Do Přílep do zámeckého parku a na tajemný Hrad

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Sobotní,nečekaně krásné odpoledne, nám vnuklo myšlenku uskutečnit alespoň kratší výlet. Volba padla na obec Přílepy (3 km od Holešova) se zámeckým parkem a jejím okolím.

Cesta busem ze Zlína tam trvá kolem 20 minut. Projíždíme okolo Fryštácké přehrady, pak se vyhoupneme na kopec před Fryštákem a otevře se nám pohled na hřebeny Hostýnských vrchů, projíždíme Lukovečkem a pak už jsme v Přílepech.

Je to středně Velká, protáhlá obec se zajímavými památkami a leží pod posledními výběžky Hostýnských vrchů. My vystupujeme na návsi ve středu obce a napřed se jdeme podívat k vzorně upravené zastávce, kde vidíme hezké informační cedule s popisem pamětihodností obce a nedaleké lokality Hrádku a Hradu.

Foto: Franta

Zámecký park, který je o víkendech volně přístupný, vidíme i s budovou zámku hned za plotem. Nám ale chvilku trvá, než poblíž obecního úřadu vezmem za kliku té správné Branky a vejdem dovnitř. Napřed se ocitáme před patrovou budovou menšího zámku, který vznikl na půdorysu obdélníku v místech bývalé středověké tvrze. Jeho fasáda vykazuje novorenesanční rysy stejně jako výrazná, o patro vyšší věž - ta je navíc zdobená několika plastikami. Zámek má zmodernizované interiéry - v novodobější historii sloužil jako pobočka zdravotnického zařízení Holešovské polikliniky a přicházely tu na svět děti. Nyní patří obci, která pro něj hledá využití a je veřejnosti nepřístupný.

Ještě pohled skrze okno do interiéru, kde vidíme zajímavé litinové zábradlí schodiště, obcházíme si romantický hranol věže, trčící ze zámeckého nároží a vzápětí se ocitáme v areálu parku. Jsme velmi překvapeni jeho vzornou úpravou, asfaltové cestičky nás vedou mnoha hezkými zákoutími s lavičkami, nečekanými průhledy na park i na zámek a kolem překrásných vzácných dřevin. Ten největší, rozkošatělý a rozvětvený "obr" v samém nároží parku nám doslova vyrazí dech ! Škoda, veliká škoda, že tu zatím chybí popisky těch nejvzácnějších exemplářů - my, laici přes botaniku - všechny druhy stromů neznáme. Procházku asi 2.5 ha rozlehlým parkem končíme opět u zámecké budovy a spokojeni vycházíme ven. Snad jen malá připomínka k obecnímu zastupitelstvu : všichni návštěvníci nejsou tak slušní jako my a proto by nebylo špatné tu umístit několik odpadkových košů, jinak vám brzy krásná zákoutí parku přizdobí Pet láhve a jiný odpad !

Vycházíme na protáhlou náves, táhnoucí se nahoru do kopce. Na ní, ve stínu stromoví můžeme poobdivovat kříž se svatou trojicí : sv.Huberta, Vendelína a Panny Marie. Další "pozoruhodností" je hospoda s otevřenou zahrádkou. Zde mne manželka kvůli bolavé noze zůstává čekat a já vyrážím rychlostí " kosmickou" k nedaleké kapli nad obcí a dalším zajímavostem, bohužel na to mám jen 1.5 hod - pak nám jede spoj domů...

Foto: Franta

Kaple sv.Panny Marie na návrší nad Příluky mne vítá též novorenesanční fasádou - zřejmě vznikla ve stejné době jako zámek. Dříve z ní býval nádherný rozhled na Holešov a okolní krajinu. Dnes není z travnatého prostranství a laveček před kaplí vidět nic ! Naši předkové se musí v hrobě obracet, protože kdysi nádherná vyhlídka je zarostená a tak si budou návštěvníci muset chvilku počkat, než se tu postaví nějaká Rozhledna, protože je to módní trend a určitě to vyjde " levněji" než vykácení pruhu druhořadého mladého lesa !!!

Ostrým tempem stoupám lesní cestou po modré značce po hřebeni k asi 1.5 km vzdálené kótě Hrádek ( 502 m). Prý se tu někde našly terénní pozůstatky středověkého hrádku. Neprůchodné houštiny ale neumožňují žádný osobní průzkum a tak dál. Od sedla za Hrádkem stoupám na rozcestí pod rozsáhlou pasekou. Zde je nepřehledné značení a tak jdu nesprávnou cestou přes paseku na vrchol a o kus dál v lese přicházím k rozcestníku Hrad ( 560 m).

Tajemné zbytku hradu, opletené předivem místních pověstí, bychom ale v těchto místech hledali marně - ty se nacházejí při modré značce 200 m níž pod hlavním vrcholem. Značení tu probíhá kolem výrazného zalesněného kuželovitého suku, převyšujícím okolí asi o 15 m. Jakákoliv cedule nebo označení tu chybí, k vrcholku ale vybíhá znatelně prošlápnutá pěšina. Na vrcholku uvidíme výraznou prohlubeň, tvořící jakési miniaturní nádvoříčko, dnes využívané jako tábořiště a 4 m vysokou, slepencovou skalní věžičku. Nádvoříčko je ohraničeno skalnatým valem, těžko říct, jestli má přírodní původ nebo se tu přičinily i lidské ruce. Na svahu pod vrcholem, prudce spadajícího do údolí říčky Mojeny, o něco níž objevíme několik zajímavých Skalek. Na úpatí pak i nejvyšší, asi 7 m vysokou skalní stěnu pískovcového mrazového srubu.

Zvoní mi mobil, manželka mne upozorňuje, že je 17.15 a protože to mám zpět asi 3.5 km, tak nezbývá, než přiložit ruce na bradavky a na zpáteční cestu využít metody indiánského běhu : 30 m chůze, 200 m běh...Při klusu z kopce mi hlavou jen tak letmo proletí myšlenka : " Co blbneš, ogare, šak už Ti není 20, ale máš 50 roků !"... No a co ... u kaple mám dokonce čas se upravit a převléci do suchého trička a tak na náves k busu přicházím jako slušně oděný turista a žena se za mne nemusí stydět ...

Na tak krátký výlet jsme si sebou poživatiny nebrali, jen tekutiny...

Zámek i park jsou velmi hezké, též se nám líbila úprava návsi a dostatek informačních tabulí pro turisty.

Foto: Franta

Nelíbilo se nám, že jsme měli málo času a nemohli jsme se jít podívat na východní konec obce, kde se nachází menší novodobá rekreační vodní nádrž...

Vstup do zámeckého parku zdarma. Cesta ze Zlína do Přílep vyjde pro 2 osoby na necelých 50 kč, Z Holešova jsou to sem jen 3 km...

Poslední aktualizace: 13.6.2011
Do Přílep do zámeckého parku a na tajemný Hrad na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Do Přílep do zámeckého parku a na tajemný Hrad

Přílepy – Kříž s trojicí světců
Středomoravská obec Přílepy je celkem zásobená několika pamětihodnostmi. Ono když už je v obci nějaký zámek, dá se předpokládat, že …
   Obec Přílepy, ležící pod posledními jihozápadními svahy Hostýnských…
Přílepy – neorenesanční zámek a zámecký park
V obci Přílepy na Kroměřížsku žije jen necelá…
   Zámecký park, obklopující objekt zámku a hospodářského dvora v obci P…
  Mojena není žádný veletok, ale pouhopouhá říčka. Pramení v Hostýnských…
  Na konci měsíčního marodění se zády se v rámci zdravotní vycházky…
  Občané rovinatého Holešova dobře znají 3 km vzdálené Přílepy, které už…
Obec Martinice se nachází na hranici rovin Hané a valašských kotárů. Žije…
  Výrazný kuželovitý vrchol Hradu (560 m) je od Hrádku po modré turistické značce vzdálen jen jeden kilometr. Nad rozcestníkem se …
  Dnešní delší výlet začneme v malé vesnici Přílepy, kousek od města Holešova. Než se vydáme nahoru vsí po modré značce, všimneme si, že tu v obci mají …
Projíždíte - li Holešovem a chcete se dobře najíst, můžete si zajít na…
   Jedeme do Holešova, města, ležícího mezi úrodnými poli Hané. Pokud…
 Kult Jana Nepomuckého zaplavil v době baroka Zemi českou jako vlna…
Od poloviny 17. stol. byla budována na východní straně zámku rozsáhlá…
Oblíbeným místem k procházkám místních a přitahující zraky…
Dominantu města - barokní zámek v Holešově obklopuje od počátku 17. stolet…
   Jihovýchodní stranu náměstí Edvarda Beneše v Holešově zdobí trojlodní…
Holešovský zámek je 4 křídlá 2 patrová budova s mandsardovou střechou, o…
Zámek byl postaven ve 2. pol. 17. století na čtvercovém půdorysu s arkádovým nádvořím a čtyřmi nárožními věžemi…
 Město Holešov se svými téměř 12 tisíci obyvateli nepatří mezi největší s…