Fažana, městečko s bohatou minulostí i skvělou budoucností

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Putování (více dnů) Za kulturou Za sportem Do přírody Na kole

Nečekaně zajímavým tipem na výlet - i pobytovou dovolenou – se pro mnohé může stát chorvatské městečko Fažana. Jistě se najdou lidé, pro které je tato třiapůltisícová obec, nacházející se v jihozápadní části Istrijského poloostrova, pouze zcela běžným přímořským letoviskem na pobřeží Jadranského moře, nevelkým přístavem a rybářským střediskem při Fažanském průlivu. Částečně budou mít sice možná pravdu, ale jedním dechem je potřeba hned připomenout nejen zdejší zajímavé historické památky, ale také fakt, že se Fažana – i se svým „předměstím“ Valbandon - v posledních letech stala významným východiskem nejrůznějších zážitkových i fakultativních výletů. A to nejen těch po moři …

Zmínit je nutno také skutečnost, že se Fažana nachází jen asi sedm nebo osm kilometrů od nádherného historického města Pula, s čímž je spojena také velice dobrá dopravní obslužnost, zejména příměstskými autobusy i vozidly taxi. Do šedesátitisícové Puly, samozřejmě, vede rovněž stezka ocelového oře, zajíždí sem mezinárodní autobusové linky a najdeme zde také mezinárodní letiště. Velký význam – a nejen turistický – pro rozvoj Fažany mají rovněž známé Brijunské ostrovy. No a právě díky pojmům Pula a Brijuni prý má na pobřeží v okolí Fažany postupně vzniknout množství hotelů, včetně těch se zařazením do vyšších kategorií. Otázkou ovšem zůstává, co se potom stane se zdejšími vinohrady, ovocnými sady, prastarými olivovníky, mořskou flórou i faunou či okolními lesy …

Výše uvedené plány se snad nijak nedotknou zdejších pamětihodností, většinou sakrálních a nedaleko přístavu se nacházejících. Fažana sice existovala jako Vasianum a později Phasiana, již za časů starých Římanů - a jedna z antických amfor na víno nebo olej, které se zde zřejmě i vyráběly, se také stala středobodem městského znaku – ale zdejší cenné památky, které přežily až do současnosti, jsou přece jen o něco mladší. I když mezi borovicemi v zátoce Ribnjak můžeme najít také nějaké pozůstatky římského osídlení …

Foto: markyz63

Z místních svatostánků jistě okamžitě zaujme barokní, na románsko – gotických základech postavený, kostel sv. Kosmy a Damiána, pro jehož historii jsou asi nejdůležitější roky 1500 a 1688. Z venkovní části zaujme hlavně vysoká zvonice, v jeho jednolodním interiéru pak pět – převážně pozdně renesančních – oltářů, nástěnná malba Ukřižování v chrámové sakristii, která pochází z 16. století, a stejně starý obraz Poslední večeře od Zorziho Ventury.

Opomenout nelze ani – nedaleko se nacházející - pěkný malý kostelík Panny Marie z Karmelu. Jedná se o gotickou stavbu ze 14. století, v jejímž interiéru s valenou klenbou zůstaly zachovány výrazné zbytky o století mladších nástěnných maleb. Zajímavý mohl být také hřbitovní kostel sv. Jana Evangelisty ze 16. století, na kterém se, bohužel, negativně podepsala přestavba ze století minulého. O to zajímavější sakrální památky pak najdeme v blízkém okolí Fažany. A nemusíme zajíždět ani do městeček Vodnjan nebo Peroj, protože snad jen kilometr severně od Fažany najdeme - mezi starými olivovníky stojící - kostelík sv. Eliáše, který byl postaven již v 6. století, snad na základech pozdně antické vily.

Městečko se rádo chlubí slavnými osobnostmi. Mezi rodáky jsou sice jen jeden úspěšný hudební skladatel přelomu 19. a 20. století a jakýsi člověk, který vyhrál v amatérském boxu, co se dalo, ale většinou zaujmou spíše jména lidí, kteří se zde někdy ukázali. A je jedno, jestli se jedná o monarchy a politiky (František Josef I., Alžběta II., Henry Kissinger, Josip Broz Tito), spisovatele (James Joyce, Thomas Mann) či osoby z hudební a filmové branže (Sophia Loren, Elizabeth Taylor, Richard Burton, Placido Domingo).

Běžného návštěvníka však bude asi mnohem více zajímat něco jiného než slavná jména. Například koupání na zdejších písčito – oblázkově (ty hlavně) – kamenitých plážích, možnost využití zdejších sportovišť, rybářské Slavnosti sardelí, skvělá regionální kuchyně a nepřeberná nabídka ubytování v hotelech, apartmánových domech, kempech i v soukromí. Fažana mu nabídne vše, protože její budoucnost na turistickém ruchu prostě stojí.

I když někdo možná tvrdí, že je dříve italská Fažana pořád ještě pouhým malým přímořským rybářským přístavem při regionální silnici, spojující Vodnjan s Pulou, její návštěvu lze určitě jen a jen doporučit. Třeba i pro ty rybářské bárky, malebné domy a zdejší příjemně mírné svahy, osázené olivovníky a vinicemi.

Pěší turisty zřejmě potěší vycházková stezka po pobřeží, cyklisty všeobecně známá kvalita a počet zdejších cyklotras a cyklostezek (navíc regionální silnice mají velmi kvalitní asfalt i přijatelnou hustotu provozu). A co se týče již zmíněných nabídek lodních výletů, tak asi největší zájem je pořád o cestu na ostrovy Brijuni. Těchto čtrnáct ostrovů a ostrůvků je vyhlášeným národním parkem a bývají označovány za místo, připomínající pozemský ráj. Asi proto si zde svého času vybudoval svou letní rezidenci sám prezident Tito. Na Brijuni se přímo z Fažany vyplouvá, zatímco při výletu do Limského zálivu se zastávkou ve městech Vrsar a Rovinj zde pouze zastaví loď, zvedající kotvy v nedaleké Pule. A i když má zpoždění, tak nejen zpomalí, ale skutečně zastaví …

Poslední aktualizace: 13.1.2017
Fažana, městečko s bohatou minulostí i skvělou budoucností na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Fažana, městečko s bohatou minulostí i skvělou budoucností

Fažana – kostel sv. Kosmy a Damiána  (Crkva Sv. Kuzme i Damjana)
Fažana – kostel sv. Kosmy a Damiána (Crkva Sv. Kuzme i Damjana)
Jednoznačnou dominantou přístavního letoviska Fažana, nacházejícího se na…
Pro všechny, kteří si včas uvědomí, že městečko Fažana není jen letoviskem…
Nevelké kostelíky „vybavené“ středověkými nástěnnými malbami či…
Přímo v malém městečku – nebo větší vesnici – Peroj, nacházejícím se na…
Obec Peroj leží téměř na pobřeží Jaderského moře, žije zde asi 85…
Chcete si užít trochu adrenalinu, ale zároveň být u moře, v příjemném te…
Čtvrtek, 21.8. V noci nás probudila bouřka. Nestačili jsme se vzpamatovat…
Přišlo ráno dalšího dne, který jsem měl opět naplánován jako sólo…
Farní kostel sv. Blažeje je - se svou více než šedesát metrů…
Pravděpodobně nejcennější – a svým způsobem i nejkrásnější – vodnjanský gotický palác byl postaven ve 14. století a na dlouhá staletí se stal…
Chorvatské městečko Vodnjan je na turistické atraktivity - v čele s…
Vodnjanský románský kostelík sv. Kateřiny je jednou z mnoha…
Podle mnohých informačních pramenů nemá vodnjanska sbírka sakrálního umění…
Palác Bradamante je jednou z nejzajímavějších budov historického …
Návštěva půvabného chorvatského šestitisícového městečka Vodnjan je…
Sveta Foška je bezesporu jednou z nejkrásnějších sakrálních…
Kažuni, tedy pozoruhodné kruhové stavby z plochých kamenů, jsou si…
Vodnjanský kostelík sv. Františka z Assisi je jednou z mnoha sakr…
Svítící nebo Osvětlení obři, i Čechy nejčastěji nazývání Gianti, …
Při naší dovolené na Jadranu jsme nechtěli pouze ležet na pláži a tak jsme…