířským sálem, nestačíte žasnout.

Útulné interiéry renesančních místností připomínají spíš zámek než středověký hrad. V průběhu let totiž byly upravovány; zatímco exteriér hradu zůstal prakticky neměnný od 16. století.

Pernštejn nebyl nikdy dobyt. Jen Švédové mu za obléhání uštědřili drobnou kosmetickou úpravu. Podařilo se jim sestřelit dvě patra hranolové věže, takže ta je dnes o něco nižší než v 16. století. S palácem ji spojuje jen jedno přemostění namísto původních dvou.

Vydáváte-li se na Pernštejn, je záhodno se domluvit ve skupině a předem se objednat. Pak kromě běžné obchůzky hradního paláce zavítáte i do jinak zapovězených interiérů hradu. Kromě děsivé hladomorny stojí za pozornost honosná kaple, k níž se váže pověst o marnivé komorné.

pověst: Kdysi prý na hradě pobývala krásná služebná. Jmenovala se Eliška, měla vosí pas, útlé nožky, jiskru v oku a především oslnivé, dlouhé vlasy. Na svou vizáž byla patřičně hrdá, a tak celé dny nedělala nic jiného, než že seděla před zrcadlem, prohlížela se, česala a šlechtila. Málokdy přišla na bohoslužbu včas, přišla-li vůbec. a pokud Vás zajímá jak tato pověst plná tajů pokračuje navštivte tento hrad a dozvíte se více.......

Jedli jsme v Nedvědici v malebné hospudce. v Nedvědici je možno i ubytování...

Nejhezčí je komnata Elišky a pověst o ní je velie krásná a zajímavá. na tomto hradu se nám líbylo vše...

Prohlídkové okruhy a vstupné

Základní trasa AHodinová trasa přibližující průřez dějinami hradu.

Plné: 90,- Kč
Snížené 1 (důchodci): 70,- Kč
Snížené 2 (děti, studenti): 50,- Kč
Snížené 3 (organizované výpravy MŠ): 10,- Kč

Výběrová trasa B

Hodinu a půl trvající trasa, věnující se především 19. století na hradě. Zahrnuje plně zařízené interiéry z doby Mittrowských. Tuto trasu je nutno předem objednat a to maximálně pro deset osob od 10 let.

Plné: 200,- Kč

Výběrová trasa C

Hodinu a půl trvající trasa, která zahrnuje kompletní stavebně historický vývoj. Je v ní zahrnuta návštěva sklepů a podkroví. Tuto trasu je nutno předem objednat a to pro pět až deset osob od 15 let.

Výběrová trasa D

Bez pěti minut, třičtvrtě hodiny trvající trasa po kapli, sakristii a na věž. Tuto trasu je nutno předem objednat a to maximálně pro pět osob těšících se plnému fyzickému zdraví.

Plné: 200,- Kč (sleva se neposkytuje)

Příplatky

Cizojazyčný výklad je nutno objednat předem, je poskytován skupinám nad 25 osob. Příplatek je 50,- Kč za osobu. Mimo návštěvní dobu v sezóně je tato služba připlacena 100% z ceny vstupenky, mimo sezónu je to 300%.

Hrad nemá bezbariérový přístup!

otvírací doba:

pouze soboty a neděle

Na výlet vlakem

Vlakem

V Nedvědici je vlaková zastávka, od vlakové zastávky jsou to ještě 2 km pěšky po dobře značené žluté turistické stezce. Nedvědice se nachází na trati mezi Žďárem nad Sázavou a Tišnovem. Vlak sem jezdí v hodinových až dvouhodinových intervalech.

Poslední aktualizace: 13.4.2009
Hrad Pernštejn-Mramorový hrad na mapě
Autor: Andrejka

Příspěvky z okolí Hrad Pernštejn-Mramorový hrad

Pernštejn - dřevěný krytý most
Nachází se přímo pod hradem Pernštejnem a převádí zpevněnou cestu…
Pramen se původně nacházel na pravém břehu říčky Nedvědičky. Při …
Jedná se o vyhlídkové místo poblíž hradu Pernštejna. Podle dostupný…
Výlet na Pernštejn.   Již dlouho jsem se chystal navštívit jeden ze zná…
Jsme na dovolené na Českomoravské vysočině a zjistili jsme, že mimořádně o…
Vysočinou 2013,  Nedvědice – Pernštejn – Bystřice  Je sobota a já se…
Pro všechny,kdo navštíví hrad Pernštejn.Původní vyhlídku Maria Laube,jak…
Tentokrát se podíváme na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje. Vyrazíme…
  Hrad Pernštejn, dominující zvlněnému kraji Českomoravské…
Hluboko v lesích ve východní části Českomoravské vrchoviny se nachází hrad…
Počátky vrchnostenské okrasné zahrady na hradě Pernštejně se vážou k osobě…
Turistický směrovník se nachází na prvním nádvoří hradu poblíž hradn…
Zdejší hradní bašta vznikala ve dvou stavebních fázích na přelomu…
díl střípků vás zavede na pohádkový hrad Pernš…
Nachází se v těsné blízkosti hradu Pernštejna a stojí v příkrém svahu pod přístupovou cestou k hradu. Jde o tis červený (latinsky Taxus bac…
Výří skála je jedním z největších skalních útvarů v okolí hradu Pernštejna. Začíná vystupovat ze zalesněné stráně nad silnici směřující z…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich…
Jedeme se podívat na jeden z našich nejpůvabnějších a nejpohádkovějších hradů. Autem přijedeme do Nedvědice, kde nás na hrad…
Až nezvykle honosná barokní hradní kaple Obrácení sv. Pavla zaujme…
                                          2.den     Ráno budík už…