Cestou od Brna do Mladkova v Orlických horách

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Naším cílem je Mladkov do východě Orlických hor. Cestou se zastavíme v Letovich a Moravské Třebové. Jedeme autem. Cílem je obec Mladkov, kde máme zajištěno ubytování.

Chceme se toulat po jižní a východní části Orlických hor, tak jsme si našli ubytování v soukromí v Mladkově. Ale nejprve tam musíme dojet, cestou se zastavujeme podívat, jak pokračuje zvelebování zámku v Letovicích. Město Letovíce leží 40 km severně od Brna na soutoku Křetínky a Svitavy. Kousek od hlavní silnice leží centrum městečka. Letovice poškodili husité i Švédi. Přes hlavní silnic naproti města se na kopečku nachází kostel sv. Prokopa ze 14. stol. a skvostem je gotická kaple Panny Marie. Tam jsme se však nedostali. Naprotějším kopci vidíme zámek a pod ním klášter Milosrdných bratří s kostelem sv. Václava. Členové řádu objektu kláštera užívají více jako 200 let jako nemocnici, i dnes je tu léčebna pro dlouhodobě nemocné. Objekt jim byl po roce 1989 navrácen. Za vidění stojí barokní lékárna, kam je možné se podívat. Pod kostelem je krypta, tam byla ukládána těla řádových bratří a také členů rodu Kálnokyů, kteří vlastnili zámek. Zámek vznikl přestavbou hradu. Hrad měli ve vlastnictví také pánové z Boskovice. Hrad dobyli Švédové a pak byl v 17. století přestavěn na zámek Štěpánem  Szelepcsényem. V držení rodu Kálnokyů byl od roku 1820 do roku 1945. Dnes je v soukromých rukou a pokračuje jeho obnova, dnes už je to znát a září na dálku i na blízko. U zámku je zahrada s jezírkem. Také musím ještě zmínit významnou textilní továrnu Tylex, která vyrábí záclony a dekorační tkaniny. My však po kávičce vyráží dále. Naší další zastávkou je Moravská Třebová. Leží na rozhraní Čech a Moravy. Vznikla jako typické kolonizační městečko, založil ho Boreš z Rýzmburka. Také bylo v držení pánů z Boskovice a Ladislava Velena ze Žerotína, za nich bylo město v rozkvětu a řada staveb a děl je toho upomínkou dodnes.Obešli jsme rozlehlé náměstí s historickými domy, prošli přilehlé ulice se zajímavými domy, navštívili jsme renesanční zámek. Do muzea jsme se již nedostali, protože jsem se vydali na Křížový vrch. Zde jsou tzv. schody mrtvých, renesanční náhrobky a kalvárie. Pak se vracíme zpět do města, a protože nám vyhládlo, tak hledáme, kde se najíst. Jdeme stylově za historií do restaurace Latinka na Kostelním náměstí. Nachází se v domě bývalé latické školy s historickými klenbami a latickými nápisy. Teď již můžeme pokračovat. Dojeli jsme do Mladkova, kde jsme se ubyotovali v soukromí a šli na malý průzkum okolí. Majitelé nám dali k dispozici také krásnou zahradu, osázenou květinami a pěkným posezením i bazénkem. Před domeme zurčila Tichá Orlice, zase až tak tichá nám nepřišla. V podhorské obci je několik zajímavých dřevěných domů a kostel sv. Jana Křtitele. Bohužel jsem zjistila, že nemám žádnou pořádnou fotku. Byl už podvečer, tak jsou všechny dosti tmavé. Mladkov má další zajímavostí. Leží nedaleko polských hranic, v okolí jsou pevnostní sruby a také je zde radioaktivní pramen. Zde jsou radioaktivní prameny vázány na sněžnické ortoruly/nad nádražím/, jsou léčivé. Radon obsažený ve vodě je léčivý, v těle se drží krátkodobě - jeho poločas rozpadu je cca 4 dny, vymizení radioaktivity z těla vyloučením cca za 8 hodin.

Letovice - cukrárna ve městě, dnes už je v provozu i na zámku

Moravská Třebová - restaurace Latinka

Nejvíce  se nás líbilo, jak se památky opravují. Po každé se těšíme jak pokračují změny v Letovicích. Také byl zajímavý hřbitov v Moravské Třebové, hlavně ty náhrobky. Zámek je v Moravské Třebové dost ve špatném stavu, ale pomalu je vidět změny.

Letovice - zámek vstup 100Kč, děti polovic

Podívejte se na možnost prohlídek Letovice - kostel sv. Prokopa a barokní lékárna:

Moravská Třebová - Zámek - podle okruhu cca 70Kč, snížené 40Kč

Poslední aktualizace: 16.9.2019
Cestou od Brna do Mladkova v Orlických horách na mapě
Autor: annafr

Příspěvky z okolí Cestou od Brna do Mladkova v Orlických horách

Středem Orlických hor – Mladkov, Adam, Zemská brána, Hanička, Anna a přes Neratov zpět
Abych tak řekl, na první letní den jsem si chtěl naordinovat nějakou…
 Mladkov, podle počtu svých obyvatel - (jen něco málo přes 500 duší), je…
Mladkov je středně velkou podhorskou obcí s 560 obyvateli a najdeme ji po…
Turistické rozcestí leží na návsi obce. Procházejí tudy tyto…
Začíná a končí v obci Mladkov. Naučná stezka Betonová hranice je…
Holky jsme se v Mladkově vyspaly do růžova, i za oknem vypadá lepší den…
„ovečko ztracená, celá zarmoucená. Sem ke mně pospíchej, nic se…
Mladkov, vesnice v podhůří Orlických hor, leží na výhodném místě ve výšce…
Hora Adam, vystupující do nadmořské výšky 765 metrů, je znám…
Mariánská skála u Mladkova
  Pokud budete cestovat vlakem z Lichkova do Letohradu a budete přitom…
V podhůří Orlických hor se na sklonku 1. republiky budovala opevnění,…
Podhůří Orlických hor má své zvláštní kouzlo. Malebná, zvlněná krajina se spoustou výhledů a lesů je jak stvořená pro klidné odpočinkové túry. Tato…
Turistické rozcestí ležící u železniční stanice Mladkov je…
Trasu začínám na železniční stanici Mladkov (foto 1), kam se…
Rozinková louka je pojmenování samoty s rybníkem, sadem a domem…
Turistické rozcestí U křížku (nad Mladkovem)
Turistické rozcestí leží v lese nad Mladkovem. Procházejí tudy dvě turisticky značené trasy: modrá SV směrem - Lichkov, žel. stanice žlutá JV…
Cestou z Mladkova na Vysoký Kámen a Suchý vrch (červená turistická značka) potkáte asi 500 m od železniční stanice Pramen knížete Rostislava. Udává…
     Orlické hory v severovýchodní části Čech vytváří svým přes 50 km…
Ačkoliv vrch Adam svými 765 metry nadmořské výšky nijak neohromuj…
Vrch Adam
Nejvyšší vrch (765 m n.m.) v Mladkovské hornatině jižně od Českých Petrov…