Dobytí Nysy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou

Do Polské Nysy, město leží asi 20km od českých hranic, nejjednoduší přístup je od přechodu Mikulovice - Glucholazy, ale daleko to není ani od Zlatých Hor, či Javorníku, kdo chce, může i na kole, neměl by být problém i nějakým polským autobusem, ale to si návštěvník musí najít.

Tentokrát jedeme přímo na slavnost, jedná se o rekonstrukci historické bitvy, ale zároveň i za kouskem historie a třeba i za koupáním.

V Nyse jsme byli se zájezdem, který pořádal městský úřad jakožto výlet do družebního města, takže nám dali i jakousi svačinu, ale v Nyse jsme zašli do hospody u Vratislavské brány (byli jsme tam už jaksi z tradice). Ale ve městě není nouze o obchody a restaurace všeho druhu. Nysa má více než 47.000 obyvatel, ti se musí taky někde najíst.

Kdo zavítá v létě, nejlépe koncem července nebo začátkem srpna na dovolenou či výlet do Jeseníků, bude-li navíc pobývat někde přímo na Jesenicku, může si udělat výlet do nedaleké Nysy. Významné historické město stojí za návštěvu i jindy, ale právě uprostřed prázdnin se v Nyse konají slavnosti s rekonstrukcí bitvy z období napoleonských válek. Nysa byla barokním pevnostním městem. Jakmile se Prusové zmocnili Dolního Slezska, začali tuto pevnost posilovat proti případné odvetě rakouských vojsk. Ty ji nakonec nechali na pokoji, ale později, r. 1807 Nysu dobyla francouzská vojska.

Od r. 2000 se v Nyse pravidelně konají rekonstrukce válečných událostí, obdobně jako třeba u nás ve Slavkově. A protože na rozdíl od té naší se bitva koná v létě, není problém návštěvu Nysy spojit třeba i výletem k Nyskému jezeru. U velké vodní plochy je středisko letní rekreace s všemožnými atrakcemi všeho druhu, množství stánků, chat a restaurací, i milovníci rybolovu si zde přijdou na své.

Nicméně zpět k bitvě. My jsem tu pobývali 27. července 2007, kdy byla bitva obzvlášť významná, vzhledem k 200letému výročí dobytí Nysy. Už od rána bylo město plné okupantů všech možných národů a vojsk, které se napolenských válek účastnily. Vyhrávala tu i skotská dudácká kapela, dopoledne pak bylo završeno přehlídkou vojsk. Samotná bitva pak probíhala u pevnosti Fort II. V odpoledních hodinách, cca 17.-18.00. Nejdříve probíhaly manévry na poli před pevností, postupně frantíci zatlačili prušáky k bráně pevnosti, duněla děla, třískaly šavle, padali mrtví, bědovali vypálení vesničané, plakaly znásilněné ženy.

Kolem šesté večerní pevnost kapitulovala, vojska přátel i nepřátel vpochodovala do fortu, mrtvoly ožily a odebraly se rovněž do tábora a za nimi proud obecenstva.

Kulturní program probíhal až do večerních hodin, ale ten už jsem neviděl, protože náš autobus odjížděl v sedm večer.

Pokud informace, co jsem zatím našel, letos (2011) by bitva měla probíhat začátkem srpna. Vstupné, pokud si pamatuju se nekoná. V Polsku se plotí zlotem, v přepočtu to je všechno podobné jak u nás, co si pamatuju, pivo je asi za 4,5 zl, tj. kolem 30,- Kč. Vždycky jsme si kupovali nějaké klobásy, ty mají Poláci dobré.

Našel jsem www stránku, ale není nijak obvzlášť aktuální, bližší termín jsem našel v českých zdrojích

Poslední aktualizace: 23.2.2011
Dobytí Nysy na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Dobytí Nysy

Nysa – Wieża Bramy Wrocławskiej
Opevnění Nysy (česky Nisy) pochází z poloviny 14. století. Kolem roku 1350 započala výstavba městských hradeb, kterí přibližně ve čtvercovém tvaru obepín…
Bastion św. Jadwigi w Nysie to element rozpoczętego w 1643 roku obwodu fortecznego  miasta. W…
Nysa – Slezský Řím (Nisa, něm. Neiße) Nysa snad vznikla již v 10.…
Polské město Nysa – nebo chcete-li Nisa – patří mezi nejstarší…
Źródła historyczne podają, że pierwszy murowany kościół w tym miejscu powstał w XII wieku. Obecna…
Samostatně stojící zvonice baziliky sv. Jakuba a sv. Anežky v Nyse je pozdně gotickou, monumentální čtyřpodlažní věží, jejíž stavba by…
Obranná věž u bývalé městské brány nazvané podle směru od kterého přicházela původní cesta. Starobylé město na severním podhůří Jeseníků leželo u…
Kościół św. Piotra i Pawła został zbudowany w latach 1720-1728 na podstawie projektu Michała Kleina…
Nyské jezero není jezero v pravém smyslu slova. Bylo zbudováno…
PACZKOV-OTMUCHOVSKÉ JEZERO -OTMUCHOV Kousek za hranicema se Slezskem do Malopolska se nachazí malebné malinké městečko, kterému se…
Otmuchów je pětitisícové historické městečko v opolském vojvodství, jehož…
Samotní Otmuchowané, tedy podle různých tištěných i elektronických průvodců, považují za největší ozdobu města zámek na návrším nad městem. Přece jen…
Opravdový klenot najde návštěvník nedaleko Polsko – České hranice v obci Kałków. První zmínka o vsi se váže k r. 1132, ovšem byla „objevena“ až r. 1822, v nalezeném nápisu …
Zbiornik Otmuchów, nebo původně Staubecken Ottmachau je první z…
PR Vidnavské Mokřiny (39.3392 ha, 222 - 232 m n.m.) chrání území asi 1 km severovýchodně od obce Vidnava. Na severu a východě rezervace vymezené stá…
Vidnava leží na Severní Moravě, severním směrem od města Jeseník …
Skalní město Smolný vrch
  Někdy bývá vrchol označován jako Venušiny misky, to je ovšem…
Jeskyně na Špičáku leží ve východní části Žulovské pahorkatiny,…
Zlaté Hory leží na Severní Moravě, severovýchodním směrem od města…
Jdeme pěšky a doporučuji energetickou svačinu a hodně síly! A foť…