Co Mohamedu Mekka, to Čechu Říp

Tam kdesi za druhým pruhem dálnice a lánem polí vyrůstá ze země kopec. Přerostlá krtina. Halda čediče. Říp. Ona „světoznámá“ hora, jež je pro vlastenecké Čechy národním symbolem, pro výletníky ideálním cílem a pro historiky studnicí moudrosti. Nebo tak nějak. Každopádně se tam Češi znovu a znovu vydávají, aby nasáli atmosféru časů dávno minulých, přiučili se něco z bájných dějin, potěšili se z krásného rozhledu a nakonec osvěžili ústa zlatavým mokem ve zdejší hospůdce, jejíž štít zdobí deska s patetickým nápisem: „Co Mohamedu Mekka, to Čechu Říp.“ Byť je tato průpovídka dozajista přinejmenším přehnaná, faktem zůstává, že Pověst o Praotci Čechovi se českým školákům vryla do paměti už v první třídě. Vydáme-li se však hledat její kořeny, můžeme být překvapeni. Mnohé výzkumy archeologů a badatelů totiž potvrdily, že první Slované, kteří na území dnešních Čech dorazili začátkem 6. století, se nejenže neusadili kolem Řípu, ale ani na něm nikdy nestáli. Teprve v 9. století sem zavítala první „česká“ noha, aby pozdravila zemi „strdí oplývající“. Tip: Fotogalerie Řípu (12 foto) Vlastně není ani nutné ptát se archeologů. Když si přečteme staré kroniky, od Kosmy až po Václava Hájka z Libočan, vidíme, jak se pověst postupně rodila a košatěla. Na začátku byla jen letmá Kosmova zmínka, přizdobená tématy z antické literatury a Bible, na konci stáli obrozenci, okopávající motyčkami Ctiněvaská zápraží a pátrající po Čechově hrobu. Každopádně Říp stojí za navštívení. Krom toho, že pouť sem je sama o sobě zážitkem, takový pěkný výhled do kraje se hned tak nevidí. A až se nabažíte, můžete pokračovat dál. V okolí se nachází hned několik turisticky atraktivních míst. Navštívit můžete například hrad Hazmburk, jehož nezaměnitelné věže kývají na historie milovné návštěvníky už zdálky. Poohří je plné zámků a ani v Roudnici nad Labem se nudit nebudete. Tak tedy – šťastnou cestu! Více informací o hoře Říp a možnostech vyžití v jejím okolím naleznete na www.hora-rip.cz. autor: Michaela „Mysha“ Košťálová (www.myshaweb.cz)

Poslední aktualizace: 22.10.2007
Co Mohamedu Mekka, to Čechu Říp na mapě
Autor: Mysha

Příspěvky z okolí Co Mohamedu Mekka, to Čechu Říp

Silvestrovský výstup na Říp
Nápad, že bychom na Silvestra mohli někam vyrazit, se vyklubal už někdy v…
Říp (460,7 m) je zdaleka viditelnou horou s románskou rotundou na vcholu,…
Po stopách praotce Čecha na horu Říp se dá vyrazit několika cestami.…
Hora Říp je zdaleka viditelná hora (456 m n. m.), přesněji…
Vysoko nad rovinu Dolnooharské tabule vypíná se bájná hora Říp, jejíž…
Díky   dlouholeté činnosti  pro ČVK Brno jsme  v Račicích …
Určitě všichni známe pověst, jak na horu Říp přišel praotec Čech a rozhodl…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky a vážení lenoši,nedávno, jsem se jako…
Jedeme na horu Říp do vesnice Rovné a odtud pěšky na vrchol Řípu. Jedeme…
Už jste byli někdy na Řípu? Já už mohu říci, že ANO. Zajímalo mě,…