Hlincová Hora - Rudolfov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Hlincová Hora- Rudolfov

Cestu můžeme začít zaparkováním auta v obci Hlincová Hora, které se v minulosti říkalo Pfaffenberg (Kněžský vrch) po té se vydáváme k rybníku Mrhal, kde začíná naučná stezka vedoucí do Rudolfova a zpátky Je to pohodlná příjemná procházka o déle necelých 6km a lze ji zvládnout s celou rodinou včetně dětí.

Pod hrází rybníka narazíme na studánku U Mrhalu, kde se můžeme osvěžit. Po necelých dvou kilometrech na nás z lesa po pravé straně vykoukne zámeček Lustenek. Zámeček je postaven v letech 1581-83 jako honosné renesanční sídlo s obytnými i hospodářskými budovami čtvercového půdorysu, napodobující životní styl panstva. Později byl ve vlastnictví těžařské rodiny Hölzlů. . Roku 1622 přešel Lustenek coby zkonfiskovaný luteránský majetek do vlastnictví českobudějovického děkanství. V letech 1707-22 došlo k barokní přestavbě, která vzhled a charakter renesančního sídla proměnila. Přibylo jižní (čelní) křídlo budovy s nástavbou sýpky a domácí kaple a naopak byla zazděna původními sgrafity zdobená brána s menší boční brankou pod nimi. Charakter a způsob užívání objektu se však nezměnil. Obytná budova, v níž bydlel šafář a někteří nájemci, byla označována jako zámek. Roku 1828 objekt vyhořel a musel být o rok později klasicistně upraven do současné podoby. Bylo sneseno první patro nad jižním křídlem s kaplí a sýpkou, dřevěné vnější schody s Ochozem nahrazeny za vnitřní a pořízena nová fasáda. Tím nabyl Lustenek více hospodářského charakteru. V církevním majetku zůstal objekt až do roku 1948, kdy byl zkonfiskován státem. V roce 1954 byl předán do majetku Státních lesů, později sloužil jako sklad obchodní organizace Drobné zboží. Posledními obyvateli dvora byli příslušníci rodiny hajného Šťástky. Po neúspěšné privatizaci Drobného zboží v 90. letech minulého století je udržován pod správou státu jako nárokovaný majetek katolické církve.

Od zámečku dále pak už vcházíme do městečka Rudolfov, kde přejdeme po hrázi Královského rybníka a můžeme se vydat na prohlídku Hornického muzea (v současné době, zde probíhá rekonstrukce a je uzavřeno) nebo se začít pomalu vracet po naučné stezce zpátky k Hlincově Hoře a rybníku Mrhal. Proti proudu potoka Čertík se vydáváme nahoru. Naše cesta končí u rozcestníku Mrhal na břehu rybníka.

Pokud byste se na Hlincovu Horu vydali příště, vedou stezky i na opačnou stranu směrem k Dubičnému nebo pak druhá část naučné Rudolfovy stezky.

Okolí bylo krásné plné přírody, kolem potoka a lesem, trochu do kopce a z kopce. Viděli jsme po cestě staré doly a rybníky.

Dali jsme si pivečko na Mrhale a oběd v Hlincové Hoře.

Nejvíce se nám líbila Hlincova Hora a rybník Mrhal.

Zaparkovat auto v Hlincové Hoře a zbytek jít už pěšky. Je možné tady doject MHD z Českých Budějovic.

Poslední aktualizace: 8.7.2014
Hlincová Hora - Rudolfov na mapě

Příspěvky z okolí Hlincová Hora - Rudolfov

Rybník Mrhal
Vyrazíme-li z městečka Rudolfov po naučné stezc…
Rudolfov leží v Jižních Čechách, nedaleko Českých Budějovic a to…
Bývalé lázně nad pramenem léčivé vody daly jméno obci Dobrá Voda ležící na východním okraji Českých Bud…
V lese vlevo od silnice z Lišova do Českých Budějovic leží v bývalém lomu na rulovém podkladě jeden ze sedmi…
Obec Lišov je známé středisko jihočeského nábytkářského průmyslu. Leží 12 km severovýchodně od Českých Budějovic ve stejnojmenném okrese v nadmořské…
Kasárna vznikla v letech 1890 - 1892 pro pěší pluk č.28…
ZOO OHRADA HLUBOKÁ NAD VLTAVOU Zoo stojí určitě za návštěvu a ten kdo má…
Druhou – a současně závěrečnou - část cestopisu, pojednávajícího …
Pomník připomíná Vojtěcha Lannu (1805-1866), významného rodáka Českých Budějovic, průmyslníka, který se zasloužil mj. o splavnění Vltavy nebo o zavá…
Dominikánský klášter s chrámem Obětování Panny Marie je nejstarší památkou…
České Budějovice jsou metropolí Jižních Čech. Město je …
Černá věž je jedna z nejznámějších staveb, které se nachází v Českých Budějovicích. Věž byla vystavěna v 16. století a měla sloužit jako strážná věž, hlásná věž a zvonice. Stavba věže byla z počátku pod taktovkou italského stavitele Hanse Spatze a později Vincenta Vogarelliho. V roce 1606 byli na věž přidány věžní hodiny. Věž …
Počas putovania južnými Čechami sme sa na niekoľko dni ubytovali v peknom historickom meste České Budějovice v apartmane Attic with parking Center.…
Černá věž
Památka je součástí Městské památkové rezervace České Budějovice Sy…
České Budějovice - Barokní Samsonova kašna
Barokní Samsonova kašna je ústředním bodem největšího, čvercového náměstí v České republice. Kašnu navrhl jindřichohradecký jezuita Fran…
Samsonova kašna stojí na náměstí Přemysla Otakara II., je jeho dominantou a jedním ze symbolů města. Barokní kašna byla na základě rozhodnutí městské…
Radnice České Budějovice Nejnápadnějším objektem je budova barokní radnice na…
Jeden ze symbolů Českých Budějovic není jen jednou z nejznámějších a nejnavštěvovanějších restaurací v České republice, ale je současně také místem…
Již od založení města stával na tomto místě dřevěný most, přes …
Uprostřed náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích je jedna z nejkrásnějších barokních památek města – Samsonova kašna.…