Dívčí hrad – historie zakletá v kráse přírody

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Romantická zřícenina gotického hradu se vypíná na východním konci hřebene Pálavských vrchů tyčících se nad Novomlýnskými nádržemi. Zde jsme strávili týden v bungalovech  autokempu  ATC Merkur v Pasohlávkách, odkud jsme podnikali výlety do bližšího i vzdálenějšího okolí.

Z auto kempu jsme se vydali na kolech a na cestu tam zvolili trochu nešťastně (byl to náš první výlet v oblasti) přejezd po hrázi Mušovské nádrže kudy vede hlavní silnice směrem do Rakouska. Bezohlednost řidičů je bohužel velká a nebrali ohled ani na našeho malého pětiletého cyklistu, ač jel ve výstražné vestě a označen praporkem, jezdili těsně podél krajnice a vše vyvrcholilo těsně před koncem kde z protisměru nás málem všechny srazil předjíždějící kamion. Pro cestu zpět (a pro všechny další) jsme pak raději volili delší cestu po cyklostezce 5174 kolem celé Věstonické nádrže. Je to sice delší cesta, ale po rovince, z poloviny po asfaltové výspě a jen v úseku cca dva kilometry vede lesní cestou, plnou loužích a bláta což náš malej velice přivítal a řádně se v nich vyřádil. U Strachotínského rybníka nás pak čekalo úžasné setkání se zmijí obecnou. Při krátké zastávce, když jsme opravovali jedno z kol, se připlazila na asfaltku, prolezla předním kolem jednoho z odložených bicyklů a nerušeně pokračovala dál do kamení vyhřátého sluníčkem. A pak že se lidí bojí, ale to jsem předběhl sled událostí.

Cesta nás dovedla až do Dolních Věstonic a my pokračovali po cyklostezce číslo 5043 do Pavlova, kde již začíná poměrně prudké stoupání. Pavlov je malebná vinařská obec, která nedovolí aby člověk neochutnal vínko v mnohých sklípcích. Nedaleko hotelu Iris je i obecná vinotéka. Místní lidé jsou velice ochotní a jeden z vinařů nám nabízel že si u něj můžeme nechat kola a do kopce vyrazit pěšky. Stoupání je to velice příkré, ale kde by si hrdý cyklista nechal poradit. Už v polovině kopce jsme hořce litovali a to nás teprve čekalo to nejhorší.  Přihnala se velice vydatná dešťová přeháňka a kopec jehož povrch tvoří vápencové jíly se změnil v kluziště a tlačení kol se stalo téměř nemožné a pak zpět to nebylo o moc lepší. Ale po více jak hodině jsme to dokázali !!!!!!!!!

První písemní zmíňka o hradu pochází z roku 1222 kdy byl jeho správcem Štěpán z Medlova, předek pánů z Perštejna. Hrad sloužil k ochraně zemské cesty z Mikulava k Dolním Věstonicím a dále do Olomouce.   V polovině 13.století  zprávy o hradu mizí z historických pramenů a je možné že v té době byl zničen a obnoven až na konci století. O tom by svědčilo i to že současné zbytky hradu se vyznačují plášťovou konstrukcí, která se u nás začala užívat právě až koncem 13.století.

Hrad tvořil protáhlý, nepravidelný obdélník, asi 65m dlouhý a přibližně 20m široký, uzavřený vysokou hradební zdí. Na konci 16. stol. hrad upravován, za hojného využití cihlového a smíšeného zdiva.  Zajímavostí hradu je, že na objektu nikdy nebyla postavena strážná věž, která ovšem bývala součastí obranného systému většiny dobových hradů. To znamená, že obrana hradu v tomto na války neklidném regionu spočívala v nezvykle vysokých a silných zdech, které jsou dodnes patrny.Zkázu hradu způsobili Švédové po vítězné bitvě u Jankova v r. 1645, kdy na hradě byla jejich posádka, která před svým odchodem hrad i s Pavlovem vyplenila a zapálila. Dále už hrad pustnul. Provizorní opravy dovolily jen pobyt hlídače a hlásného, jehož povinností bylo obhlížet okolí a zvonem ve věži hlásit vypuknutí požáru nebo blížící se bouři. V pol. 18. stol. byl hrad opuštěn definitivně.

Ubytováni jsme byli v autokempu ATC Merkur, nedaleko Pasohlávek. Je zde možnost se ubytovat ve stanech, karavanech, chatkách nebo bungalovech. Je zde několik restaurací, sportovní zázemí, letní kino, vedou odsud cyklostezky, turistické stezky a turisté zde najdou ideální zázemí ať už pro válení na plážích, sportování a nebo jako výchozí bod pro výlety do okolí. Ubytování zde najde každý dle svých požadavků, představ a finančních možností, pokud tedy nehledáte luxus velkých hotelů.  Všechny informace najdete na : www.kemp-merkur.cz

Výhled na Novomlýnské nádrže jistě stojí za tu námahu se vyškrábat nahoru do kopce. Velice negativní zkušenost jsme bohužel získali s bezohlednými řidiči, kteří naprosto ignorují skupinu cyklistů s malými dětmi.

Přístupno celoročně, vstup volný.

Poslední aktualizace: 3.8.2023
Dívčí hrad – historie zakletá v kráse přírody na mapě
Autor: Marfi

Příspěvky z okolí Dívčí hrad – historie zakletá v kráse přírody

Děvín - Tři panny
Na sverním svahu výrazného vápencového bradla Děvín, který tvoří domi…
Děvín - Dívčí hrad
Nejstarší písemná zpráva o hradu pochází z roku 1222 kdy byl jeho…
Významné turistické rozcestí ve vrcholové části masívu Děvína. Prochází tudy hlavní pálavská magistrála - červeně značená turistická cesta,…
Cílem je zřícenina hradu Děvičky, nebo také Dívčí hrady. Leží na severním…
Jarní Pálava má nezaměnitelné kouzlo a to jí dodávají tisíce květ…
Trasa:   Horní Věstonice - zřícenina hradu Děvičky - Klentnice -…
Zajímavá výrazná zřícenina gotického královského hradu Děvičky se nachází…
Jak je uvedeno v titulku tak na Pálavu, tentokráte na zdejší nejv…
Nachází se v sedle pod Dívčím hradem. Prochází tudy červeně značená cesta směřující jedním směrem k vrcholu Děvína a na druhou…
Historická čtyřboká zděná boží muka se stříškou, která má v horn…
Vinařství Paulus je malé rodinné vinařství sídlící v Pavlově. Produkuje limitované šarže vín, ve kterých se snaží dát co nejvíce vyniknout specifiků…
Tentokrát vyrazíme na jih od moravské metropole Brna do Pavlovský…
Nachází se východně od obce si 200 m za pensionem U Langrů. Zdejš…
nově otevřené /r.2016/ ubytování "Na Cimbuří" se nachází pod Pálavou ve…
Kosatcové stráně na jihovýchodním svahu nějvětšího Bradla Pálavy …
Na tento výlet jsem našla tip přibližně před rokem na zdejším webu. A protože každý výlet je trochu jiný, každý najde jiná místa a…
Lokalita se nalézá na východním okraji obce Dolní Věstonice v CHK…
Zajímavou památkou obce je starobylý barokní hřbitov, který je ob…
Tato nově zbudovaná socha se nachází uprostřed vinohradů nad Dolními…
Kdy a kde kvetou na Pálavě kosatce (fotografie ze 17.4.2016) Jedn…