Drážovskou vrchovinou na horu Kůstrý.

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Složité dělení v naší malé zemičce dá někdy docela zabrat. V tomto případě se dozvíme, že Drážovská vrchovina je podokrskem Mladotické vrchoviny. Ta je okrskem vrchoviny Vimperské, která je podcelkem Šumavského podhůří. Tak a konečně se můžeme vrátit k hoře Kůstrý ( 845 m.n.m.). V celém okolí je považována za útvar zcela mimořádný a místní ji mají za horu jak opředenou tajemstvím tak i místem s vysokou energií. Bohužel jen tou negativní. Dokonce jsem slyšel i povídání o Keltech. Ti měli mít na západním svahu Hory v údolí Růžďského potoka obětiště. Lidé tomuto místu celá staletí říkají Čertovo údolí. Naopak na severním vrcholu Hory mělo být hradiště, které se využívalo v době nebezpečí. Bylo-li tomu tak, se dnes již nedozvíme, ale proč nenaslouchat legendám, které vnášejí do minulosti krásná tajemství. Navíc hodně lákavá je pozvánka k osobnímu seznámení s horou.

Výchozím místem našeho výletu se stala víska Maleč. Její nadmořská výška 862 metrů ji řadí mezi nejvýše položená lidská sídla jak v této oblasti, tak i v celé zemi. Ves se může pochlubit hezkou kapličkou, několika staletými lípami a najdou se tu i starší zajímavá stavení. Z obce vycházíme po okresce a hned za posledním stavením se otevírá nádherný výhled k severu. Škoda horší viditelnosti. Odtud jsou určitě vidět i Brdy. Přibližně po 200 metrech, v první zatáčce silnice od vsi pokračujeme rovně polní cestou. Ta nás přivádí do lesa a dosti rychle klesá do údolí. Po několika minutách docházíme ke stavení a ruinám bývalé pily. Jsme v údolí Růžďského potoka a přecházíme na pravý břeh. Zde je studánka a před námi jak v potoce tak na svahu se objevují nečekané skalní útvary. Je to nádhera a jsem si zcela jist, že setkání s čertem by mě vůbec nepřekvapilo. Prostě Čertovo údolí se vším všudy.

Skála loď
Skála loď  •  Foto: Bohumir

Nad potokem se klene skalní brána, jak se voda tudy prodrala je ve hvězdách. Svah je ještě o něco záhadnější. Nejvyšší skála má na vrcholu kýl lodě a právě ta je prý svojí energií „nebezpečná celému okolí“. Neodolám pokušení si skálu pohladit, ale nic hrozného se neděje. Právě naopak, tohle skalisko má něco do sebe. O něco výše je několik kamenů a tady mělo být ono keltské obětiště. Těžko rozhodnout, zda jejich rovné plochy jsou dílem přírody nebo lidí. Další obrovský kámen připomíná malou pevnůstku ( řopík). Stoupáme svahem po úzké pěšince a je možné, že využíváme stezky zdejších zástupců zvířecí říše. Docházíme na cestu, u které je vztyčen kámen. Na sobě má 6 a vlnovku s kroužky. Je vidět, že si dříve dávali záležet i na hraničních kamenech. Les prořídl a z jeho okraje se nám otevřel výhled k severu. Dostáváme se na křižovatku čtyř lesních cest a jdeme odtud stále k východu. Lesy v okolí se změnily v husté mlází, kterým by jsme měli projít To se nám v sedle pod Kůstrým daří a lesní cestou stoupáme na hřeben.

Stoupání končí a jsme na hřebeni. Po pravé straně je zcela zarostlá skála, která je jižním vrcholem Hory ( 838 m.n.m.). Prodrat se sotva znatelnou stezkou je dílem chvilky, ale výhled z vrcholu je hodně omezený. Zato ostružiny jsou sladké až moc. Pokračujeme po hřebeni k severu. V okolí cesty jsou nižší i vyšší skaliska. Ze svahu jako by vyrůstaly jednotlivé kameny a mechový koberec dodává všemu kolem pohádkový ráz. Přibližně po 300 metrech se tyčí zcela zarostlá skála. Jsme pod severním vrcholem, který se nazývá Altán ( 845 m.n.m.). Na skálu prý vedou schůdky, ale jejich hledání končí bezúspěšně. Pod vrcholem je poslední vysoká skála na severní straně Hory a za ní prudký svah. Vracíme se zpět po hřebeni a rozhodujeme se jít volně lesem. V polovině svahu nás čeká prošlapaná pěšina, která míří k lesní cestě, po níž jsme přišli. Nasbírali jsme i něco hub, večer bude smaženice. Kromě těch jedlých tu jsou i ty méně známé. Zvláštní je hadovka smrdutá, pak i nějaká hezky žlutá a několik dalších druhů.

Vracíme se do údolí a hora nás odměňuje obrovským hřibem. Procházíme Čertovo údolí a v nedalekém houští se něco kmitlo. Že bychom byli pod sledováním peklem, bylo by to možná z pohledu na naši současnost docela milé. Následné setkání s člověkem, který tu v okolí žije, se dozvídáme ještě něco navíc. Okolní lesy se vrátily původním majitelům a jejich snažení je vidět na každém kroku. Loučíme se a stejnou cestou se vracíme zpět. Ze silnice ještě poslední pozdrav krásné hoře . Ta se odtud jeví zcela nenápadně jako nevýrazný táhlý hřeben porostlý smrkovým lesem. Tak zase někdy na viděnou.

Jídlo a pití v těchto končinách sehnat nelze a je nutné nést si jej v batohu. Navíc, když na vrcholu zavoní káva z termosky a je něco k zakousnutí, kam se na to hrabe pětihvězdičkový hotel. Něco k snědku by se možná sehnalo v nedalekém Strašíně. Tam by bylo možné se i ubytovat.

Nádhera na jedničku s hvězdičkou, prostě krásné, pohádkové místo, které se musí vidět. Bystřina s průzračnou vodou, krasný zdravý les k tomu bezpočet skal a občas i nějaký ten výhled do okolí. Je možné chtít ještě něco navíc?

Celá cesta je dlouhá okolo 7 kilometrů a převýšení se vejde do 250 metrů. Nikde tady nejsou značené cesty, ale je to tu dosti přehledné. Potkat zde některé z lesních obyvatel je pravděpodobnější než setkání s turistou. Je tady klid a pohoda. Mapa KČT má č. 69 Pošumaví – Vimpersko.

Poslední aktualizace: 13.9.2016
Drážovskou vrchovinou na horu Kůstrý. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Drážovskou vrchovinou na horu Kůstrý.

Zuklín
Písemně se ves, respektive tvrz připomíná až Roku 1631. Od roku 1713 byl…
Tento příspěvek nemá v podstate jiný účel, než upozornit na úžasné místo…
Kostel Zvěstování Páně v pošumavské obci Dobrš, ležící jihozápadně od Strakonic. Pochází ze 13. století a má románský původ. Kolem…
Pošumavská obec ležící na vyvýšenině jihozápadním směrem od Volyn…
Rozsáhlá tvrz je perlou obce Dobrš na Strakonicku v Jihočeském kraji. Are…
Za poznáním dalšího krásného koutu Šumavy jsme se vydali po Klostermannově cestě na úsek mezi Javorníkem a Královským kamenem.Naše c…
Obec Vacov leží asi 10 km severozápadně od města Vimperka v okrese…
Kaple sv. Jana a Pavla na návrší pošumavské obce Dobrš je zcela výjimečným případem stavby, jež druhotně nabyla charakteru zvonice.…
Strašín leží na hranici Chráněné krajinné oblasti Šumava asi 10 km…
Nedaleko městečka Kašperské Hory leží vesnička Javorník, nad kterou se…
Klostermanova rozhledna se sice nenachází v turisticky nejatraktivnější části Šumavy, nicméně pro její pozoruhodnost ji určitě…
Klostermannova rozhledna
Na kopci Javorník nad stejnojmennou osadou, cca 40km severozápadně od Prachatic se vypíná kamenná rozhledna s novodobou betonovou…
V blízkosti šumavské obce Stachy (asi 6 km severně) vystupuje nad…
Rozhledna s kruhovým rozhledem nad Hoslovicemi (13 km JZ od Strakonic).…
Strašínská jeskyně
Strašínská, někdy též Nezdická jeskyně je jednou z největších…
Cíl našeho výletu je obec v Šumavském podhůří, Hoslovice, kde je …
Strašínská jeskyně je součástí sušicko – horažďovických vápenců. …
Vesnička, ležící severně od obce Stachy, poskytuje mnoho příležitostí k…
Kemp se nachází v krásném přírodním prostředí východní části chráněné krajinné oblasti Šumava . Obklopen lesy, u rybníka a vzdálen asi 2 km od…
Obec Žihobce se nachází asi 8 km východně od Sušice. Původně se jmenovaly…