Cesta k jezeru bez života.

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Nádherné červencové jitro nás již zastihlo ve vlaku. Poslední přestupování na plzeňském nádraží a vlak se vydává na poslední část cesty do Třemošné. Jedeme sem poprvé a tak se těšíme na výlet neznámou krajinou. Když se chystáme k vystupování, ozývá se silný náraz a vlak prudce brzdí. Srážka s osobním autem končí smrtí řidičky a tak s ostatními cestujícími jdeme k nádraží. Část jich přechází na nedalekou silnici a my tam jdeme také. Přecházíme řeku Třemošnou a hledáme žlutou značku. V okrajové části obce ji máme a za chvíli již jdeme údolím po levém břehu řeky. Voda v řece je kalná a její vůně je tak trochu na obtíž. Přibližně po 3 km je chatová oblast, opuštěné koupaliště a starý mlýn. Přicházíme na silnici, která vede do Hromnic, ale raději dáváme přednost stinnějšímu údolí. Další shluk chat a tady značku i řeku opouštíme a pěšinkou ve stráni docházíme do obce a za čtvrthodinku se díváme na hnědočervenou hladinu jezera.

Hromnické jezírko je od roku 1975 přírodní památkou, jeho rozloha je 12, 2 ha. Vodní plocha jezírka má přibližně 2, 5 ha a okolí tvoří haldy, které jsou pozůstatkem těžby vitriolové břidlice. Při pohledu na 60 m vysoké stěny nad jezerem se tají dech. Prakticky s minimální technickou vybaveností, spíše se dá říci holýma rukama, byla vyhloubena tato obrovská jáma. Ale je vidět, že příroda pomalu a jistě dokáže zacelit i tyto rány. Břízy, borovice a sem tam nějaká tráva pomalu zabírají metr za metrem. Vlastně tady někde jsou počátky chemického průmyslu. Údajně se začalo s těžbou již v roce 1578, ta byla několikrát na různě dlouhá období přerušena. S masivnější výrobou se začalo až v roce 1807. Hlubinná těžba břidlice se v roce 1828 změnila na povrchovou. Princip spočíval v tom, že haldy byly polévány vodou a následný výluh se zpracovával na kyselinu sírovou. S objevením syntetické kyseliny sírové skončila v roce 1898 těžba i zde. Obcházíme celé jezírko a jen čas nás nutí opustit tato pozoruhodné místo. Od jezírka jdeme po zelené zpět do obce a přes Žichlice pokračujeme nejdříve lesem a později mezi poli do Dolan. Na Dolanském mostě přes Berounku měníme zelenou za modrou a po té jdeme do Chrasti u Plzně. Na okraji města přicházíme na zastávku Chrast u Plzně obec a kupodivu zároveň přijíždí motorák od Radnice.

Jídlo a pití jsme měli v batohu a oběd jsme si připravili nad jezírkem. Na žádnou otevřenou hospodu jsme během cesty nenarazili.

Bohužel začátek naší cesty poznamenala tragédie a i když šlo o neznámého člověka, těžko se dá takový zážitek vymazat. Jezírko a jeho okolí je hezké. Horší je kvalita vody v řece Třemešné, i chatař, se kterým jsme během cesty mluvili, nám potvrdil, že tomu tak vždy nebylo. Berounka nám připadala jako dálnice pro vodáky. Velmi hezké je barokní sousoší Spasitele, sv. Jakuba a sv. Jana Nepomuckého nedaleko jezírka.

Celá cesta má přibližně 16 až 17 km. Většinou se jde po rovině. Nejvyšší bod cesty je v lese za obcí Žichlice a je 405 m.n.m. Cestou mimo les je horší značení před obcí Dolany. Celá trasa je na mapě KČT č. 31 Plzeňsko.

Poslední aktualizace: 22.1.2011
Cesta k jezeru bez života. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Cesta k jezeru bez života.

Letadýlka nejen pro děti
Naše společná cesta začíná na Exitu 67 dálnice D5. Odtud směřujeme na Plzeň a po přibližně 2,5 km sjedeme z přivaděče na odbočce…
Navštěvujete-li rádi technická muzea,nesmíte vynechat…
Snažíme se využít posledních poměrně hezkých podzimních dnů, i když dneska…
Romantická zřícenina hradu na vyvýšenině nad Berounkou. V místě,…
Prírodná pamiatka Hromnické jazero sa rozprestiera na Plzeňsku v katastrálnej oblasti Hromnice na ľavom brehu Býkovského potoka…
Hromnické jezírko
Hromnické jezírko se vyznačuje neobvykle načernalou barvou, jelikož voda …
Kolomazná pec u Plzně
Tato unikátní technická památka, patrně jediná zachovaná svého druhu na…
Býkov zámek - hospodářský dvůr
Hospodářský dvůr založený Plaskými Cisterciáky roku 1703 stavba dokončena…
Kamenný rybník založen po roce 1460 dlouhou dobu sloužil pouze k chovu ryb…
Senecký rybník Byl založen v roce 1734. jméno dostal…
Přírodní rezervace Háj Nachází se na břehu řeky Berounky, rezervací byla vyhlášena v roce 1969, důvodem ochrany je místí fauna a flóra a také snaha…
Rybník Košinář
Soutěž 3 body
Rybník Košinář Vznikl roku 1694 a je součástí Plzeňské…
Naučná stezka „Po stopách Františka Malocha“ obsahuje celkem 11…
Šídlovský rybník, říká se mu také Šídlovák, byl vybudován po roce 1460…
Zhruba 27 km dlouhá okružní cesta, která vede okolo plzeňských rybníků a…
                                              Plzeňská šlapka   Tento…
  V SO 4. 6. 2011 naše čiperná parta vyrazila na další pochod Přes Krkavec…
Bukovec  je část města na severovýchodním okraji Plzně. Byl součástí…
Naučná lesnická stezka Zábělá je ideální na nenáročný odpolední výlet. Jít…
Berounka vzniká na severním okraji Plzně spojením čtyř řek odvodňujících …