Flájský plavební kanál

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Autobusem z Litvínova do Českého Jiřetína.

Z konečné stanice autobusu jsem se vydal po červené TZ a za chvilku jsem začal prudce stoupat do chatové části Horní Ves, okolo hospůdky / Po,Út - zavřeno/ k pěkné studánce na vrcholu stoupání a ke křižovatce cest. Stále po červeně značené cestě jsem pokračoval lesem až ke skalisku načervenalé barvy - Puklé skále /839 m/. K níž od křižovatky lesních průseků směřuje vyšlapaná pěšina. Obchází ji ze severní strany a na východě stoupá k vrcholu hřebene. Skály jsou tvořeny červenavě zbarveným granitovým porfyrem . Pod skalami se pak nachází malé kamenné moře. Z vrcholu je krásný výhled na hladinu Flájské přehrady a nejvyšší horu Mostecka Loučná.

Po odpočinku jsem sestoupil zpět na značenou cestu a po ní pokračoval až k přehradě, do míst, kde stávala obec Fláje. Ta byla zrušena a zatopena při výstavbě přehrady v letech 1954 - 1963. Odtud byl do Českého Jiřetína přestěhován unikátní dřevěný římsko-katolický Kostel Sv. Jana Křtitele pocházející z roku 1563.

Po silnici , po zelené TZ, jsem došel na hráz přehrady. Je to unikátní technické dílo, jediná pilířová přehrada v ČR, originální řešení duté hráze. Pokračoval jsem dál po silnici, která mírně klesá a asi po 1 km cesta odbočuje Doprava do lesa k plavebnímu kanálu. Plavební kanál Fláje - Clausnitz je nejstarší technickou památkou svého druhu v Čechách. Je daleko starší než známé šumavské plavební kanály a svému účelu sloužil plných 243 let.

Byl vybudován letech 1624-1629 a sloužil pro plavení dřeva z Flájí do Freibergu. Začínal poblíž malé lovecké chatky za obcí Fláje, kousek od čela dnešní Flájské přehrady a využíval vodu z Flájského potoka. Vedl přes Český Jiřetín do saské obce Clausnitz a ústil do Freiberské Muldy. Délka kanálu byla 18km, hloubka 120cm. Ještě do 40-tých let 20.století kanál dosluhoval jako přívod pro pohon vodní turbíny továrny na lepenku v Českém Jiřetíně. Poté co byla tato továrna zrušena, nebyl již kanál využíván a upadl v zapomnění.

Obnovená cesta vede po břehu kanálu. Ten je ze začátku zarostlý a místy i zavalený. Asi po 1 km vtéká do kanálu horský potůček. Kanál se klikatí po vrstevnici ve svahu a místy musely být prosekány úseky ve skále. Zpřístupněná část končí u cesty na Horní Ves v Českém Jiřetíně.

Ubytování nebylo potřeba, ale je možné přímo v Českém Jiřetíně. Občerstvení jen také v Českém Jiřetíně. Dobrý je penzion při příjezdu do obce, kde je velké parkoviště a prodej pstruhů.

Líbilo - unikátní přehradní hráz, měl jsem možnost prohlédnout si i vnitřek.Nádherný rozhled z Puklé skály, zpřístupněný plavební kanál. Nelíbilo - špatná nebo téměř žádná údržba cesty okolo kanálu /zničené můstky/.

V Českém Jiřetíně je pěší hraniční přechod do SRN, v zimě výborné lyžařské středisko.

Poslední aktualizace: 3.9.2009
Flájský plavební kanál na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Flájský plavební kanál

Fláje
Turistické a rekreační horské středisko ležící na…
Puklá skála leží 1 km severně od Flájské přehrady a z Horní Vsi /části Českého Jiřetína / po červené turistické značce po 1,5 km…
Při našem putování podhůřím Krušných hor jsme zajeli do nitra Krušných hor – k vodní nádrži Fláje, kde je náš nejstarší plavební Flá…
Jedeme směrem na Litvínov na silnici č. 27. Poté…
Pondělí 10. 6. 2019 V noci bylo takové horko, že jsme otevírali boční dveře a zavírali je až k ránu. Ráno je docela teplo, ale je za…
Na plácku u Flájské hájovny  se orientujeme u…
Ráno, dobře vyspaní na mýtině, nedaleko hájovny Fláje, dokonce vidíme…
Výlet do Krušných hor na přehradu Fláje, plavební kanál, přehradu…
Lovecký pozdně barokní zámeček Lichtenwald stojí na vys…
Nad vodní nádrží Fláje, na hoře Bradáčov stojí lovecký zámeček Lichtenwald. Vpravo od brány do zámečku stojí replika původního smírčího kříže, který zmizel v 90tých letech…
Historicky zajímavé místo v Krušných horách. Leží přímo na státní hranici.…
 Autobusem jsem jel z Litvínova směrem na Český Jiřetín. Vystoupil jsem na křižovatce cest u obory a po asfaltové silničce jsem…
Využil jsem krásný podzimní den k výletu do Krušných hor.Vybral jsem si…
Kaple v Křižanově (Teplicko). Křižanov je část města Hrob…
Evangelický kostel „Vzkříšení“ v městečku Hrob - (Teplicko).   K tomuto kostelu byl dne 12.12.1900 položen symbolicky základní…
Podzimní výlet do krušných hor.                                           …
Krásná 20kilometrová trasa plná zajímavostí a půvabných míst. V České …
Na pomník osvobození v Českém Jiřetíně byla přidána pamětní deska na amerického letce Sgt. Wilbura G.Dishneua, který zahynul 12.5.1944 nedaleko Českého Jiřetína v troskách…
Český Jiřetín patří k nejpříjemnějším zákoutím Mostecka a je…
V polovině roku 2013 byla dokončena a zpřístupněna naučná stezka Nový…