Hrad Libštejn

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou do Rokycan, Oseka, Březiny, Bezděkova, Břas, Újezda u Svatého kříže. Dále směřujeme na Liblín a po přibližně 4,2 km je odbočka na širší polní cestu (označeno hnědou směrovou tabulí), která vede až do obce Libštejn. odtud vyrazíme pěšky na zríceninu hradu Libštejn pěšky po červené turistické trase, která nás povede přibližně 400 metrů.

Foto: Tanathos

Hrad Libštejn stával na strmém skalisku v údolí řeky Berounky, na jejím pravém břehu. Jeho historie je úzce spojena s nedalekým Liblínem, který je však starší. Ve 14. stol. se stal majitelem zdejšího zboží královský služebník Oldřich Tista z Hedčan. V r. 1367 se píše z Libštejna a zdá se proto, že někdy mezi lety 1356–1367 si postavil hrad Libštejn, po němž se nazýval i jeho stejnojmenný syn. Libštejn byl tehdy nevelký hrad, který však byl typickou stavbou poloviny 14. stol., v níž se spojovaly prvky staršího výtvarného projevu spolu s novými myšlenkami, jako se objevovaly u hradů Karla IV. Hrad Libštejn byl postaven na nepřístupném místě, na skalnatém ostrohu, který na západní straně spadá příkře do údolí řeky Berounky, na severu a jihu je ukončen strmými roklemi dvou potoků. Přístupná byla jen východní strana, a proto tu bylo třeba vybudovat opevnění. Předhradí, jež bylo na této východní straně i s hospodářskými budovami, bylo odděleno od hradu příkopem a chráněno rovněž vlastním příkopem. Hrad stál na skalnatém hřebenu a na každém jeho konci byla mohutná čtverhranná věž, z nichž se dnes zachovala jen severní se zbytkem omítky. Nádvoří, které se rozkládalo mezi oběma věžemi, bylo chráněno vysokou zdí, k níž přiléhal hradní palác. Cesta do horního hradu procházela kolem věže se zaokrouhlenými hranami k jihozápadní části nároží. Předhradí na jižní a západní straně byla opevněna jen valy a palisádami. Zakladatel hradu Oldřich zemřel r. 1379 a krátce poté prodal jeho syn Oldřich Libštejn Albrechtovi z Kolovrat, který držel nedaleký Krašov. Větev Kolovratů, která držela Libštejn, se psala Libštejnští z Kolovrat. Albrecht i jeho stejnojmenný syn, který se od r. 1396 psal po Libštejně, na hradě zpravidla nebydleli, ale měli tu své purkrabí. Albrecht II. zemřel r. 1413 a zanechal dva syny, Hanuše a Bedřicha.. Bedřich se usídlil na Libštejně a Hanuš na Krašově. Jako nepřátelé husitství byli oba bratři terčem útoků husitských vojsk. V r. 1420 vtrhli do zdejší krajiny táboři a sirotci, vyplenili a vypálili okolí Krašova a Libštejna, ale o dobytí hradů se nepokusili. V r. 1425 přitáhli znovu, oblehli Libštejn a ostřelovali hrad z okolních kopců. Když husité viděli, že hrad nezískají útokem, zanechali tu 400 bojovníků, aby jej vyhladověli. Po sedminedělním obléhání se Bedřich i Hanuš Kolovratové rozhodli smluvit s husity mír a uzavřeli s nimi spolek. Hrad Libštejn byl v té době proslulým vězením, kde byli vězněni nejen poddaní z panství, ale i zajatí nepřátelští žoldnéři a jiní nepřátelé až z Prahy. Hrad Libštejn byl sice velmi pevný, ale při nastalé změně válečné techniky (použití střelných zbraní) bylo zapotřebí jej více opevnit. Koncem 15. stol. proto byla na straně k Liblínu postavena nová věžovitá bašta, obehnaná náspy a příkopem. Beneš z Kolovrat (syn Bedřicha) byl bohatý velmož, který mocensky ovládal celý kraj. Měl dva syny, Jana a Jindřicha. Jan zemřel ještě před svým otcem. Libštejn zdědil r. 1495 Janův syn Jaroslav. Ten zboží ihned prodal svému strýci Albrechtovi z Kolovrat. Albrecht z Kolovrat byl vynikajícím hospodářem a rozšířil liblínské panství na 25 vesnic a polovinu městečka Kralovic. Albrecht zemřel r. 1510 bez přímých dědiců. Po jeho smrti získali celý majetek jeho nevlastní synové, Jan a Bernard z Valdštejna. Po Bernardově smrti držel Libštejn Jan, který začal panství po částech rozprodávat. Zanechal pět synů, z nichž se tři r. 1543 rozdělili o libštejnský statek. Bratři postupně prodali své dědictví, takže vznikly tři statky. Postupně však byly všechny části opět spojeny. Synové Kryštofa z Valdštejna byli posledními obyvateli hradu Libštejna. I oni se však brzy vystěhovali a hrad pak rychle chátral. Již roku 1590 se uvádí jako pustý. Jeho funkci jako střediska panství převzal Liblín.

Zdroj: Hrady, zámky a tvrze v Čechách na Moravě a ve Slezsku - Západní Čechy, Nakladatelství Svoboda, Praha 1985

Cestou jsme nevyužili žádné stravovací a ubytovací zařízení.

Krásné prostředí, nádherný výhled na Berounku.

Na Libštejně se neplatí vstupně a zřícenina je přístupna "celoročně"

Poslední aktualizace: 31.12.2012
Hrad Libštejn na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Hrad Libštejn

Libštejn
Romantická hradní zřícenina, stojící na skalnatém návrší nad řekou…
Mezi Kralovicemi a Břasy na Plzeňsku se nad pravým břehem řeky Berounky n…
V poklidných dobách panování Otce vlasti, roste z popudu Oldřicha Tisty z…
Když jede člověk z Rokycan na sever po silnici č. 232, přiblíží se po…
zřícenina hradu LIBŠTEJN je směr Rokycany BŘASY směr LIBLÍN  zřícenina HRADU se nachází nad BEROUNKOU  jídlo do batůžku nebo v…
Zámek je perlou obce Liblín na Rokycansku v Plzeňském kraji. Dvoupatrová …
LIBŠTEJN
Po 12 letech jsme se opět podívali na zříceninu hradu Libštejna v údolí Berounky. Byli jsme celkem překvapeni, že naštěstí zub času hlodá pomalu a…
Naučná stezka Olešenský potok přibližuje místy až 60 metrů hluboké údolí,…
Jsme na cestě do Kozojed, kde si chceme koupit petku piva v tamějším minipivovaru. V Borku jsou však zajímavé roubené stavby, že jsm…
Když jsme se v neděli před 14 dny vraceli z Chudenic, mysleli jsme,…
Směřujeme na Rakovnicko, kde v sobotu je v Kostelíku festival Skotsko v…
Mohutný renesanční zámek stojí nad levým břehem řeky Berounky v obci…
pojedeme z Rokycan směr Břasy.Vranovice  darovanský dvůr je známé golfové…
Sobota 17. 6. 2023 Včerejší procházkou…
Ves Svinná vznikla nejpozději v průběhu 14. století, roku 1379 se jako…
Ves Svinná vznikla nejpozději v průběhu 14. století, roku 1379 se jako ma…
  Jedinečná silueta hradu Krašova, majestátně zhlíží do kraje, na vinoucí…
Krašov
Půvabné zříceniny hradu Krašov stojí na skalnatém ostrohu nad levým břehem…
Naše společná cesta začíná na Exitu 61 dálnice D5. Odtud směřujeme cestou…
Starobylé město Radnice, kde žije asi 1780 obyvatel, se nachází severně o…
Výlet do zcela neznámého místa má v sobě vždy trochu napětí. V Ra…
Tato dřevěná rozhledna, která "vyrostla" na vyvýšenině Na Vrších, nacházející se zhruba 1km od obce Břasy (10km od Rokycan), je…
Rozhledna Radost
Další z rodiny dřevěných rozhleden se tyčí na návrší mezi obcemi Jarov a Dobříč, cca 20km severně od Plzně. Také patří mezi mladší …
Hromnické jezírko
Hromnické jezírko se vyznačuje neobvykle načernalou barvou, jelikož voda …
Prírodná pamiatka Hromnické jazero sa rozprestiera na Plzeňsku v katastrálnej oblasti Hromnice na ľavom brehu Býkovského potoka…
Býkov zámek - hospodářský dvůr
Hospodářský dvůr založený Plaskými Cisterciáky roku 1703 stavba dokončena…
Mariánský Týnec
Klášter nese jméno podle původní kaple zasvěcené panně Marii. Leží ve ste…
V romantickém údolí řeky Střely se rozkládá bývalý cisterciácký klášter…
DinoPark Plzeň
DinoPark - Unikátní Výprava do druhohor. Jedinečný zábavní park, …