Do Kvasic okolo řeky Moravy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Na tento malý výlet jedeme ze Zlína vlakem. Vystupujeme v Otrokovicích, kde si projdeme kousek centra, a pak pokračujeme dál vlakem přes Tlumačov . Vystoupíme v Záhlinicích, které kdysi bývaly samostatnou obcí. Dnes jsou součástí - 4 km vzdáleného Hulína. Projdeme kolem domů vesnice přes upravenou náves s kostelem. Za jedním oknem se na nás dívají dva milí pejsci, tak jsme si je vyfotili.

Od posledního stavení odbočujeme a jdeme přes louky s hezkými vrbami k záhlinickým rybníkům - je to soustava tří velkých rybníků - Pláńavského, Svárovského, Doubravického. Jednotlivé rybníky rozčleńují hráze - na které je vstup zakázán. Cestička kolem rybníků je pohodlná, asfaltová. V této oblasti sídlí velké množství ptáků a vodní plochy obývají divoké kačeny. Projdeme si malebné zákoutí všech rybníků a pokračujeme okolo říčky Rusava - bahnitou cestou až k soutoku s řekou Moravou. Kolem ní jdeme další 3 km k mostu před Kvasicemi.

Souběžně s protějším břehem je i cyklostezka - pro milovníky kol - je tudy hezká projížďka. Fotíme si krásnou labuť, pak procházíme kolem velkého jezera, kde se těžil štěrk a v nepředstavitelném vedru se dopotácíme k mostu. Přejdeme ho, pak pár metrů po silnici a jsme v krásném rozsáhlém parku v Kvasicích.

Zde na lavičce chvíli odpočíváme a posvačíme. Jdeme si prohlédnout zákoutí parku se starými stromy, pak zámek, který je 2 patrová - čtyřkřídlá stavba s hranolovou věží, vstupním průčelím a fasádami, členěnými pilastry a římsami. Stojí na místě bývalé tvraze.

Toto feudální sídlo dobývali Husitští bojovníci, až se jim to podařilo, podpálili ho, a tak vyhořel do základů. Brzy byla tvrz postavena znovu - objekt ale spíš připomímal vodní hrad, protože tvrz byla obehnána vodním příkopem. V 80. letech 16. stol. Havel Kurovský nechal tento vodní hrad přestavět na renesanční zámek. Zámecké nádvoříčko zdobily nádherné arkády. Pozdější majitelé Kvasický zámek využívali jako hlavní sídlo celé zdejší oblasti. V 19. stol. došlo na zámku ke stavebním změnám - stavební úpravy měly klasicisní podobu, kterou zde vidíme dodnes.

V roce 1820 jeho budovy z předhradí zbourali, vodní příkopy i rybník zasypali. Vlastní budova zámku byla přestavěna v roce 1840. Při zámku byla zřízena bohatá knihovna a velký anglický park s mnoha starými stromy. V zámku byla velká knihovna, kuchyně, jídelna pro úředníky, pokoj pro lokaje a další místnosti. Panské komnaty byly vybaveny stylovým nábytkem, obrazy, záclonami, koberci a dalšími doplňky. V místech hradní brány je dnes vestavěno renesanční schodiště zámku.

Opravený zámek je v dnešní době majetek obce - slouží jako Domov pro seniory, takže je veřejnosti nepřístupný.

Po procházce parkem - focení jeho zákoutí, a také zámku jdeme kolem barokního kostela do nejbližší hospody na něco studeného. V tom letním vedru to opravdu potřebujeme.

Pak jedeme autobusem zpět do Zlína.

Protože byl tento výlet jen půldenní, dali jsme si oběd až doma. Jinak je možnost najíst se v Kvasicích u hřiště - v restauraci nebo ve vedlejší hospůdce s občerstvením.

Vyšel nám krásný letní den. Uchvátily nás Záhlinické rybníky i cesta okolo Moravy, měla své kouzlo, též se nám líbyl zámek s parkem.

Anglický park u zámku si může veřejnost prohlédnout zdarma, zámek vidíme jen zvenčí.

Poslední aktualizace: 7.2.2013
Do Kvasic okolo řeky Moravy na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Do Kvasic okolo řeky Moravy

Kvasice
Zámek stojí v rozsáhlém parku na severním okraji Městečka Kvasice na…
   Nádherná barokní stavba stojí na okraji Zámeckého parku a své honosné a…
Kvasice leží na Jižní Moravě, severozápadním směrem od města Zlín. Městečk…
Jarní měsíce jsou ideálním obdobím pro cyklistické…
V jižním bludišti ulic a uliček městečka Kvasice se v místě zavném…
Obec Kvasice leží na pravom brehu rieky Moravy asi 9 kilometrov južne od…
  Dnes jsou Kvasice sídlem s necelými 2500 obyvateli, ale městečkem se…
     Obec Kvasice leží v Zlínskom kraji v okrese Kroměříž, má približne…
Městečko Kvasice na Kroměřížsku nabízí kromě všeobecně známých a nepřehlédnutelných pamětihodností, kterými jsou zdejší zámek a…
    Čtyřkřídlý dvoupatrový zámek s hranolovou věží stojí na místě bývalé…
Vypíná se z křížovatky ulic Dolní, Horní a Kroměřížské a okraje náměstí A.Dohnala. Jedná se o velmi hodnotné sochařské dílo (autor n…
"Husův sbor" - takový je název kostela, sloužícího ke mším a shromážděním…
Hřbitovní kostel Nanebevzetí Panny Marie, nacházející se na jednom z posledních výběžků Chřibských vrchů, který tvoří západní okraj městečka.Nejstarší…
Trasa bez větších výškových rozdílů, dlouhá 18 km, vedoucí severním…
Opětovnou návštěvu krásného města Kroměříže jsme se rozhodli spojit s kratším výletem z nedalekých Kvasic po modré turistické značce…
Nádherný barokní chrám stejného jména (jen ještě s přídomkem sv.Jana…
  Střední tok řeky Moravy pod starodávnou Kroměříží připomíná při pohledu…
   Poměrně rozsáhlá přírodní zahrada u kvasického zámku byla založena v…
 Pěknou ukázkou staré barokní křížové cesty, je ta, ležící u Kvasic. Z…
   Přičiněním lidských rukou nedochází jen k devastujícím a nevratným…