Fraumünster

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Za kulturou

Naše společná cesta nás zavede do švýcarského Curichu.

Fraumünsterský kostel (v angličtině: ženský ministr, ale často špatně přeložený jako Lady Minster) v Curychu je postaven na pozůstatcích bývalého opatství pro šlechtické ženy, který založil v roce 853 Ludvík Němec pro jeho dceru Hildegard . Benediktinský klášter obdaroval zeměmi Curych, Uri a lesem Albis a uděloval imunitu konventu a dal jej pod přímou autoritu. Dnes patří k evangelickému reformovanému kantonu Cantonu v Curychu a je jedním ze čtyř hlavních církví v Curychu, dalšími jsou kostely Grossmünster, Prediger a sv. Petra.

Foto: Tanathos

V roce 1045 udělil král Henrich III. klášteru právo držet si trhy, vybírat mýtné a mincovní mince. Císař Fridrich II. Vydal opatství Reichsunmittelbarkeit v roce 1218, čímž byl územně nezávislý na veškeré autoritě, s výjimkou samotného císaře, a zvýšil politickou moc abatyše. Abatyše přiřazovala úřad starosty. Slavná abatyše v této době velké moci byla Alžběta z Wetzikonu.

Politická moc konventu však pomalu klesala ve čtrnáctém století, počínaje založením Zunftordnung (zákony o cechách) v roce 1336 Rudolfem Brunem, který se stal také prvním nezávislým starostou.

Opátstvo bylo rozpuštěno dne 30. listopadu 1524 v průběhu reformace Huldrycha Zwingliho, podporovaného poslední sestrou Katharinou von Zimmernovou.

Klášterní budovy byly zničeny v roce 1898, aby poskytly prostor pro nový Stadthaus. Budova církve dnes slouží jako farní kostel pro jednu z 34 reformovaných farností města. Münsterhof, městské náměstí před Fraumünster, je pojmenováno podle bývalého opatství. Gesellschaft zu Fraumünster pěstuje tradice bývalého kláštera.

Sbor opatství zahrnuje 5 velkých vitráží navržených umělcem Marcem Chagallem a instalováno v roce 1970. Každý z 5 má dominantní barvu a líčí křesťanský příběh. Z levé (severní stěny) doprava jsou 5 prací:

• Proroci, znázorňující Elijahův vzestup do nebe
  • Jakob, který ukazuje jeho boj a sny o nebi
  • Kristus, ilustrující různé scény Kristova života
  • Zion, ukazující anděla, který trumfuje konec světa
  • Zákon, Mojžíš se dívá dolů na utrpení svého lidu

Stejně působivé je také 9m vysoké vitráže severní lodě vytvořené Augustem Giacomettim v roce 1940.

Po poslední rekonstrukci v roce 1900 byla krypta pod sborem Fraumünsterského opatství uzavřena a otevřena od 19. června 2016. Nejstarší část chrámu zachovala svaté památky, dokud Reformace v Zürichu nezakazovala římskokatolickou adoraci Svatých. Základy krypty pocházejí z 9. století, kdy bylo založeno opatství. Krypta také zahrnuje výstavu o historii reformace v Curychu, o architektuře a místních dějinách, za pomoci multimediálního informačního systému, který ilustruje základní fragmenty kryptografie a o tom, jak byl kostel přestavěn z původní románské stavební fáze do jeho současného gotického vzhledu, při příležitosti svého založení vedeného Dölfi Wildem.

Každoročně kolem 500 000 návštěvníků zahájilo nové rozvinuté řízení návštěv návštěvníků. Počet návštěvníků až 60 osob je přijímán od 20. června pouze po dohodě a pouze v definovaných časových oknech. Prohlídky s průvodcem jsou povoleny pouze v režimu "šeptání" a akreditovanými průvodci od 10 do 16 hodin v zimě a od 17:00 do 18:00 na jaře nebo v létě.

Nevyužili jsme žádné stravovací ani ubytovací zařízení.

Nádherně zachovalý kostel s překrásnými vytrážemi.

Za prohlídku bez průvodce jsme nic neplatili.

Poslední aktualizace: 23.4.2017
Fraumünster na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Fraumünster

Curych - Fraumünster
 Románsko-gotická katedrála, která původně patřila k ženskému klášteru, založenému v roce 853 králem Ludvíkem Němcem, náleží…
 Gotický kostel Peterskirche z15.století, který byl vybudován na místě…
 Gotický kostel Wasserkirche, který byl vystavěn na místě románského…
Naše cesta nás zavádí do Curichu ve Švýcarsku. Grossmünster ("velký ministr") je protestantský kostel v románském stylu v Curychu ve…
Ve středu 25. května jsem si sbalil svých pět švestek, k tomu př…
 Katedrála Grossmünster, jeden ze tří hlavních kostelů v Curychu, je románskou stavbou, která stojí na místě karolínského kostela,…
 Huldrych Zwingli (1484-1531), byl švýcarský teolog a první švýcarský reformátor. Od roku 1518 působil v Curychu, kde založil…
Curych je bankovní středisko světového významu a jedno z nejbohatších m…
Na náměstí Bürkliplatz se nachází monumentální kašna Geiserbrunnen, zvaná též Stierbändiger. Byla postavena díky finančnímu odkazu…
 Banhofstrasse je nejznámější curyšskou ulicí. Jedná se o pěší třídu s…
 Ve čtvrti Niederdorf se nachází Kašna se sochou muže v brnění a praporem, která má zobrazovat curyšské purkmistra Rudolfa Stüssiho,…
 Hvězdárna Urania, nazvaná podle jedné z řeckých Múz, stojí v curyšské…
 Na ulici Obere Zäune se nachází zajímavý dům, jehož základy pocházejí již ze 13.století. Dům, původně obytná věž, byla sídlem…
Jednou z mnoha curyšských kašen je i kašna s mohutnou žulovou sochou koně, která má připomínat významný rod curyšských patricijů…
Dovolená ve Švýcarsku může být nezapomen…
 Curych je hlavním městem stejnojmenného kantonu a největším švýcarským…
Letní možnosti cestování po Švýcarsku v rámci Grand Train Tour of Swit…
 Stavba knihovny se nachází nedaleko centra Zurichu -Ramistrasse 74. Pěšky: z centra cca 1,5 km, 20 minut. Autem: parkoviště jsou…
 V parku Platzspitz se nachází pomník německého hudebního skladatele, dirigenta a klavíristy Wilhelma Baumgartnera, který se narodil…
Okolo Bodamského jezera  - 1.část – město Curych (Zürich) –…