Divišov - rozhledna Špulka u Lbosína a naučná Ptačí stezka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Tak to je naše poslední zastávka na cestě z naší úžasné dovolené na Broumovsku. Počasí se nám ráno pokazilo, na rozhledně Březina i Petrovice II nám pršelo a moc toho vidět nebylo, ale teď máme štěstí, přestalo pršet, tak snad něco málo shora i uvidíme.

Městys leží v blízkosti dálnice z Prahy do Brna – musí se sjet na 41. výjezdu. Pak je to už jen zhruba 3 km.
Jako poddanské městečko byl založen Divišem, členem družiny knížete Břetislava, někdy mezi lety 1092–1100). Kolem tvrze se začala tvořit osada, která v průběhu r. 1545 byla povýšena na město. Od krále Ferdinanda I. získalo právo pořádat sobotní trhy a trestat zločince. Současně získalo i znak a městskou pečeť.
I když r. 1742 téměř celé město lehlo popelem, zachovala se Smolná kniha (také popravčí nebo soudní kniha) z let 1617–1751, kde jsou zapsány tehdejší poměry ve městě.
Město se proslavilo na přelomu 19. a 20. století výrobou a zpracováním sametu, který byl na světové výstavě ve Francii vysoko oceněn. Ve městě byla od r. 1900 pošta, od r. 1902 telegrafní stanice.
Od r. 1685 až do 20. století zde žili Židé. Počátkem 19. století si postavili synagogu, která byla v letech 1854 - 56 rozšířena a upravena v klasicistním slohu. R. 1935 bylo veškeré vybavení převezeno do Benešova. V průběhu 2. světové války zde bylo skladiště, později byty a kadeřnictví. Naštěstí vnější vzhled byl zachován. Od r. 1995 ji opět vlastní Židovská obec v Praze, která zde provozuje Muzeum života židovské obce Divišov. Stavba je v dobrém stavu, jen na střeše chybí Davidovy hvězdy a nad vchodem původní nápis. Najdete ji jen kousek od centra směrem k dálnici. U sjezdu z dálnice je židovský hřbitov, který byl založen r. 1776, je však hodně poničený.
V centru na místě tvrze stojí barokní budova děkanství s mansardovou střechou. Částečně se využívá jako fara, ale příležitostně se tam konají i kulturní akce. Na budovu navazuje raně romantická brána. Od konce 19. století se tudy vcházelo do farní zahrady, která byla po 2. světové válce přeměněna na park.
Nedaleký kostel sv. Bartoloměje byl původně postaven kolem r. 1350. Po požáru r. 1742, kdy byly roztaveny i zvony, byl jednolodní kostel postaven v barokním slohu r. 1793. V kryptě je mimo jiné pochována Eliška (Alžběta), sestra krále Jiřího z Poděbrad, která zemřela r. 1468 ve věku 50 let.
Přibližně 4 km na západ je Lbosín, dříve samostatná obec, která vznikla okolo r. 1540 a která je v současné době místní částí Divišova. Obyvatelstvo se živilo převážně zemědělstvím nebo lesnictvím. Západně od vsi je zalesněný vrch Březák (533 m n. m.), který je oblíbenou houbařskou lokalitou. Na vrcholu stávala dřevěná triangulační věž, která zanikla kolem roku 1960.
V r. 1999 bylo založeno sdružení obcí CHOPOS (CHOtýšany, POstupice a POpovice, Struhařov), do kterého postupně přistoupila řada dalších sousedních obcí. Dnes sdružuje 21 obcí. Společně se domluvili, že by ve svém regionu chtěli vytvořit něco, co bude vidět a dlouhodobě to přetrvá i ve venkovním prostředí. Až r. 2009 vznikl nápad postavit rozhlednu právě na kopci Březák. Původně pracovní název Špulka se tak zalíbil, že jí už zůstal. Vždyť právě na špulku se navíjí něco dlouhého a pevného – a tady je vlastně celá řada obcí, které k sobě váže pevné pouto.
Základní kámen k rozhledně byl položen 27. dubna 2013, slavnostně byla pak otevřena 26. dubna 2014. Je postavena ze dřeva a oceli. Je vysoká 46,6 metry. Na vyhlídkovou plošinu ve výšce 30 metrů vede 151 točitých schodů. Rozhledna je volně přístupná, v zimních měsících může být z důvodu bezpečnosti uzavřená. Originální byl nápad, originální je i financování rozhledny. Část prostředků daly obce, něco získali z dotace, ale připojila se i řada dárců – společnosti i občané. Z rozhledny je daleký kruhový výhled – je vidět Benešovsko, Posázaví, Krkonoše, Ještěd, Velký Blaník, Písecké hory, Povltaví. Bližší informace se dozvíte na vyhlídkové plošině z panoramatických tabulí. Velmi hezký pohled je však i dolů k patě rozhledny, kde je kamenná mapa všech obcí, které jsou sdruženi do CHOPOSu. Pod rozhlednou je venkovní kronika - informační tabule o tom, co CHOPOS vlastně je, ale také se dozvíte zajímavosti ze všech sdružených obcí. Dole je i stánek, kde bývá v sezoně otevřené občerstvení a kde je schránka, kde je možno vzít si letáček o rozhledně. Je to skutečně nápaditě a moc hezky udělané.
A aby toho nebylo málo, tak z parkoviště, které je v severní části obce, vede k rozhledně 1,1 km dlouhá moc hezky udělaná naučná Ptačí stezka. Je zaměřena hlavně na děti. Na dřevěných naučných tabulích se děti seznámí se zde žijícími ptáky. Aby si cestu k rozhledně užili, tak jim ji zpestřuje ještě řada dalších zastavení – ve vyschlém jezírku je žába a lekníny, na klacíkách si děti mohou vyzkoušet, jak různě zní, v rybníčku Brčálníku je vodník, mohou si zachytat rybičky, zahrát Člověče, nezlob se nebo si přečíst pověst o vzniku rozhledny Špulka a řada dalších lákadel pro děti. Cestou je doprovází různé dřevěné postavičky.

V sezoně je občerstvení u rozhledny. V ostatních případech si vezměte svačinu s sebou.

Rozhledna, její okolí i naučná stezka jsou skutečně nádherné, za hezkého počasí musí být vidět určitě daleko. Bohužel ty výhledy jsme si po dešti moc neužili.

Obcí Divišov prochází severojižním směrem zelená turistická trasa. Na jih je to na vlakovou stanici Domašín 10 km nebo na opačnou stranu trochu oklikou vás zavede do Českého Šternberku (13 km), kde je hrad a rozhledna z hladomorny (my jsme to kvůli dešti a také z nedostatku času vynechali). Zpátky se pak můžete vydat po 6,5 km dlouhé naučné stezce Rytíře Jana Kryštova Šice, na které je 10 zastavení, kde se dozvíte informace o židovském náboženství, o myslivosti, o zdejší přírodě i hradě Český Šternberk. Celou cestou vás provází rytíř Jan Kryštof Šic, který zde údajně žil v 1. polovině 17. století. Cestou si můžete přečíst i úryvky z jeho deníku. Cesta je vhodná i pro rodiny s dětmi, na trase jsou lavičky, v Měchnově – zhruba uprostřed trasy i houpačky pro malé děti. U podchodu pod dálnicí je motorest U rybiček, kde se mžete občerstvit.
Divišovem prochází i cyklotrasa. I ta vede do Českého Šternberku, ale samozřejmě i dál. Cyklotrasy se nedaleko různě křížují.
Poslední aktualizace: 21.10.2018
Divišov - rozhledna Špulka u Lbosína a naučná Ptačí stezka na mapě

Příspěvky z okolí Divišov - rozhledna Špulka u Lbosína a naučná Ptačí stezka

Rozhledna Špulka v Benešovské pahorkatině.
Dalo by se říci, že na začátku bylo tak trochu bezcílné toulání SV částí…
Rozhledna Špulka je na vrchu Březák nad vesnicí Lbosín…
Rozhledna Špulka stojí na kopci Březák u Lbosína, Březák je nejvyšší kopec mikroregionu Chopos. Rozhledna je…
Naším hlavním cílem při tomto výletu je vrch Březák, na kterém byla letos…
Popis zámku: Vesnice Třebešice, kde se nachází pomalu se rozpadající Zám…
Židovská komunita je v Divišově poprvé zmiňována v roce 1685. Teh…
Pomník se nachází v dolní části Tyršova náměstí v parkově upraven…
Divišov od svého počátku byl poddanskou vsí, kterou založil kolem…
Turistický rozcestník v centru Divišova u kostela sv. Bartoloměje neoznačuje ani tak rozcestí, jako spíše upřesňuje směr zde…
Barokní zámek stojí na západním okraji obce Ostředek na Benešovsku ve…