Do Protivína za krokodýly.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Protivínská zoo krokodýlů byla pro veřejnost zpřístupněná v roce 2008 a od této doby je stále populárnější. Je údajně jedinou tohoto typu ve střední Evropě. Návštěvník tady nalezne 22 druhů těchto úžasných tvorů. Je také jediným zařízením v Evropě, která pravidelně rozmnožuje kriticky ohrožené druhy. Na evropském kontinentu má prvenství v chovu velkých krokodýlů amerických. Je tu i největší zastoupení v Evropě, co se týče gaviálů sundských a chová i nejvíce ohrožené krokodýly z Filipín. Je více než jisté, že tyto informace jsou výzvou k zajímavému výletu. A tak jedna říjnová sobota zahalená do mlhy je na jeho počátku. Volíme cestu vlakem a i přes výluku vystupujeme po hodině a čtvrt z rychlíku od Plzně na protivínském nádraží.

Od nádraží se jde Švermovou ulicí, pokračuje Jiráskovou přes Svatoanenské náměstí, následuje ulice Mírová a po půlhodince jsme před velkou budovou zoologické zahrady. Z města jsme díky mlze ještě nic neviděli a tak jdeme do tropů. A to doslova. Teploměr na začátku prohlídkové trasy ukazuje 31st.C. a vzdušná vlhkost je kolem 90%. Ale uvnitř je to nádhera. Většina krokodýlů spíše představuje dokonalé sochy a jen někteří, především ti menší, dávají na vědomí, že všechno kolem nás je živé. Ti velcí naopak vzbuzují respekt a vtírá se i myšlenka o pevnosti skla mezi námi. Jsou tu i mimina a inkubátor s vejci. Mají tu také i několik jedovatých hadů, želvy a ryby. Přichází ošetřovatel a náraz štaflí o zeď je příčinou k velkému oživení. Začíná krmení a je to hodně zajímavá podívaná. Následná prohlídka s výkladem nám přibližuje život těchto podivuhodných tvorů. Svršky v náruči postupně přibývají a na konci prohlídky jsem jen v tričku. Přesto je jisté, že se sem zase někdy vrátíme.

Skoro dvě hodiny mezi krokodýly jsou pryč a venku nás místo mlhy již vítá sluníčko. Jdeme na Masarykovo náměstí, kde stojí raně barokní kostel sv. Alžběty z let 1661 až 1662 s farou a kaplankou. V budově kaplanky je otevřené informační centrum s příjemnou paní, od které se dozvídáme něco víc o městě. V jižní části náměstí je barokní zámek, jeho přestavba proběhla mezi roky 1717 až 1731. Zámek byl původně gotickým královským hradem ze 14. století a později renesančně upraven. Jižně od zámku je anglický park, ale jak zámek tak i park jsou pro veřejnost uzavřené. V této části náměstí je kaple sv. Jana z Nepomuku, pomník padlým a památný platan javorolistý. Nad náměstím v Zámecké ulici je budova školy z roku 1903. Nástěnné malby na budově navrhl Mikuláš Aleš a a malíř Josef Bosáček je umístil na budovu. Mezi roky 1999 až 2000 byly malby restaurovány. Vracíme se na náměstí a jdeme na návrší nad pivovarem. Zajímavou je tady budova sokolovny a sýpky. Z Mírové ulice k pivovaru vede známá platanová alej. Na návrší býval hřbitov, který byl po roce 1945 zrušen a zůstala tady jen kaple sv. Anny, která byla postavena kolem roku 1690. O něco dále v parku je výklenková kaple Panny Marie. Severní část města je novější, ale je tu několik zajímavých domů z minulého století. Zbývá hezká nádražní budova z dob císaře pána a náš výlet je na konci.

Na oběd jsme zašli do restaurace R – erko na náměstí. Obsluha byla ochotná a rychlá, jídlo dobré a místní pivo Platan nemá chybu. Co se ubytování týče, tak se ve městě jistě najde.

Protivínská zoo je velmi zajímavou a poučnou institucí. Průvodce má přehled a dokáže výklad proložit zajímavostmi o jednotlivých krokodýlech. Samotné městečko za návštěvu jistě stojí, ale jeho památky sahají jen do období baroka. Ve městě je i několik drobných sakrálních staveb. Hezky zbarvená alej platanů se jen tak někde nevidí. Nám se tady líbilo.

K doplnění jistě patří uvést, že první písemná zmínka o místě je z roku 1282. Městem se Protivín stal až v roce 1899 a místní pivovar byl založen již v roce 1598. Západně od města je obchvat silnice č. 20 z Českých Budějovic do Písku. Od jihu přitéká řeka Blanice a pokračuje dále na sever. Je na východ od nejstarší části města a na druhém břehu je převážně nová výstavba. Tudy také prochází železniční trať z Českých Budějovice do Plzně. Vstupné do zoo je pro dospělou osobu 200,- Kč. Důchodci a studenti platí 160,- Kč. Otevírací doba je od 10.00 do 16.00 hodin. Co nás hodně překvapilo, byl zákaz fotografování v zoo a není možné si ani fotografování koupit. Na dotaz proč tomu tak je, jsem odpověď nedostal. Protivín má přímé vlakové spojení s Prahou, Plzní a Českými Budějovicemi. A to je už vše.

Poslední aktualizace: 26.10.2015
Do Protivína za krokodýly. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Do Protivína za krokodýly.

Krokodýlí ZOO Protivín
Krokodýlí ZOO v Protivíně se nachází poblíž Masarykova náměstí (cca 350 m…
Kostely jsou ve většině případů dominantami měst. Protivínský kos…
Krokodýlí ZOO se nachází v Protivíně. Nejrozsáhlejší středoevropská kolekce …
Rodinná restaurace, která nabízí českou a mezinárodní kuchyni. Výborné…
V malém parčíku v jižní části protivínského náměstí je při zdi zámeckého parku velmi hezká barokní kaple. Byla postavena v roce 1723. Jedná se o…
Zámek stojí na jižním okraji města Protivín na Písecku v Jihočeském kraji…
Kostel sv. Alžběty Portugalské najdeme na protivínském náměstí. Zaujme nás…
V jižní části města je zdaleka viditelná budova školy. Před vchod…
Interaktivní prohlídka hodin, hodinek i věžních strojů – sbírka h…
Přiložte svou ruku k dílu a vyrobte si vlastní suvenýr. S naším kreativním týmem to…
Venkovní dětské hřiště miluje snad každé dítě. Jedno takové bezpečné místo…
Příjemné posezení čeká na každého hosta v klidném prostředí kavár…
Při ulici od náměstí k nádraží v Protivíně se nachází park s pomě…
Město Protivín se zámkem je v jižních Čechách 15 km jižně od Písku a proch…
Protivín leží v Jižních Čechách, jižním směrem od města Písek. Městečko se…
Protivín je dosti důležitým dopravním uzlem. Prochází tudy trať č…
Přírodní památka Myšenecká slunce se nachází v obci Myšenec, přibližně 2 km severně od města Protivín. Samotná památka je situována…
Myšenec leží při řece Blanici v nadmořské výšce 396 m asi 2 km…
Obec Myšenec, místní část Protivína, najdete 3 km severně od Protivína. Ze silnice z Protivína na Písek můžete odbočit hned za…
Přírodní památka Zelendárky (ev. číslo 993) je přírodní památka…