Do jeskyní a Božího hrobu u Velenic

Okolí Velenic snad zapomněli značkaři Klubu českých turistů zmapovat, neboť tato vesnička ve svém okolí skrývá řadu zajímavých míst, ke kterým žádná značka nevede. Silnice naštěstí ano, a tak odbočme v Zákupech za zámkem Doprava a za mostem přes řeku Svitávku pro změnu doleva. Ve Velenicích zaparkujme u kostela a vydejme se na příjemnou dvouhodinovou procházku. Hned za zmíněnou církevní stavbou zahněme doleva ke Svitávce, která je v těchto místech překlenuta mostem. Po několika desítkách metrů odbočí cesta vpravo a povede nás proti proudu říčky. Zkraje nás pravděpodobně čeká malé dobrodružství. Na střeše kůlny povykuje pološílený pes a my jsme nuceni kolem stříšky projít. (Za krkem mírné mrazení v očekávání jeho odvážného skoku právě po této partii našeho těla.) Uklidnit nás může jen fakt, že mívá aspoň náhubek. Pak už je klídek. Cesta chvílemi přestává být cestou, ale stává se pouhou pěšinou. Putujeme nad lužním lesíkem, zarostlým olšemi a břízami, mezi nimiž poletují sýkory, strakapoudi a jiní opeřenci. Na louce opodál se pase srnčí zvěř a my vlastně vůbec nelitujeme, že sem turistická značka nepřivádí hordy turistů. Po dvou kilometrech sejdeme k dalšímu mostu a k silnici. Dáme-li se po ní, zahlédneme vpravo plot, který elegantně obejdeme a vnikneme do první z jeskyní. Ještě před lety zde bývaly sklady jedné českolipské firmy, nyní však chybí vrata, vrátný a navíc: co se dalo odnést, to někdo zákonně či nezákonně odnesl. Nemusí nás tedy trápit, že opět lezeme někam, kam bychom neměli. Jsme-li nesmělí, nebrečme, protože ta hezčí jeskyně, zvaná Pustý kostel, je po silnici o dvě stě metrů dále. Do ní je lepší vzít si baterku, protože obzvlášť děti v ní vydrží pátrat několik desítek minut. Nakonec však i ony zjistí, že ani poklad ani tajná chodba v jeskyni není. Když půjdeme zpět do Velenic po minimálně frekventované silnici, můžeme obdivovat krásný dům, jenž nás zaujme tím, jak je téměř vrostlý do pískovcové skály. Na kraji Velenic pro změnu objevíme několik pěkně upravených roubenek.Ačkoliv jsme již ve Velenicích, nenasedejme ještě do auta, ale vydejme se kousek nad vesnici, po vozovce ve směru na Brniště. Do skály je zde vytesán tzv. Boží hrob, který uvnitř skrývá řadu reliéfů z počátku 18. století. Nejvíce překvapí, že ačkoliv je dílo na tak osamělém místě, není příliš poničeno a ke všemu se ještě našly peníze na rekonstrukci v této době prováděnou. A teď můžeme konečně odjet. (auto, pěšky 5 - 6 km).

Poslední aktualizace: 19.2.2004
Do jeskyní a Božího hrobu u Velenic na mapě
Autor: bart

Příspěvky z okolí Do jeskyní a Božího hrobu u Velenic

Turistická známka č. 2345 - Velenický hrádek
Na severozápadním okraji Velenic se nad údolím Svitávky zvedá nevelký strmý zalesněný hřbítek, nazývaný dříve Z…
Na severozápadním okraji Velenic se nad údolím Svitávky zvedá nev…
Do Velenic jsme přijeli autobusem, který sem zajíždí bohužel pouze v…
Jeskyně Pustý kostel u Velenic. Nedaleko Velenic …
Tato dvě zajímavá místa se nachází severně od města Zákupy při toku říčky…
Skalní kaple Božího hrobu je asi 400 m východně od Velenic u silnice do…
Motoklub „PEKELNÉ DOLY“ u Velenic. Na severu Če…
Velenický kopec (417 m) je výrazný zalesněný čedičový vrch, vyční…
Skalní kaple - Boží hrob u Velenic. Nedaleko Vele…
Po návratu ze Sloupského vyhlídkového okruhu projedeme obcí Svita…
Pekelné doly známé také jako Lindavské kostely jsou rozsáhlé podzemní prostory a chodby v údolí říčky Svitávky.…
Brnišťský vrch (491 m) je výrazný zalesněný čedičový kopec, osamě…
Lindava je protáhlá, téměř 4 km Dlouhá Ves, ležící v širokém údol…
Sobota 21. 8. 2021 Nakonec jsme skoro v noci zvolili na spaní prima místo, auta tady nejezdila nebo jsme je neslyšeli. Že bude v noc…
Zámek Zákupy stojí na Návrší nad stejnojmenným městem na Českolipsku v Li…
Ortel (554 m) je výrazný zalesněný vrch pravidelného kupovitého tvaru,…
Kousek v lesích nad Sloupem v Čechách se nachází místo, které jistě stojí za zhlédnutí. Jedná se o jeskyni, která dostala své jméno…
Modlivý důl je asi 1 km dlouhé romantické skalnaté údolí, hluboce zaříznuté do pískovcových skal pod Slavíčkem a Tisovým vrchem na…
Zákupy leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od města Nový Bor. …
Slavíček je výrazný čedičový vrch (535 m), strmě vystupující z ni…