Chlumec, město na úpatí Krušných hor.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Je málo míst v naší zemi, o kterých je první zmínka před rokem 1000. Kdy došlo k osídlení tohoto místa se již asi nedozvíme, ale první připomínka je z roku 993. Právě tudy procházely staré obchodní cesty, které musely být pod kontrolou. Lze se domnívat, že pro stavbu strážního, ještě dřevěného hradu, byl vybrán nevysoký vrch Horka. Hrad byl zároveň i celnicí a pravděpodobně zanikl až počátkem 13. století. 18. února 1126 se tady postavil kníže Soběslav I. vojskům císaře Lothara III. a dosáhl rozhodujícího vítězství. Císař byl donucen k jednání a uznal knížete za vládce českých zemí. Tolik pohled do dávné minulosti. Ale ani poté nebyl Chlumec a jeho okolí klidným místem. Armády tudy procházely hodně často, ale k té největší bitvě došlo 29.a 30. srpna 1813. Napoleonská vojska generála Vandamma tady byla poražena spojeneckou armádou Rusů, Prusů a Rakušanů. Během bitvy bylo zcela zničeno šest obcí, včetně Chlumce. Dějiny obce vešly díky válkám tak trochu do pozadí. Lze uvést, že ke konci 16. století tady nechali Kelblové z Geisingu postavit renesanční tvrz. Ta byla v roce 1707 přestavěna na barokní zámek, který byl užíván do roku 1780. Následně byl postaven Nový zámek, který byl v 50. letech 20. století zbourán. Když se to všechno shrne, dojde se k závěru, že Chlumec za poznání stojí.

Chlumecké náměstí nás přivítalo nezvyklým klidem. Zbývalo najít místo k zaparkování a mohli jsme se začít rozhlížet. Procházíme parkově upraveným náměstím ke kostelu sv. Havla z let 1847 – 1852. V jeho jižním průčelí je štíhlá věž s hodinami. Samotná svatyně je zřejmě trojlodní. V okolí kostela je barokní socha Krista, pomník padlým ve světové válce a tři kříže. Trochu nás zarážejí renesanční náhrobky zazděné ve zdi presbytáře. Zřejmě pozůstatky původního renesančního kostela, který byl zbořen. Nahlédnout do nitra svatyně bohužel nelze. Určit stavební sloh je další otázkou, snad by se dalo mluvit o slohu pseudorománském. Několik domů v okolí nese prvky baroka a to je asi nejstarším zachovalým slohem města. Od kostela jdeme po žluté na Horku ( 313 m.n.m.). Při cestě má být 14 kapliček křížové cesty. Ty jsou ve velmi špatném stavu, je až s podivem, že ještě vůbec stojí. Stoupáme listnatým lesem a je vidět, že už tady dlouho nepršelo. Cesta končí u kaple Nejsvětější Trojice. Kaple byla postavena mezi roky 1690 až 91 a je to moc hezké baroko. Vadou vrcholku je, že odtud není žádný rozhled. Vracíme se stejnou cestou a na rozcestí, kde odbočujeme k pomníku bitvy v roce 1813. Byl postaven o sto let později a je to paráda. Okolí památníku je parkem s mnoha starými stromy. Odtud pokračujeme na náměstí a naše vycházka Chlumcem je u konce.

Je čas něco zakousnout. Po několika minutách je jisté, že se tady nenajíme. Snad se najde něco v okolí. Máme štěstí, příjemná restaurace v nedalekém Maršově nás více než uspokojila. Vaří tady dobře a obsluha je na jedničku. Při našem pobytu v této oblasti jsme bydleli v penzionu Mikulka v Mikulově. I tady bylo jídlo velmi dobré a pivo bez chyby.

Chlumec je sice malé město, ale má co nabídnout. Sakrálním památkám vládne kaple na Horce a těm světským památník bitvy u Chlumce. Bohužel, každá mince má dvě strany a kaple křížové cesty jsou více než ostudou.

Parkovat lze na několika místech a nic se neplatí. Celá cesta se vejde do tří kilometrů s menším stoupáním na Hůrku. I přes větší horko to byla hezká vycházka. Chlumec se najde na mapě KČT č. 6 Krušné hory – Teplicko.

Poslední aktualizace: 5.11.2019
Chlumec, město na úpatí Krušných hor. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Chlumec, město na úpatí Krušných hor.

Smírčí kříž u kostela sv. Havla v Chlumci
Hned vedle kostela svatého Havla (o kostelu více zde) v Chlumci stojí…
Sochu Ecce Homo představující Krista najdeme v městečku Chlumec u kostela sv. Havla. Polychromovaný kamenný Kristus v životní…
Před vstupem do kostela sv. Havla v Chlumci, ukrytá pod statnými stromy se…
V centru Chlumce stojí kostel svatého Havla. Na zdi v zadní části kostela jsou zazděny renesanční náhrobní kameny z let1540 - 1619…
Dominantou mesta Chlumec ležiaceho na úpätí Krušných hor v okrese Ústí nad Labem je rímskokatolícky farný kostol sv. Havla. Stojí na…
Na místě dnešního kostela sv. Havla stál dříve v Chlumci gotický chrám sv.…
Chlumec je mestečkom v severnej časti Českej republiky na úpätí Krušných…
Chlumec je asi najviac známy bitkou z roku 1813, má ale aj zaujímavú…
Místo s názvem Chlumec je situováno v okrese Ústí nad Labem v přírodě, kt…
Vypravil jsem se za historií a památkami největší bitvy napoleonských válek na území Čech, která se zde odehrála 29. a 30. srpna…
Oblasť okolo Chlumce prežila v minulosti snáď všetky vojenské ťaženia v Čechách, od bitiek za vlády Přemyslovců, husitské vojny, 30.…
Po rekultivaci starých hnědouhelných lomů na východním okraji města…
Krátký výšlap do Chlumce (Teplicko)Měla jsem chuť se někam podívat, ale ne daleko. Vybrala jsem si Chlumec, kde se odehrála 26. a 30…
Tak se jmenuje nová lávka pro pěší přes dálnici D8 u Chlumce. Název…
Stradov s približne 290 obyvateľmi je časťou mesta Chlumce v okrese Ústi…
Ve svahu Mravenčího vrchu bylo postavena pěkná vyhlídka. Altán se stolem a…
Nedaleko Ústí nad Labem o obce Varvažov jsou umístěny u silnice dva…
Další ze serie památníku, o kterých jsem vám již psala zde, nalezneme mezi Přestanovem a Unčínem. Jedná se o pomník, který připomíná…
Přestanov je kromě své malebné přírody zajímavý také díky své dávné a pes…
Výlet z Komáří hůrky na zříceninu hradu a za památkami na bitvu u Chlumce…