Chýnovská jeskyně

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Výchozím bodem pro návštěvu jeskyně je město Chýnov, ležící 10km od obce Tábor. Dopravit se sem lze vlakem, autobusem i autem. K jeskyni samotné však žádné spojení neexistuje a tak je nutno použít auta nebo vlastních sil - na kole či pěšky.

Jedete-li autem, pak se vydejte z Chýnova směr Dolní Hořice. A přibližně asi 1km před Dolními Hořicemi je odbočka vpravo. Již od Chýnova jsou zde však ukazatele, aby člověk pohodlně trefil, takže není třeba se obávat bloudění.

Pokud jdete pěšky, velmi pěkná je procházka přírodou po modré turistické značce, která vede od vlakového nádraží.

Kaple  •  Foto: arwene

Chýnovská je charakteristická tím, že není zcela běžnou jeskyní, neboť postrádá krápníky (stalaktity i stalagmity). Co ale může návštěvníkům naopak nabídnout je pestré zabarvení stěn, které je způsobeno amfibolity, které kontrastují s našedlou barvou krystalického vápence (mramoru).

Objevena byla tato jeskyně již roku 1863, když zde pracoval v lomu skalník Vojtěch Rytíř, který při práci prý upustil kladivo, které zapadlo do rozsedliny ve skále. Aby kladivo našel, musel se do pukliny protáhnout, přičemž zjistil, že ona puklina se rozšiřuje. Od roku 1865 začal v jeskyni pracovat rolník z Dolních Hořic, který v nízkých chodbách prokopal usazeniny, do strmých úseků umístil žebříky a úpravou vchodu umožnil již v roce 1868 prvním návštěvníkům prohlídku jeskyně.

Dnes má již prohlídka mnohem komfortnější přístup. Při prohlídce však zklesáte úctyhodných 37metrů pod zemský povrch. Nejnižším bodem prohlídky je jezírko nesoucí název Purkyňovo, nad kterým je prostor připomínající obří hrnec, který byl pojmenován Purkyňovo oko. Voda z tohoto jezírka se následně ztrácí kdesi v podzemních prostrorách jeskyně a ústí na povrch v tzv. Rutické vyvěračce, vzdálené od jeskyně asi 1,5 km.

Nejzajímavější chodbou prohlídky je tzv. Schwarzenberská chodba s Čertovými schody. Velmi poutavé jsou skalní útvary v chodbě Slavníkovců nazývané Žižkova střelba (systém voudou vymletých hrců a hrnečků ve stropě chodby. Dále pak kaple svatého Víta a Vojtěcha s dobrou akustikou (min. jednou za rok zde hraje na housle J.Svěcený). Součástí prohlídky je i kamenný čertík, který oplývá řadou babských pověstí.

Jeskyně je také nevětším zimovištěm netopýra řasnatého v ČR a pravděpodobně i v evropě. Každý rok se zde koná Evropská noc pro netopýry s doprovodným programem.

Čarodejnice
Čarodejnice  •  Foto: arwene

Na jídlo lze použít malého kiosku u jeskyně a nebo si zajděte cestou zpět do pensionu Pacovka, který se nachází na samotě u silnice směrem zpět do Chýnova. Je zde malá hospůdka a salonek s kapacitou až 30 míst a v letních měsících i venkovní posezení na terase s možností grilování.

Další možností je pak samotné město Chýnov, kde najdete hospodu hned za kolejemi - Na křivé a nebo na náměstí Restaurace Radnice. Pro něco malého si lze skočit do jedné ze tří samoobslužných prodejen nebo místní pekárny situované na náměstí.

Ubytování lze pořídit v pensionu Pacovka, kde jsou k dispozici tři zařízené apartmány (součástí každého je vlastní koupelna s WC, vybavený kuchyňský kout, TV se satelitním příjmem a také radio s cd přehrávačem). Cena ubytování je něco pod 400,-Kč za noc.

Příroda kolem jeskyně a jeskyně samotná. Co se jeskyně týká tak nejvíce na mě zapůsobila Žižkova střelba a pak hloubka jeskyně.

Nelíbilo se mi, že jsem podcenila obutí a v sandálech mě zábly nohy.

Otevírací doba:

senioři 60,- Kč

Za 40,-Kč jdou:

děti ve věku od 6 do 15 let
studenti po předložení průkazu o studiu (do 26 let)
držitelé průkazů ZTP, ZTPP
členové ČSOP po předložení členského průkazu
hromadné výpravy dětí do 6 let (např. mateřské školky)

Poslední aktualizace: 14.10.2010
Chýnovská jeskyně na mapě
Autor: arwene

Příspěvky z okolí Chýnovská jeskyně

Chýnovská jeskyně
Chýnovská jeskyně je veřejnosti přístupná vápencová jeskyně v…
Jedna z prvních veřejnosti zpřístupněných jeskyní na území Čech a Moravy bývá někdy příznačně přezdívána Malovaná. Rozsáhlé krasové …
Projedeme-li městečkem Chýnov směrem na Mašovice a na první…
Obec Choustník nalezneme v okrese Tábor v blízkosti Plané nad Lužnicí.Při…
Známý název obce Chýnov jistě už mnozí z vás slyšeli. Obec se rozprostírá…
Malebný jihočeský Chýnov je jedním z nejdéle trvale osídlených mí…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na malou…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na prohlídku Chýnovské jeskyně, která se nachází 3 kilometry od města…
vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na malou…
Farní Kostel Nejsvětější Trojice v Chýnově stojí v jihovýchodní části Gabr…
Městečko Chýnov je v jižních Čechách, 9 km východně od Tábora při silnici …
Ze zastávky z Chýnova podél stejnojmenných jeskyní, vnitřním pohraničím do…
   Město Chýnov leží v jižních Čechách přibližně 10 km od města Tábora. V Chýnově se roku1872 narodil a v roce 1941 zde zemřel…
Ještě včera po jižních Čechách, a dnes již přes dva kraje od Pelhřimova do…
Na silnici I/19 z Humpolce do Tábora, doslova a do písmene v zatáčce této silnice, se nachází nevelká obec Lejčkov, dnes část nedalekých Dolních…
Oblajovice-místní část Dolní Hořice je v jižních Čechách, 15 km východně…
Co by, Ostrovský rodák, který jsem prožil své mládí v těsném…
Obec Hroby, místní část obce Radenín je asi 13 km východně od Tábora, při …
Jednou nohou na pomezí jižních Čech a Vysočiny, a tou druhou až v Severním…
Obec Ratibořské Hory je v jižních Čechách, 9 km severovýchodně od Tábora v…