Do Mostu za poznáním i dalekými výhledy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Královské město Most ležící na rozhraní Krušných hor a Českého středohoří, město, které prošlo takovými změnami jako žádné jiné město v Čechách, bylo cílem našeho výletu.

První zmínka o městě je datována již do 10. století, kdy tudy procházela obchodní stezka mezi Prahou a Saskem. Ve 13. století se město stává majetkem českých králů a začíná vzklétat. Na vrchu Hněvín nad městem je vystavěn kamenný hrad, který odolal i nájezdům husitů o 200 let později. Na konci 16. století na hradě nedobrovolně pobýval i jeden z alchymistů Rudolfa II. Edward Kelley, který ve zdejším vězení i zemřel, poté co u císaře upadl v nemilost. Osudovým se pro hrad stává třicetiletá válka, kdy byl dobyt Švédy a ti ho využívali jako opěrný bod pro své pustošivé výpravy do města Mostu i do vzdálenějšího okolí. Po těchto událostech je hrad na žádost mosteckých občanů pobořen a jeho vzkříšení přichází až na začátku 20. století, kdy je na vrchu Hněvín vystavěna jeho napodobenina. Významným historickým datem pro město je i rok 1517, kdy začala výstavba gotického kostela Nanebevzetí Panny Marie, který svou největší slávu zažije až o 458 let později, kdy je po kolejích přesunum o 841 metrů, aby unikl zkáze, kterou bylo pro staré královské město rozhodnutí o jeho zbourání, jelikož se nacházelo na velkých ložiscích hnědého uhlí. Nový Most se začal stavět na konci 50, let minulého století a postupně do něj byli přestěhováni obyvatelé starého historického města, jehož osud byl definitivně zpečetěn v roce 1963, kdy se rozhodlo o likvidaci starého českého královského města Most. Jedním z objektů. který unikl demolici je budova bývalého německého gymnazia, kde dnes sídlí Oblastní muzeum v Mostě. A právě na parkovišti před muzeem začíná naše vycházka za poznáním a krásnými výhledy v Mostě.

Budova Oblastního muzea v Mostě byla vystavěna v roce 1913 jako budova německého gymnazia. Po roce 1945 zde byla průmyslová škola a od roku 1982 patří tato krásně vyvedená architektonická budova muzeu. Muzeum bylo veřejnosti zpřístupněno po celkové rekonstrukci objektu v roce 1996. Expozice muzea nás seznámí s geologickým vývojem podkrušnohorské hnědouhelné pánve, s životem a přírodou na Mostecku, nebo s životem baronky Ulriky von Levetzow, která byla láskou J. W. Goetha. Probíhají zde i příležitostné výstavy, které jsou většinou orientovány na život a historii tohoto kraje.

Po prohlídce muzea se vydáme po modře značené naučné stezce směrem na Hněvín. Procházíme krásnou vilovou čtvrtí Mostu a v ulici Jana Žižky nás určitě zaujmou kapličky bývalé křížové cesty. Na konci ulice vcházíme do zalesněného prostoru vrchu Hněvín a začínáme pomalu stoupat k vrcholu. Minulost tohoto místa byla již stručně popsána a tak k součastnosti.

V areálu znovuobnoveného hradu se nachází restaurace, vyhlídková věž, hvězdárna a expozice věnovaná nejslavnějšímu vězni tohoto místa, magistru Edwardu Kelleymu. Pro romanticky založené návštěvníky nabízí přímo kouzelný výhled na Krušné hory a hlavně na České Středohoří. Prostě ideální místo ne relax. Posadit se na lavičku a koukat do krásně zvlněného kraje, který za poslední léta, kdy zde probíhá revitalizace přírody, dostává doopravdy pěknou podobu.

Při sestupu z Hvěvína se držíme stále modře značené trasy naučné stezky, po které se dostaneme zpět na parkoviště před Oblastním muzeem.

Občerstvení je možné v hradní restauraci na Hněvíně.

Krásný výhled do zdejšího kraje z Hněvína pohladí duši snad každému.

Oblastní muzeum V Mostě:

otevřeno celoročně kromě pondělí, ve všední dny 12-18, o víkendu 10-18. Základní vstupné 30,- Kč, + příplatek za příležitostné výstavy.

Hněvín

Restaurace otevřena denně od 11 hodin.

Vyhlídková věž otevřena od května do konce září, vstupné 20,- Kč

Hvězdárna otevřena denně, vstupné 40,- Kč.

Dílna magistra Edwarda Kellyeho otevřena od května do konce srpna, vstupné 20,- Kč.

Poslední aktualizace: 28.11.2016
Do Mostu za poznáním i dalekými výhledy na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Do Mostu za poznáním i dalekými výhledy

Památník bitvy o Most 1918
Mezi průmyslovou školou a pivovarem ve starém Mostě býv…
Po ukončení přesunu děkanského kostela během 70.let dvacátého stol. se v…
V ulici Jana Žižky, ve čtvrti Zahražany patří k zajímavým historic…
Pamětní deska věnovaná památce vojenským obětem vojensk…
Oblastní muzeum v Mostě sídlí v budově na okraji města při hlavním silnič…
V Žižkově ulici na severozápadě města Mostu stojí soubor kaplí Křížové ce…
Nedaleko od přesunutého děkanského kostela v Mostě se staví Pravoslavný…
Dominantou města Most je vrch Hněvín s hradem a vyhlídkovou věží. V roce…
Mostecký hrad Hněvín stojí na Zámecké hoře ve výšce 399…
Hrad Hněvín je dominantou města Most v Ústeckém kraji. Romantický areál,…
Křížová cesta vedla od dnes již neexistujícího pivovarského parku Gorenzovou ulici /dnes Žižkovou ulicí/ k sirotčinci na Zahražanech…
Jezero se nachází pod vrchem Hněvín, těsně u přesunutého chrámu…
V září byla v Mostě zpřístupněna okružní trasa nazvaná Po stopách magistra Edwarda Kelleyho. Dostala název po slavném alchymistovi,…
Na hradě Hněvín v Mostě se uskuteční den Edwarda Kelleyho. Akce, která se…
Naše cestování se dostalo za polovinu. Pomalu opouštíme Krušné hory, i když ještě chvilku je budeme mít na dohled. Původní plán zaje…
Jedná se o památkově…
U kostela Nanebevzetí Panny Marie je umístěn sloup se s…
Stavba kostela Nanebevzetí Panny Marie byla zahájena r.…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie je pravděpodobně nejen neznabohům nejvíce…
Dominantou města Most je vrch Hněvín s hradem na vrcholu. V horní části vrchu byla vybudovaná ferrata, která zpřístupňuje jeskyní. Ta je 13 výškových metrů pod okružní cestou…