Čížovka – obec a rozhledna

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Pomalu se přesouváme z Plzně do Jizerských hor. Máme na to pár dnů. Cestu jsme si naplánovali přes Český ráj, oblast, kterou jsem si oblíbila a kde se chceme zastavit, i když to tam snad vše už mám prochozené. Protože máme rádi i rozhledny, tak první zastávku plánujeme zde na jižním okraji CHKO.

Tato dříve malá vesnice, dnes část obce Kněžmost, leží zhruba uprostřed mezi Sobotkou a Mnichovým Hradištěm. Jen se musí se silnice kousek odbočit na sever. Do Kněžmostu je to 4 km na západ směrem na Mnichovo Hradiště. Nedá mi to, abych se nezmínila o tom, že obec Kněžmost vznikla poblíž knížecího mostu přes močál v době před r. 1318, kdy je o něm první písemná zmínka.
Na jihu obce – při silnici na Malobratřice začal r. 2012 Středočeský krajský úřad se stavbou rozhledny. Jenže téměř od počátku se potýkali s problémy. Pozemek vlastnili podnikatelé, kteří zde chtěli postavit turistické centrum s turistickými trasami, rybníkem a restaurací. Pozemek pod rozhlednou chtěli kraji pronajmout zdarma a dokonce poskytnout projektovou dokumentaci. Jenže podle novely občanského zákoníka musela mít stavba i pozemek stejného vlastníka. Ještě nedokončená rozhledna se tak na čas stala majetkem firmy J&J Investments s.r.o..
K dohodě došlo v létě 2015, kdy zastupitelé kraje schválili nákup pozemku pod rozhlednou a jejího okolí. Díky těmto průtahům nevyšel záměr využít na stavbu evropskou dotaci a tak kraj musel použít prostředky z vlastního rozpočtu. Celou akci ještě zdržel fakt, že původní dodavatel stavby zanikl a na dokončovací práce musela být zajištěna jiná firma. Po těchto peripetiích byla nakonec rozhledna otevřena 28. února 2017.
Rozhledna má tvar vysokého štíhlého jehlanu s betonovou podezdívkou 8,6 x 8,6 metru, kde jsou prý toalety i prostor pro odpočinek a prodej občerstvení a suvenýrů. Jednotlivá patra jsou obložena dřevem, v předposledním – 4. patře jsou vysunuté vyhlídkové prosklené balkony i s prosklenou podlahou. Nad nimi je ještě otevřená čtvercová vyhlídka. Uvnitř je ocelové točité schodiště.
Celá rozhledna je vysoká 39,4 metry a nahoru vede 154 schodů. Mimo sezonu – od listopadu do března je zavřená. V létě - od června do srpna je otevřena denně od 9 do 17 hodin. V ostatních měsících – duben, květen, září a říjen je otevřena jen o víkendech a snad i svátcích od 9 do 17 hodin. My jsme tam vyrazili v září ve čtvrtek, měli jsme smůlu, ale naštěstí jsme s tím počítali. I tak jsme si výhledy od paty rozhledny trochu užili. Nahoře to musí být samozřejmě výrazně lepší. Je vidět hlavně do Českého ráje – např. Humprecht, Bezděz, Trosky, vrch Mužský, je vidět i Ralsko, Mladá Boleslav a Krkonoše.

V sezoně má být otevřené občerstvení, jinak u rozhledny jsou stolky, nechá se tedy pojíst i z vlastních zásob. Dokonce venku byla i TOIka.

Rozhledna patří skutečně k těm zajímavým stavbám. Vždyť r. 2017 získala titul Rozhledna roku - 1. místo ve veřejné anketě, kterou vyhlašuje Klub přátel rozhleden. O rok později se stala držitelem titulu Stavba roku Středočeského kraje 2018 v kategorii staveb, které nejlépe rozvíjí kulturní hodnoty krajiny nebo okolní zástavby.

Rozhledna stojí na cyklotrase, po které se dostanete nejen do Sobotky, ale i dalších míst Českého ráje. Cyklotrasy se zde různě křižují, takže možností, kam vyrazit, je dost.
Na silnici kousek od rozhledny je rozcestí modré turistické trasy, která vede ze zastávky autobusu Kněžmost, Drhleny (1,5 km) na rozcestí Pod Malou Sněhurkou (2,9 km). Pokračováním po zelené do Nové Vsi (2,2 km) a po žluté podle říčky Kněžmostky (2,6 km) se dostanete zpátky k zastávce autobusu. Trasa není dlouhá ani 10 km a je poměrně rovinatá – převýšení je jen 100 metrů. Možností na prodloužení je však daleko víc.
Poslední aktualizace: 23.1.2019
Čížovka – obec a rozhledna na mapě

Příspěvky z okolí Čížovka – obec a rozhledna

ČESKÝ RÁJ 2005 - 5. Vesec - Plakánky - hrad Kost - Komárovský rybník - Hynšta ( Příhrazské skály)
  Brzy ráno nás autobus veze přes krásný a rozsáhlý Žehrovský les s mnoha skalními útvary do vesničky Rytířova Lhota. ( Je zajímavé, kolik najdeme …
Ráno balíme mokrý stan(máme ten samorozbalovací se, co se dá nosit na…
Pro naši letošní tradiční Jarní cyklistickou výpravu byl již před mnoha…
Dojedeme autem do Vesce u Sobotky a zde najdeme místo na parkování. Nejdříve si prohlídneme Vesec, což je typická staročeská vesnice s roubenými…
Komárovský rybník
Soutěž 3 body
Budete-li se někdy nalézat v oblasti Českého ráje, zkuste si udělat troch…
V rámci jednoho prodlouženého víkendu, který jsme trávili střídav…
Přírodní rezervace Údolí Plakánek je jednou z nejhezčích částí ch…
Pomník a kříž připomíná událost z roku 1866, kdy se zde v noci z 28. na 29…
údolí poblíž hradu Kost , nádherná procházka , chata herce Pepy Dvořáka. …
Překrásný rybník v Českém ráji. Na jeho břehu se nacházejí tři kempy - Duo Camp - poměrně čistý, avšak v sezóně plně obsazený chatkový kemp s půjčovnou loděk a šlapadel, kemp P…
Vesec (u Sobotky) – vesnický skanzen, český Hollywood i slavný Liptákov
Vesnička Vesec, součást obce Libošovice (samostatnou obcí byl Vesec až do…
Z parkoviště před restauraci Krásná vyhlídka vyrazíme po červené značce…
Valečov
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně …
Humprecht
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu …
Mužský
Skalní plošina a vyhlídkový čedičový vrch (463 m) se nachází východně od …
Drábské světničky
Soutěž 2 body
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint…
Věžák
Tento rybník slouží jako záchytné místo vody ze Želejovského potoka.…
Hrubá Skála
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí…
zřícenina hradu Trosky
Soutěž 2 body
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se…