Dlouhým dolem do Zahrádek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

Na dnešní výlet vyrážíme od autobusové zastávky v Jestřebí , obce vzdálené 9km jihovýchodně od okresního města České Lípy. Přímo naproti nám vidíme dominantní skalnatý suk se zříceninou hradu. My však opustíme obec po červené turistické značce, vydáme se kousek po staré silničce a z ní se napojíme na novou, vedoucí směrem na Dubou a Prahu. Na samém okraji silnice spatříme sochu sv. Jana Nepomuckého. Za ním odbočujeme do lesa, mírně stoupáme úzkou cestou lemovanou tu a tam pískovcovými skalisky, zprvu smíšeným lesem, ale později s převládajícím borovým porostem. Asi po 500 metrech nacházíme odbočku na vyhlídku na Dlouhém hřebeni, ovšem kdo se nechá zlákat slovem " vyhlídka", bude jistě zklamán, protože se mu naskytne výhled pouze částečný mezi vzrostlými stromy. Držme se raději pořád červené značky, která nás dovede na účelovou komunikaci, kterou hlavně využívají dřevařské těžební společnosti, jak nám dokazuje zdevastovaný les na mnoha místech. Jsou-li vhodné podmínky, dá se tu najít docela dost borůvek, hub, či dalších lesních plodin. Dlouhý důl je zvláště ve spodní části lemován množstvím bizardních a romanticky vyhlížejících skalních útvarů, které mají v oblibě zvláště trampové a horolezci. Celý důl je dlouhý asi 3km, je to nenáročná a docela příjemná procházka, komu by to bylo málo, může si výlet zpestřít výstupem na Dlouhý hřeben. Na konci dolu najdeme po pravé straně další sochu Jana Nepomuckého. Cesta nás dovede do poklidné nevelké osady Borek a posléze dojdeme až ke kostelu sv. Barbory na dohled Zahrádek. Kostel byl založen již v roce 1550, později barokně upraven počátkem 18.století. Byl součásti vsi Mnichovice, která zanikla za třicetileté války. Ke kostelu patří dřevěná zvonice s letopočtem 1609. Na přilehlém hřbitůvku jsou hroby majitelů panství, další jsou pohřbeni v rodinné kryptě. Od kostela je odbočka k unikátní soše sv. Starosty. Půjdeme dál po silničce, můžeme vlevo u křížku odbočit alejí ovocných stromů a dostaneme se k hlavní silnici a k zastávce autobusů. Rozhodneme-li se pokračovat dále po červené, dojdeme až k zámku Zahrádky, který v roce 2002 postihl velký požár a dnes je přístupný pouze zámecký park, jehož návštěvu ale vřele doporučuji. Po červené značce se dostaneme přes malebnou osadu Karba do NPP Peklo a dále až do České Lípy.

Za romantickou, nenáročnou procházkou a poznávání přírody v Dlouhém dole.

Odbočíme-li za kostelem Sv. Barbory vlevo k hlavní silnici, najdeme zde vedle sebe hned tři možnosti k občerstvení, či najedění. Je to stará formanská hospoda Na Staré poště u dnes vypuštěného Novozámeckého rybníka, dále restaurant Na kovárně, vedle které je ještě kiosek občerstvení.

Příroda, lesy, skály. Škoda, že ty lesy jsou již dosti poničené neuváženou těžbou.

Pokud nezvolíte občerstvení v cíli v Zahrádkách, výlet nijak nezatíží vaší kapsu.

Poslední aktualizace: 5.8.2012
Dlouhým dolem do Zahrádek na mapě
Autor: Karolus

Příspěvky z okolí Dlouhým dolem do Zahrádek

Pavlovický důl a Knížecí studánka
Krásné skalní údolí rozkládající se podél Švábského potoka s domky…
Když v roce 1623 získal Albert Valdštejn navozámecké…
Autem po silnice z obce Doksy směrem na Českou Lípu. Asi čtyři kilometry…
Borek je nevelká ves ( 42 stálých obyvatel), nacházející se asi 1.5km…
Zdejší pavlovická farnost je poprvé písemně připomínána ve 14. století, ale podoba původního farního kostela se nedochovala. Dnešní…
Památná lípa stojí na návsi obce na jihovýchodní straně kostela. Více jak 500 let stará lípa je vysoká přes 25 metrů.  Lípa…
Další náš výlet vede na Českolipsko.Po nové tur.trase (modrá/žlutá/červená…
Jednou z mnoha unikátních památek nalézajících v okolí Zahrádek u…
Hostinec Na Rychtě leží při hlavní silnici na Českou Lípu. Nachází se ve…
Skalní hrad Jesřebí je nejlépe dostupný po hlavní silnici mezi Českou…
Novozámecký rybník je,- dnes ale musíme užít slůvka "byla"-,…
Kostel sv. Barbory v Zahrádkách patří k dalším zajímavým památkám v okolí  Zahrádek u České Lípy. Vyjímečný je již svou polohou.…
Protože tento rybník je silně zarostlý rákosím, nabízí vodnímu …
Skalní hrad Jestřebí lze objevit ve stejnojmenné vesnici ležící mezi…
Tento výlet není náročný ani co do délky, ani co do obtížnosti terénu,…
Tip na pěší výlet (Českolipsko),který vede od zříceniny hradu Jetřebí …
Neděle 2. 8. 2020 Nakonec se v noci přece jen trochu ochladilo a spalo se…
Chráněnou Přírodní rezervaci Novozámecký rybník nalezneme na okraji obce…
Zbytky tvrze Jiljov leží na okraji Vřísecké obory na okraji pískovcové Sk…
Protože jsem před týdnem dostala avízo od syna, že jsou v Pekle už rozkvetlé bledule a že tam bylo o víkendu lidí jako na Václaváku,…