Exkurze ve vizovickém Distillery Landu Rudolf Jelínek a návštěva Koštovny

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Rudolf Jelínek, švestky, slivovice, Vizovice a Distillery Land jsou pojmy, které zná snad každý. Ne všichni ovšem možná vědí, že slavná vizovická akciová společnost, zabývající se již od roku 1894 převážně výrobou ovocných destilátů, nabízí ve svých prostorách zajímavé exkurze. a protože se říká, že tradice zdejšího pálení (nejen) slivovice sahá až do roku 1585, je dobré sednout na vlak či autobus a vyrazit do Vizovic. Dá se, samozřejmě, přijet také na kole, motocyklu či automobilem, ale vzhledem k charakteru místa se tyto varianty až tak moc nedoporučují.

Přece jen se nacházíme na Valašsku a tady se vždy říkalo, že kromě kostela a budovy obecního úřadu se pálí úplně všude (tím ovšem v žádném případě nebylo myšleno, že by farář, kostelník a místní úředníci či zastupitelé chlastali méně intenzivně než ostatní obyvatelstvo). U Jelínků to, pochopitelně, platí dvojnásob, takže nás tu čeká mj. slivovice ve všech myslitelných – a snad i nemyslitelných – variantách (bílá, zlatá, jubilejní, kosher aj. – však už si firma vysadila své vlastní švestkové plantáže), hruškovice, meruňkovice, třešňovice nebo jablkovice. A k tomu ještě různé whisky, absinthy, brusinky, maliny a jahůdky. Neznalí jedinci mohou být až překvapeni, co všechno lze „hodit do kotle a prohnat trubkama“ ….

Vydáváme se tedy do Distillery Landu (trošku nám vadí, že podle názvu nevíme, jestli nás náhodou nečekají Disneyho postavičky nebo Jurský park, a tak pro sebe raději dál používáme výraz palírna – přitom víme, že se vlastně jedná o exkurzní a návštěvnické centrum) a těšíme se, že uvidíme něco trošku jiného než v pěstitelských pálenicích v okolí Šumperka.

Distillery Land navíc dbá na to, aby navštívené prostory areálu společnosti co nejvíce připomínaly podobu, kterou měla firma Rudolfa Jelínka ve 30. letech minulého století. Máme zde tak před sebou mnohdy spíše bezbariérové muzeum palírenství s různými informačními panely a dobovými artefakty. A jistě také zajímavou ukázku, jak lze také pomáhat propagaci regionu i rozvoji cestovního ruchu v něm.

Díky tomu se můžeme těšit nejen na návštěvnické centrum s podnikovou prodejnou nebo kinosál, ale i provoz egalizace s obřími dřevěnými sudy, ve kterých destiláty zrají, stáčírnu nebo místa, kde dochází k rektifikaci (zušlechťování) destilátů či fermentaci (kvašení). Součástí exkurze je i návštěva Jelínkovy Koštovny, kde nás čeká ochutnávka některých výrobků firmy. A něco málo nám zde prozradí rovněž o sadařství … někde ten základ vyrůst musí, že ano.

Distillery Land nabízí svým návštěvníkům také velké parkoviště i vlastní ubytovací prostory (možností k ubytování, najedení a doplnění tekutin je však ve Vizovicích dost a dost). Velmi důležitá je – již zmíněná - Jelínkova Koštovna, kde si může návštěvník palírny vyzkoušet, jestli mu průvodce (-kyně) nelhal (-a) a nabízené nápoje jsou skutečně kvalitní, silné a chutné. K dispozici je také bohatě zásobená podniková prodejna. A navíc: Tradice výroby slivovice na Valašsku je tradicí nejtradičnější.

Foto: markyz63

Dovedete si představit, že by se někomu nelíbilo ve výrobně slivovice? Záporem může být snad jen nedostatek času a peněz, u některých jedinců problém se slabším žaludkem ... to se ovšem Moráváků netýká, protože alkohol sice nelze porazit, ale my už s ním alespoň dokázali remizovat.

Na jedno nelíbilo jsem si však přece jen dodatečně vzpomněl. Slečna průvodkyně nám totiž prozradila, že i když je letos všude švestek dost a dost (má to být v tomto ohledu snad vůbec nejlepší rok celého 21. století), tak u Jelínků nebudou slivovici zlevňovat, ale naopak se "překvapivě" počítá s jejím zdražením ...

U Jelínků se nabízí několik typů prohlídek, tedy od těch všeobecných až po vysoce odborné, které už jsou zaměřeny hlavně na různé specifické oblasti činnosti společnosti. Prohlídky trvají od 60 do 120 minut. Běžná otevírací doba v prodejně je pondělí až pátek od 8,30 do 17,30 hod. a v sobotu od 9,00 do 14,00 hod. V období leden až březen je v sobotu zavřeno. Exkurze probíhají pouze ve všední dny a v čase od 8:30 do 16:30 hod. a je nutné si je předem objednat,

Vstupné na klasickou exkurzi přijde na 110,- Kč (snížené 90,- Kč) a minimální počet osob na exkurzi je 10 kousků. Během akcí typu Masters Of Rock se provádí každou celou hodinu, trasa je zkrácená a platí se 85,- Kč. A zájem je vždy velký …

Je možné se zúčastnit také pravidelných exkurzí pro veřejnost, na které se není nutno objednávat. Probíhají od května do září, vždy v rozšířené verzi, v pondělí, středu a pátek a v čase 13.00 hod. V červnu navíc probíhá každý pracovní den v 16.00 hod. exkurze základní a o prázdninách každý pracovní den ve 14.00 hod. exkurze rozšířená. Kromě variant základní (60 minut) a rozšířená (75 min.) se ještě nabízí verze audio (bez průvodce, 30 min.), odborná (120 min.), degustační zkoušky a tzv. premium.

Poslední aktualizace: 12.8.2018
Exkurze ve vizovickém Distillery Landu Rudolf Jelínek a návštěva Koštovny na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Exkurze ve vizovickém Distillery Landu Rudolf Jelínek a návštěva Koštovny

Vizovice (nejen) festivalové aneb opět na Masters of Rock
Pokud se někdo domnívá, že tento článek na Turistiku tak úplně nepatří,…
Letošní festival Masters of Rock proběhl v areálu slavné vizovické…
Rozcestím prochází dvě TZ.Západním směrem vás modrá TZ povede do Rakové (3 km), dále do Slušovic (5 km) a pak pokračuje do Hrobic (7…
Možná si rozmrzele řeknete - památník partyzána - takových u nás je... a…
Jsou Vánoční svátky a my jsme vstali celkem pozdě. Po chvilkovém…
Pokud si chcete odpočinout v krásné přírodě, kde se nabízí řada možn…
  "Na koleji druhé pozor, na kolej druhou přijíždí osobní vlak z Vizovic…
 Pokud přijedete na návštěvu Vizovic vlakem a zamíříte z nádraží do centra…
 Na okraji městské památkové zóny stojí naproti kapličce Panny Marie…
  Jeden z nejkrásnějších výhledů na „hlavní město slivovice“ a jeho půvabné okolí se svahy Vizovických vrchů se otevírá od…
Jednou ze zajímavých vizovických atrakcí, kterou můžeme bez uzardění…
Vizovice a renesanční zámek s parkem
Soutěž 2 body
Stavbě zámku předcházel vznik cisterciáckého mužského kláštera Rosa Mariae…
Možná to bude znít pro některé návštěvníky Vizovic až neuvěřitelně, ale…
Na zámku francouzského typu v hlavním městě švestkového království, tedy ve…
   V encyklopediích se uvádí, že nejvýraznější dominantou valašských…
  Krásný zámek ve Vizovicích není jedinou barokní památkou tohoto města.…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník…
Navštěvujete rádi cukrárny ? Neopakovatelným zážitkem pro vás i vaše děti…
Prvé zmienky o valašskej obci Vizovice sa spomínajú v roku 1261 v majetku kláštora Smilheim. V roku 1314 plienilo uhorské vojsko…
Jednou z možností, kde se můžete dobře a levně najíst ve Vizovicích je…