Do Slavníkovské Libice přes Oseček

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Vlakem přijíždíme do Poděbrad, aby jsme z tohoto lázeňského města uskutečnili výlet do míst, kde před více jak tisíci lety stávalo sídlo rodu Slavníkovců, tj. do Libice nad Cidlinou.
A jelikož chceme při svých toulkách Polabím poznat i přilehlé okolí vezmeme to tak trochu oklikou přes obec Oseček. Po dojití do Libice tak budeme mít v nohách asi 20 kilometrů nenáročnou rovinatou krajinou.

Z poděbradského nádraží vyrazíme přímo rovně přes lázeňskou kolonádu a dostaneme se na Jiřího náměstí. Tomu dominuje kromě barokního zámku, který byl vystavěn na místě bývalého gotického hradu a kde sídlil i král Jiří a Mariánského morového sloupu hlavně jezdecká socha Jiřího z Poděbrad z 19. století.
Náměstím již procházejí turistické značené trasy a tak se vydáváme po zelené značce přes řeku Labe směrem na Oseček.
Po pravé straně kousek za řekou si prohlédneme kostel Nanebevzetí Panny Marie, kterému se také říká havířský kostelík. Důvodem tohoto názvu je fakt, že stojí na místě popravy vůdců havířského povstání v Kutné Hoře roku 1496.Původní dřevěný kostelík pocházel z roku 1516, ale nevydržel řádění Švédů za třicetileté války. Zničený kostel nahradil v roce 1665 současný barokní svatostánek. Vedle kostela stojící zvonice taktéž z roku 1516 byla původně dřevěná, ale vyhořela v roce 1921 a byla nahrazena současnou stavbou.
Po prohlídce místa se zajímavou historií pokračujeme dále přes Kluk, po okraji lužních lesů a blížíme se k dálnici D 10, v čemž nás utvrzuje hluk z projíždějících vozidel. Podejdeme dálnici a přes rozcestí Reliška, stále po zelené dojdeme až do Osečka.
V Osečku, o němž je první zmínka v listinách z roku 1227 zaujme hlavně budova místního obecního úřadu, v jejímž štítě jsou připomenuta jména místních obětí první světové války. Další turistickým lákadlem Osečka je přívoz přes Labe, který obnovil svou činnost v roce 2006.
Z rozcestí u přívozu pokračuje naše cesta po modré značce. Po levém břehu Labe se vracíme zpět na Poděbrady. Podcházíme dálniční lanový most a blížíme se k soutoku Labe s Cidlinou. Z levého břehu je podle mého názoru daleko lepší poled na soutok, ale to bude moci každý posoudit sám, neboť po dvou kilometrech opouštíme modrou značku, přecházíme Labe po mostu pro pěší a na druhé straně řeky se po červené vydáme zpět k soutoku, aby jsme ho obhlédli a posoudili jeho fotogeničnost i z pravého břehu.
Od soutoku až do konce našeho putování půjdeme po zelené značce. Po 1,5 kilometru přicházíme na okraj Libice nad Cidlinou, právě do míst, kde stávalo Slavníkovské hradiště.
Slavníkovci byli svého času druhým nejmocnějším rodem hned po Přemyslovcích a asi i právě proto došlo v roce 995 na Libici k jejich vyvraždění knížecím rodem.
Asi nejznámějším členem slavníkovského rodu byl sv. Vojtěch, druhý pražský biskup a jeden z patronů země české. Právě společná socha sv. Vojtěcha s jeho bratrem sv. Radimem dominuje prostoru bývalého slavníkovského hradiště.
Po prohlídce tohoto místa se zásadním vlivem na českou historii pokračujeme přes obec, kde je možno si prohlédnout dva kostely a navštívit i Pamětní siň Slavníkovské Libice až do cíle našeho putování na místní nádraží.

Po cestě je několik možností na občerstvení.
V Osečku je to motorest, u soutoku restaurace Cidlina a v Libici restaurace Na Růžku.
Všechna tři občerstvovací místa leží přímo na trase výletu.

Nejvíce nás zaujala návštěva bývalého Slavníkovského hradiště a to i přesto, že jsme zde nebyli poprvé.

Havířský kostelík v Poděbradech bude v roce 2018 otevřen v červnu a záží o víkendech od 10-12 a 13-17 hodin, v červenci a srpnu každodenně ve stejných časech.

Bývalé Slavníkovské hradiště je volně přístupné po celý rok.

Pamětní síň Slavníkovské Libice je otevřena v budově místního OÚ:

Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Do Slavníkovské Libice přes Oseček

Lužními lesy z Kolína do Poděbrad
Nenáročný rovinatý výlet podél Labe. Vedle sebe jsou tu červená turistická…
Přívoz se nachází mezi Kolínem a Poděbrady, asi 3 kil…
Raně středověké hradiště se nachází v Libickém luhu mez…
Písečný přesyp u Osečka Asi znáte velký…
20.8.2018   Horké počasí víceméně úspěšně pokračuje,…
První květnová sobota a znovu naskakuji na koloběžku. Cílem je poslední…
Kolínsko- Poděbradská cyklistická trasa s kvalitním povrchem vedoucí převážně po stezkách (a obcemi Veltruby a Velký Osek) je…
Vydáte-li se na jaře z Poděbrad po červené turistické značce kopírující p…
Vyrážíme do Polabí, projdeme se okolo Labe a Cidliny a navštívíme místa, která jsou úzce spjata s historií nejen Čechů, ale i národů…
 Jedeme se podívat do obce Libice nad Cidlinou, která se nachází ve…
Zámecká studna v Poděbradech se nalézá v jihovýchodním rohu vnitřního nád…
Bülowův pramen- určen proutkařem baronem Bülowem v roce 1904 na vnitřním nádvoří zámku 3 metry od hlavní brány (současně sním určeny…
Zámek v Poděbradech.
Město Poděbrady vzniklo za Přemysla Otakara II. v polovině 13. století a…
Kromě zámku Jiřího náměstí dominuje pomník Jiřího z Poděbrad od sochaře…
Poděbrady mají isvůj krásný lázeňský park, který vede od náměstí až k…
Květinové hodiny v Lázeňském parku v Poděbradech náleží již mnoho let ke…
Poděbrady - Eliščin pramen
„Eliščin Pramen" na lázeňské kolonádě v Poděbradech tryskal v měděné váze do skleněné půlkoule. Váza je umístěná na žulovém osmistěnu, který je zastřešen balda…
Poděbrady leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. P…
Zámek, který stojí při pravém břehu řeky Labe, je dominantou města Poděbrady na Nymbursku ve Středočeském kraji. Původní stavba zde stála již roku…