Dobrošov - Jiráskova chata a rozhledna Dobrošov, dělostřelecká tvrz

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Z dovolené se vracíme přes Náchodsko, kde je spousta zajímavých míst, kde se chceme zastavit. Protože milujeme rozhledny, tak Jiráskova chata s rozhlednou nad obcí Dobrošov patří mezi ně.

Dobrošov je bývalá vesnice, nyní součást okresního města Náchod. Leží asi 3 km na jihovýchod od jeho centra, v Podorlické pahorkatině pod severozápadními svahy Orlických hor.
Na kopci, půl kilometru na západ od obce, stála turistická chata od r. 1895. Tehdy měla 6 metrů vysokou zděnou věž. Již po pěti letech však nestačila neustále narůstající návštěvnosti. R. 1912 udělal projekt na novou chatu Dušan Jurkovič. Výstavbě však zabránila 1.světová válka.
Základní kámen byl položen až v červenci 1921 při slavnosti, která se konala k 70. narozeninám Aloise Jiráska. V základním kameni je uložen list, který A. Jirásek vlastnoručně napsal. Stavba Jiráskovy chaty s rozhlednou, která byla ve vlastnictví KČT, byla slavnostně dokončena na sv. Václava 28. 9. 1923. Během r. 1924 byla přistavena ještě hospodářská budova s dalšími ubytovacími kapacitami, opět podle návrhu Dušana Jurkoviče. Stavbu finančně podporoval továrník Bartoň, který r. 1925 věnoval chatě i agregát na výrobu elektřiny. R. 1929 byla přistavěna letní veranda, byl zaveden vodovod a telefon, r. 1931 byla chata připojena na veřejnou el. síť.
V 30. letech 20. století se začalo v blízkém okolí s budováním československého opevnění. Proto byla chata 15. listopadu 1937 předána čs. armádě a rozhledna se používala jako pozorovatelna. Po mnichovské dohodě - 4. prosince 1938 byla chata s rozhledna opět otevřena veřejnosti.
Po 2. světové válce chata měnila majitele. Na poč. 90. let ji koupil OÚ v Náchodě, od kterého ji konečně mohl koupit KČT. Po nákladné opravě byla 14. září 2002 opět otevřena veřejnosti.
Rozhledna je obložené dřevem, je vysoká 24 metry, na vyhlídkovou plošinu ve výši 15 metrů vede 98 schodů, které jsou naprosto nezvykle pokryty kobercem. Z ochozu je překrásný kruhový výhled - na Krkonoše, Podkrkonoší, na Náchodsko, Hradecko, Jestřebí hory, Adršpašské a Teplické skály, Ruprechtický Špičák, Ostaš, Broumovské stěny, Orlické hory i vodní plochu Rozkoš - to vše si můžete přečíst na panoramatických mapách.
Z rozhledny je vidět i dělostřelecká tvrz Dobrošov, která byla postavena v rámci budování československého opevnění na severní hranici Československa. Stavba byla zahájena v září 1937, měly být postaveny dva pěchotní a dva dělostřelecké sruby, jedna dělostřelecká otočná a jedna minometná věž a vchodový objekt, ale nakonec tento komplet nebyl dokončen. Od r. 1968 je v tvrzi Expozice československého opevnění. Prohlídková trasa vede z dělostřeleckého srubu N-D-S 75 (Zelený), přes muniční sklad, pokračuje dodatečně vyztuženou chodbou hlavní galerie, přes kasárenské sály a ošetřovnu a končí u srubu N-D-S 72 (Můstek). Ve dnech státních svátků je přístupný i druhý pěchotní srub N-D-S 73 (Jeřáb). O kousek dál je ještě Muzeum studené války Kahan III., což je další objekt bývalého předválečného opevnění, který byl přestavěn pro zajištění telekomunikačního spojení pro případ válečného konfliktu během studené války.

V Jiráskově chatě je hezké prostředí a samozřejmě i možnost dát si cokoli k jídlo, příp. se i levně ubytovat. Je to spíš charakter ubytovny, mají však i 2 – 4 lůžkové pokoje.

Chata se nám moc líbila. Máme rádi Jurkovičovy stavby. Zajímavé je, že jsem se nikde nedočetla nic o kamenech, které byly použity na podezdívku a na kterých jsou nápisy různých spolků apod. Takže pouze předpokládám, že jsou takto označeni ti, kteří se podíleli na stavbě chaty s rozhlednou.

U chaty je velké parkoviště, takže se samozřejmě nechá z obce dojet až na místo, zde zdarma zaparkovat a vydat se po mnoha značených trasách do okolí. Je z čeho vybírat:
- naučná stezka Pevnost Dobrošov je dlouhá 3,4 km a vede přes obec okolo minimálně sedmi objektů těžkého i lehkého opevnění obranné linie první republiky. Na 8 informačních tabulích se dočtete řadu informací o těchto stavbách. K muzeu Kahan III. je nutno z trasy odbočit po silnici (asi 0,5 km). NS není okružní, ale po cca 1 km se dostanete zpátky na parkoviště.
- z parkoviště vede zelená turistická trasa do Náchoda (3,2 km), zpátky se pak nechá jít lesem po červené Jiráskově cestě (3,5 km)
- od chaty pokračuje červená turistická Jiráskova cesta na jih přes kapli Panny Marie Lurdské v Jizbici do Pekla (necelé 3 km), kde je další z Jurkovičových staveb - Bartoňova útulna Peklo. Je čerstvě zrekonstruovaná a přístupná veřejnosti. Na tamějším parkovišti byl i kiosek s občerstvením. My jsme sem zajeli, když jsme další den byly v Novém Městě nad Metují. Zpátky se nechá jít po modré přes kapli Navštívení Panny Marie v Lipí a po žluté dojít na parkoviště (cca 3,5 km).
- do Náchoda se nechá jít i po modré (5 km), která částečně vede po naučné stezce Po opevnění Běloves. Tato 6,6 km dlouhá naučná stezka je okružní, 2x přetíná NS Pevnost Dobrošov. Vede z Bělovsi od pěchotního srubu Voda k Dobrošovu a je na ní 15 informačních panelů. Jsou tam informace i o objektech lehkého opevnění, které byly zničeny.
Jak je vidět turistických možností v blízkém okolí je celá řada. Nechá se dojít až do krásného Nového Města nad Metují nebo k rozhledně Sendraž. V okolí vedou i cyklotrasy.
Poslední aktualizace: 7.9.2018
Dobrošov - Jiráskova chata a rozhledna Dobrošov, dělostřelecká tvrz na mapě

Příspěvky z okolí Dobrošov - Jiráskova chata a rozhledna Dobrošov, dělostřelecká tvrz

Tvrz Dobrošov
U obce Dobrošov u Náchoda se nachází jedna z našich nejzajímavějších…
Dobrošov je malá vesnička nad Náchodem, připomínaná poprvé r.1415. Asi p…
Pevnost Dobrošov
Rozestavěná dělostřelecká tvrz, součást českslovenského…
Pevnost Dobrošov v tuto chvíli prochází náročnou rekonstrukcí, kt…
Na tento hezký celodenní výlet můžeme vyrazit vlakem z Náchoda do Nového…
Ahoj, pojedeme z Náchoda do Dobrošova, kde nás uvítají krásné Dobrošovské…
Orlické hory hrály v historii československého státu strategickou úlohu.…
Kaple svatého Antonína Paduánského na Dobrošově stojí v obci od roku 1933.…
Nad obcí Dobrošov, rozkládající se východním směrem nedaleko Náchoda, se…
Nedaleko – snad ve vzdálenosti necelých 200 metrů – dobrošovské Jiráskovy…