Festival Skotsko v Kostelíku

Tipy na výlet Celodenní výlet

Před třemi lety jsme byli prvně na tomto nádherném festivalu. Dva roky se nám to křížilo s jinými akcemi, ale konečně letos – 8. července r. 2017 to opět vyšlo. Líbilo se nám tady tak, že o rok později jsme se sem vypravili zas - na 10. výročí. Ale to jsme to už vzali oklikou.

Kostelík je částí městyse Slabce, zhruba 20 km na jih od Rakovníka. Rozkládá se v CHKO Křivoklátsko, na ostrohu severně nad řekou Berounkou. Na západě teče potok Javornice, na východě Modřejovický potok a oba tyto potoky se ještě na území této bývalé vsi vlévají do Berounky.
Již r. 1361 je písemná zmínka o osadě Chlístov, která pravděpodobně zanikla během husitských válek. Na jejím místě byl r. 1690 založen Kostelik. Je to malá obec, dochovalo se zde několik původních dřevěnic a polodřevěnic. Na návsi stojí kaple sv. Maří Magdalény. Byla postavena r. 1871 na místě kapličky z poloviny 14. století.
V Kostelíku působí Občanské sdružení a Sbor dobrovolných hasičů. Obě tyto organizace se vzájemně doplňují. Občanské sdružení si vymyslelo nádhernou akci - festival Skotsko v Kostelíku a hasiči jim pořadatelsky pomáhají. Hlavní je, že místní tomu neskutečně fandí. Letos byl již 9. ročník a mohu porovnat, je to čím dál krásnější. Téměř celý den až do noci tady hraje nádherná muzika. Zpočátku z reproduktorů, ale letos již od 11 hodin živá muzika, hlavně skotská a keltská. Nepamatuji si, kolik kapel se vystřídalo. Myslím, že do deseti jich moc nechybí. A než se další kapela připraví, je připraven další program. Jedna z prvních akcí je pochod dudáků a bubeníků ve skotských krojích, před pódiem probíhá i výuka tradičních kolových skotských tanců a řada dalších.
Výhodou je, že mají velkou, mírně svažující se náves, kde se nechá postavit pódium a kde je hodně místa i pro diváky. Pravda je, že lavičky tu pro všechny nejsou, ale je možno si přinést vlastní židličky nebo ležet na dece. Řada lidí zde však stojí, protože si podupávají do rytmu, tancují. A ještě je okolo návsi místo na stánky s občerstvením. Stánků je dost a nabídka poměrně široká. Fronty se netvoří ani na pivo. Nechybí ani typické skotské občerstvení - skotské haggis, skotská whiska i výborné skotské pivo Harviestoun Broken Dial (Amber Ale) a Harviestoun Old Engine Oil (Black Ale) – údajně nejtmavší pivo na světě. Nechybělo ani irské pivo Guinness, které se ve Skotsku také hodně pije. Prodávají zde i skotské sukně i ostatní doplňky ke skotským krojům. Proti minule zde bylo daleko víc účastníků všech věkových kategoriích ve skotských sukních.
Souběžně se ještě na louce pořádaly skotské hry – hod kládou, obrovským kamenem a pod.
A protože tady myslí na vše, je tady i velký na louce vyhrazený prostor pro zaparkování a na opačném konci menší prostor, kde je možno si postavit stan. Je tam Toika i sud s vodou a s kohoutkem. Dokonce i děti se mohou pobavit i trochu jinak. Je zde dětský nafukovací hrad, trampolína, mohou si nechat na obličej namalovat kočičku, sluníčko, prostě co si přejí. Toho využívají i dospělí.

Najedli jsme se samozřejmě tady, kde jsme ochutnali hlavně to, co se jinde u nás skoro nesežene - haggis, skotské pivo, i výborný moučníček s nezapamatovatelným názvem, který nabízeli jako tuhou whisky. Nabídka je však veliká.

Je tu skvělá atmosféra a je vidět, že všichni se baví. Příští rok bude 10. výročí, to si nesmíme nechat ujít.

Pokud pojedete do Kostelíka ze Zvíkovce, je v prudké levotočivé zatáčce několik chátrajících budov Kočkova mlýna. V těchto místech byla v r. 999 uváděna osada Drasovice, která zanikla v průběhu husitských válek.
Jejich střechy i jez s názvem Kočkův mlýn je vidět z vyhlídky Na Plazích. Je to dřevěná vysunutá plošina, po které se prakticky po rovině dostanete nad okolní terén. Je odtud hlavně krásný výhled do údolí Berounky. Z obce je to kousek – od kaple necelý kilometr. Z obce se musí kousek po silnici směrem na Zvíkovec. Silnice odbočuje vpravo, vlevo vede k vyhlídce polní pěšina – je označena šipkou. Když půjdete s dětmi, po silnici se prakticky nemusí, jen je to o kousek dál. Od kapličky v obci se půjde na opačnou stranu. Vlevo vede v obci jediná odbočka, po polní cestě se přijde na rozcestí polních cest, zahne se vlevo a dojde se na hlavní silnici přibližně v místech, kde je odbočka k vyhlídce.

Poslední aktualizace: 28.9.2020
Festival Skotsko v Kostelíku na mapě

Příspěvky z okolí Festival Skotsko v Kostelíku

Kostel Nejsvětější Trojice
Kostel Nejsvětější Trojice najdeme na hřbitově, severozápadním směrem od …
Kapli Sv.Rocha najdeme na hřbitově, severozápadním směrem od Husova náměs…
Rakovnický potok se svými téměř padesáti kilometry patří k našim nejdelším…
Na náměstí v Rakovníku najdeme více domů, které stojí za povšimnutí - dům…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost…
Rakovnická radnice je výrazná dominanta jižní strany…
Nejznámější židovskou kulturní památkou v Rakovníku je budova Bývalé syna…
Nejvyšší brána v Rakovníku (Vysoká) měla svou dřevěnou předchůdkyni, která původně stávala západněji, v místech dnešního hostince "U…
Mariánský sloup stojí volně v prostoru Husova náměstí, které tvoří střed historické části města Rakovníka. Tato vrcholně barokní…
Rakovník leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od Kladna. Město se rozkládá u západního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a pod vrcholky kopců…
Velká zvonice se nachází ve východním cípu Husova náměstí v Rakovníku, v …
Muzeum T.G.M. v Rakovníku najdete nedaleko Husova nám. a v těsné blízkosti…
Jedeme do Rakovníka, schovaného v dolíku zhruba patnáct kilometrů od…
Pokud patříte mezi ty v turistické obci, kteří jsou přesvědčeni, že i hřbitovy patří neodmyslitelně k životu a mají nám co říci,…
Putování za Mistrem Janem KČT Rakovník pořádá každoročně pro členy i…
Pražská brána
Pražská brána byla vybudována jako součást středověkého opevnění města. Původně stály v Rakovníku brány čtyři - Vysoká, Pražská,…
Děkanský Chrám Sv. Bartoloměje je největší dominantou Husova náměstí v Ra…
Čtvrtek 5. července 2018 Ačkoli se mi večer chtělo hrozně spát, spala jsem mizerně. Neustále jsem se budila. A to nebylo zvláštní ho…
Zámek se nachází na východě obce, severně od říčky Olešná, nedaleko od ko…
Pozůstatky hradu Hlavačov, jednoho z nejstarších českých hradů, s…