Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Jako východisko jsem zvolil vlakovou zastávku Hrdoňovice. Je možné vystoupit také o zastávku dříve v Mladějově. Je to o cca 1,5-2 km delší výlet.

U vlakové zastávky v Hrdoňovicích začíná žlutě značená cesta, která nás přivede po mírném stoupání na turistické rozcestí, od kterého pokračujeme červeně značenou lesní pěšinou. Podél stezky se objevují první skalní masivy. Kousek před hradem Pařez, vpravo nedaleko od pěšiny, je skalní brána. Řekl bych, že je rozměrově přibližně stejná jako Malá Pravčická brána.

Až si prohlédneme zbytky skalního hrádku Pařez, pokračujeme dále červeně značenou cestou na rozcestí s modrou. Uhýbáme vlevo a modře značenou cestou stoupáme do mírného kopce k rozcestí u hotelu Skalní město. Opět změníme barvu značky a zatáčíme vpravo na žlutě značenou pěšinu, která nás dovede přes dvě vyhlídky (zejména Skautská vyhlídka je zajímavá) k turistické chatě u vstupu do Prachovských skal. Tady si zájemci o prohlídku Prachovských skal mohou zakoupit lístek a jít na prohlídku.

Od turistické chaty pokračujeme nyní po červené společně se zelenou až k rozcestí U Pelíška. Opustíme červenou a pokračujeme po zelené značce hlubokým údolím obklopeným skalními masivy a podél stezky zurčí potůček. Z Maršova stoupá zelená značka k tzv. Ervínovu hradu. Je to krásná vyhlídka a proč se jmenuje právě tak, dočtete se na informační tabuli.

Od vyhlídky pokračujeme dále po zelené na rozcestí s modrou. Zatočíme po modré vlevo a jdeme do centra Prachovských skal, dojdeme až na rozcestí Nad Fortnou. Za ním začíná placená zóna, kdo si to netroufne projít placeným úsekem do Prachova kolem vyhlídky Český ráj, Mír a Křížkovské, zatočí vpravo a sestupuje po zelené mezi zajímavými skalními útvary k vyhlídce Šikmá věž a od rozcestí Pod Šikmou věží dojde po modré značce kolem hotelu Pod Šikmou věží do Prachova. Zde je možnost občerstvení.

Z Prachova pak pokračujeme silnicí po modré na další rozcestí, uhýbáme vlevo a po zelené značce stoupáme lesním úsekem na Přivýšinu s vyhlídkou spisovatele Václava Čtvrtka. Je to opět krásné rozhledové místo. Z Přivýšiny sestoupíme na další rozcestí a pokračujeme po modré. Za chvíli jsme u Rumcajse na návštěvě v jeho útulně zařízené jeskyni. Po dalších pár krocích přijdeme pod zříceninu hradu Brada. Brada je jméno hory i obce. Na památku bitvy r. 1866 stojí na vrcholu dubový kříž a po jeho stranách sochy sv. Petra a Pavla. Hlavně pak je z vrcholu jedinečný výhled do blízkého i vzdáleného okolí s panely popsanými panoramatickými fotografiemi výhledu. Určitě si to nenechte ujít. Pod vrcholem se také nachází útulná restaurace s možností posezení na terase.

Do centra Jičína nám zbývá po modré značce vedoucí přes Kbelnici, kde je další známá a navštěvovaná restaurace U Rumcajse, ještě cca 1 hodina chůze.

I když na této vycházce často měníme směr i barvu značky, není na orientaci obtížná, značení je velmi dobré a nedá se zabloudit.

Prachovské skály jsou jistě velkým lákadlem pro většinu návštěvníků této oblasti. V bezprostředním okolí se však nachází řada dalších zajímavých míst, která jsou, dle mého názoru opomíjena a mnozí návštěvníci této oblasti o nich ani neví.

Při této vycházce si prohlédneme skalní bránu v blízkosti hrádku Pařez, pokocháme se pohledy do kraje z vyhlídky Ervínův hrad, Václava Čtvrtka a vrcholu Brada. Děti pak jistě zaujme Rumcajsova jeskyně.

Na vycházce je více míst, kde je možnost občerstvení a odpočinku. Od Turistické chaty u vstupu do skal, hotelu Pod Šikmou věží nebo přímo v Prachově, pokud můžu doporučit, nechte si občerstvení až na konec v Bradě.

V Českém ráji je vždy krásně. Každý si najde to „své“ místo, které se mu nejvíce líbí. Mě nadchly nádherné výhledy z vrcholu Brady, dlouho jsem zde seděl a vychutnával si atmosféru místa. U Rumcajsovy jeskyně se člověk pak vrátí v myšlenkách do pohádky.

Vzduch a krásné zážitky z vycházky jsou zadarmo. Jediné náklady tak jsou na Dopravu a občerstvení.

Pokud chcete navštívit Prachovské skály, zde je odkaz na základní informace: http://www.prachovskeskaly.com/

Poslední aktualizace: 27.7.2012
Ervínův hrad, Rumcajsova jeskyně, skalní hrádek Pařez – to vše leží v okolí Prachovských skal na mapě
Autor: trempik

Příspěvky z okolí Ervínův hrad, Rumcajsova jeskyně, skalní hrádek Pařez – to vše leží v okolí Prachovských skal

S koloběžkou na Veliš přes pramen Mrliny na Ervínův hrad.
Je nedělní odpoledne a po čtvrteční prvomájové štrece po Českém ráji mám…
Vrch Brada se nachází západně nad vsí Brada, místní části obce Brada-Rybníček. Na vrcholu jsou tři sokly s křížem a sochami svatého…
Kostel se nachází na úpatí skalnatého vrchu Brada nedaleko míst, kde ve 13…
                          Vrch Brada a Rumcajsí jeskyně 8.5.2020 …
Jedeme, nebo i jdeme cca 5 km severně od Jičína. Naším cílem je skalnatý blok na němž stával raně gotický hrad. Směřujeme za…
Jaro v Českém ráji je lákavou nabídkou na prožití několika dní v …
Na tento výlet vyrazíme z osady Brada, nacházející se cca 4 kilometry…
Kdo by neznal Rumcajse, Manku a Cipíska! A s nimi i les Řáholec,…
Začnu Přivýšinou. Přivýšina je pískovcový hřbet táhnoucí se východně od…
Vesnice Brada, místní část obce Brada-Rybníček se nachází severně…
Třetí pokračování putování po vrcholcích jičínska začínám se synem na…
Skalnatý vrch nedaleko populárních Prachovských skal. Va vrcholu nejvyšší skály Vyhlídka Václava Čtvrtka. Přístup buď z parkoviště v Prachově po…
Přivýšina je skalnatý vrch na východě prachovského hřebenu, asi 4 km severozápadně od Jičína.Dostaneme se sem nejlépe právě z Jičína…
Jedním z míst, které jsme během pobytu v Českém ráji navštívili, …
Holín - obec pod vrchem Přivýšina 2 km východně od Jičína. První historická zmínka o obci pochází z roku 1327. V obci dochován…
16.-17.10.2010 V půlce října jsme vyrazili na víkend užívat si krásy podzimu. Díky akci NPÚ jsme měli vstup na jednu památku v jejich správě…
Obec Prachov je připomínána roku 1533. Býval zde Prachův dvůr, později hradištní ves Valy, kterou vojsko Jana Žižky vypálilo. V obci…
Když jsme zastavili v Prachově u parkoviště, přemýšleli jsme, jestli má…
Hned v úvodu po přečtení názvu článku vás musím ubezpečit, že nečtete…
Muzeum přírody Český ráj je součástí Turistického centra na Prachově v…
Sháníte-li se po nějakém Krásném letním rekreačním místě, věříme, že tato…
Vesnička Jinolice s přibližně 180 obyvyteli se nachází přibližně šest…
Prachovské skály - Myší díra
Skalní útvar Myší díra v Prachovských skalách se nalézá při cestě malým (žlutým) okruhem ve směru od Točenice k Vyhlídkám. Průchod skalní štěrbinou…
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal,…
Z Jičína se dáme po červené turistické značce a Libosadem…
Přirozeným centrem Jičína je historické Valdštejnovo náměstí. Dominantní…
Jičín - Valdická brána
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou dochovanou z původních tří bran, které byly součástí původních…
Jičín leží v Severních Čechách, východním směrem od Mladé Boleslavi. Město Jičín proslavil spisovatel Václav Čtvrtek ve svých…
Prachovské skály
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak…