CESTOU NECESTOU I.-MOKOŠÍN-LIPOLTICKÁ SKÁLA.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Z Mokošína do Lipoltic

Již několik let patřím do rodiny pejskařů.Jednou za čas si udělám čas na delší procházku s svým čtyřnohým kamarádem Richiim.

Je velikonoční víkend, scházíme po silnici od obecního úřadu Mokošín dolů z obce směrem na Lipoltice.

Richii mě doslova táhne, cítí příležitost prozkoumat něco nového a radost z něho doslova září! Jako kdyby říkal :"tou cestou, tím směrem dnes chci se dát....

Pod obcí se otvírá členitá krajina podhůří Železných hor. Je jako stvořena pro vznik naučných a vlastivědných stezek, jejichž počet a pestrost se stále zvyšuje. Její krásu doplňují pestré barvy jara. Přechází od rybníků, malebných potůčků a říček přes zvlněné podhůří Železných hor s bohatým výskytem smíšených lesů až po vrcholky Železných hor se svojí dominantou, impozantní zříceninou hradu Lichnice.

Pod obcí scházíme ze silnice na pole, v místech, kde se od pradávna řiká "Na Homoli" ( 253 m.n.m.)

Zde mohu konečně Richiiho vypustit. Vyráží ze sedu a krouží po otevřené planině sem a tam. Hledá nějakou stopu. Po marném hledání se na povel otráveně vrací. Pořizuju několik snímků a pokračujeme v cestě k plávanému cíly naší cesty , Lipoltické Skále. Počasí nám zatím přeje .

Kráčíme si polmi proti proudu Lipoltické Svodnice a blížíme se k obci Tupesy. Projdeme kolem hasičské nádrže na návsi zahneme v levo a krátíme si cestu přes louky k pomníku padlých . Po silnici mijíme starou zvoničku a kolem obecního úřadu vycházíme z obce k zalesněnému pahorku Lipoltické Skály.

Doslova jsme tu ves profrčely a jsme v lese nedaleko Lipoltické skály. To nám to uběhlo, teď si může Richii, ale hlavně já hezky sednou a rozhlédnout se kolem sebe. Ani se mi nechce věřit ,že jsme už u cíle...Tak honem po odpočinku na průzkum zdejší KRAJINY...

Lipoltická skála je z tvrdého křemence, který vystupuje z okolních břidlic. Zelené břidlice se v okolí těžily, což dokládají pozůstatky lomu v oblasti zvané „V Dolcích“ při silnici směrem na Přelouč.

Proplétáme se cestičkami mezi stromy, hledáme tu na vrchol Lipoltické skály. Terén je rozhledný a nepřehledný.

Křižujem lesem křížem krážem, čas rychle utíká , ale je stále co objevovat. Richii má dobrou náladu a trpělivě pózuje na zajimavých místech. Nacházíme stále nová, která nás zvou k nahlédnutí. Vždy když se takové místo objeví zapískám a Richi okamžitě přiběhne. Pak už stačí jenom mačkat spoušť fotoaparátu.

Někdy se fotka povede, jindy ne...Výsledek posuďte sami...

Procházíme cestičkou kolem místního fotbalového hřiště a přicházíme k silnici Lipoltice - Přelouč, přecházíme na druhou stranu a po příkrém srázu se šplháme nahoru.

Otvírá se před námi otevřená planina,Ostrůvky zeleně stojí za zhlédnutí.

V rychlosti ještě několik snímků KRAJINY nad místní částí Podvrdy cca 270 m.n.m. Je tu zajimavý kout, po rozpadu místního JZD nechal zdejší část pozemnků vlastník ladem a dnes je využívá jako Pastviny pro svá stáda dobytka. Zdejší ostrůvky zeleně jim slouží celoročně jako úkryt před sluncem a nepřízni počasí.

Mijíme rozcestí do obce Brloh a přes louku, kolem jilníku se dostanem na Homoli a pak nás čeká Mokošín.

Zde nasedáme do auta a vyrážíme do 4km vzdálené obce Jankovice/Seník.Navštěvujeme Hospůdku ve Mlýně a vybíráme si z bohatého jídelníčku.

Servírka nám nabízí i nocleh.

Výlet se vydařil, viděli jsme zajimavé útvary skal a bujnou přírodu v okolí Lipoltic. Dalo by se jistě pokrařovat v cestě dál směrem k Lipoltickým rybníkům, ale to zas někdy příště ....

V Hospůdce ve Mlýně tradiční knedlo zelo za 79kč,miska s vodou pro psa jako pozornost podniku.

Otvírací doba v sobotu a neděli od 11hodin do 22 hod.

Poslední aktualizace: 4.11.2014
CESTOU NECESTOU I.-MOKOŠÍN-LIPOLTICKÁ SKÁLA. na mapě
Autor: mokomido

Příspěvky z okolí CESTOU NECESTOU I.-MOKOŠÍN-LIPOLTICKÁ SKÁLA.

LIPOLTICE - RYBNÍK TŘEŠŇoVEC
Nedaleko obce Lipoltice na potoku Lipoltická svodnice…
Dnes vás zavedu do obce Tupesy osady Podvrdy.Zajímavé je,že v  Historickmém lexikonu obcí je tato osada uváděna ve spojitosti s obcí Brloh.  Okolí osady to nemění a to je důle…
Sice je už trochu zima, vánoce se kvapem blýží, ale i…
Mezi obcemi Urbanice - Lipoltice leží na Lipoltické…
Na Brložském potoku ,silnici 32214 vedoucí ze Sovoluské Lhoty do Přelouče leží osada Pelechov.  Pelechov patřil původně k žehušickému panství, v…
Údolí Brložského potoka je dostupné po celý rok pěšky…
LOM U DVOU MOŘÍ - Brloh Obnažená skála Za obcí Brloh…
Vánoce jsou konečně tady a dlouhé chvilky volna je…
Dnes Vás pozvu na vycházku do přírody po okolí osady Podhorky.Opět výlet i pro Vašeho čtyřnohého mazlíčka. Podhorky jsou místní částí městyse Choltice v okrese Pardubice, ležíc…
Součástí obce Lipoltice je i osada  Sovoluská Lhota. První zmínky o existenci Sovoluské Lhoty jsou z roku 1519, kdy byly Lipoltice a okolní vesnice v držení Václava Žehušického…
RYBNÍK CHOBOT Nedaleko rybníka Moře je další z…
Mohutná zřícenina věžové tvrze se nachází ve vsi Svojšice na Pardubicku. Dochovala se zřícenina původní patrové věže a obytné části…
Již mnoho let projíždím Jankovicemi a obraz návsi budu…
                               Větrný mlýn na Cholticích 14.4.2017 …
Barokní zámek stojí na jihozápadní straně Městečka Choltice na…
TRAKTORIÁDA - JANKOVICE U PŘELOUČE Již tradičně se na konci června schází techničtí milovníci automobilové a zemědělské  techniky v Jankovicích u Přelouče. Někteří vystavují s…
STUDÁNKA LITOCHA
Tímto vás zvu na krátkou procházku do Krásných lesu k zapomenuté studánce, prameni Krasnického potoka, kam se chodívaly koupat divoženky. LITOCHA Studánka se nachází asi 800…
Přelouč leží ve Východních Čechách, západním směrem od města Pardubice. Město se rozkládá na levém břehu Labe u východního okraje Če…
Rozhledna Barborka Rozhledna Barborka se nachází asi 3 km…