Český Rudolec – zámek a pivovar

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní

Jedeme z Plzně na jižní Moravu. Nejedeme po dálnici, takže je to trochu pomalejší, ale rozhodně zajímavější. Cestou navštěvujeme rozhledny, ale také minipivovary. A tady je kromě pivovaru ještě zámek, známý jako Malá Hluboká.

Obec Český Rudolec se nachází kousek na jih od silnice Jindřichův HradecDačice, zhruba 10 km od Dačic. V těchto místech dříve vedla historická česko-moravská hranice. A také obchodní stezka Praha – Víděň.

První písemná zmínka o obci je z r. 1343. Zhruba o 10 let později se již píše o gotické vodní tvrzi. Z jedné strany k ní sahal rybník, na druhé straně byl vodní příkop. Tvrz zaujímala výrazně větší prostor, než je současný zámek. K renesanční přestavbě tvrze na zámek došlo někdy koncem 16. století, místo mlýna byl vybudován park se skleníky (zde byl později vypěstován i první evropský ananas), v té době vznikl i pivovar a lihovar. Pravděpodobně v 18. století byl zámek přestavěn do barokní podoby.

Od samého počátku byla ves sídlem panství, a to až do r. 1849. Později zde vznikl velkostatek, který byl významný zemědělským střediskem - největším v celém okrese. Když tehdejší zámeček r. 1860 zničil požár, nechal majitel velkostatku zpracovat projekt na přestavbu ve stylu tudorovské novogotiky. Zámek je pětiboká třípatrová budova s nepravidelným nádvořím a hranolovou věží.

Koncem 2. světové války byl zámek vydrancován. V roce 1948 byl znárodněn, a to byl v podstatě téměř začátek jeho konce. Do 70. let sloužil jako dočasné bydlení zaměstnanců Státního statku. Nádherné barevné zdobené stěny byly přebíleny, byly udělány příčky. Dvacet let jim trvalo, než zaměstnancům postavili byty nové.

Vzhledem k tomu, že v r. 1963 byl zámek zapsán do seznamu státních kulturních památek, byla mu v 70. letech aspoň opravena střecha – byla pokryta měděným plechem. Tím veškeré opravy skončily. Měděný plech dokonce časem zmizel. Zámek, který dříve vlastnil stát, koupila nejdříve obec, ta ho dále prodala a tak zámek několikrát měnil majitele, kolikrát - v tom se už nějak ztrácím. Plán změnit ho na turistický objekt s hotelem, masážním salonem, restaurací a hipoterapeutickou konírnou nějak nevyšel. Jeho stav byl žalostný.

V r. 2009 zámek a všechny zchátralé objekty, patřící k zámku, koupila společnost Malá Hluboká a.s. A hned v následujícím roce byly započaty záchranné práce. V současné době je zcela opravena 30 metrová věž, která slouží jako rozhledna.

Opravené je i informační centrum, které je v budově správce zámku. Původně byl zde stojící objekt součástí vodní tvrze ze 14. století. Jsou zachovány základy i severní zeď. V 17. století byla budova přestavěna, využíval ji správce zámku, byly zde konírny. V letech 1860-1863 byla budova přestavěna spolu se zámkem. Po znárodnění tam měl státní statek kanceláře a kravín. Pak společně se zámkem chátrala. Infocentrum je otevřeno pouze o prázdninách – denně od 8 do 16 hodin.

Zájezdní hostinec z 18. století s přilehlými hospodářskými budovami jsou přestavěny na penzion s velkou restaurací, velkým venkovním posezením a pivovarem. Pivo se zde vařilo již od r. 1539. Poslední zmínka o tomto pivovaru je z r. 1897. Nynější pivovar byl slavnostně otevřen dne 21. 3. 2015 v náhradních prostorách. Původní pivovar je v havarijním stavu, ale společnost ho chce opravit.

V původní barokní oranžerii již dnes fungují pivní lázně a welnes.

Zdá se tedy, že zámku se blýská na nové časy. Ten byl dokonce již v r. 2010 v letních měsících zpřístupněn veřejnosti. V ostatní dobu je prý nutná telefonická domluva. Od r. 2010 se počátkem července pravidelně konají Zámecké slavnosti.

Najíst se samozřejmě nechá v restauraci u zámku, kde je možno se i ubytovat. My jsme jen ochutnali zdejší pivo, které nám chutnalo.

Pokud se podaří zámek opravit, bude určitě nádherný. A zdá se, že se to povede. Zatím je to bohužel ruina. Ale je znát, že se s ní něco děje. To, co je opravené, vypadá moc hezky, takže se těším až to bude všechno takhle nádherné.

Přímo v Českém Rudolci je ještě řada dalších zajímavostí:

- barokně přestavěný, pozdně gotický kostel Narození svatého Jana Křtitele z r. 1480, u něj jsou čtyři lípy srdčité ve stáří přes 350 let

- na návsi je socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1736

- cca 3 km na sever je židovský hřbitov Markvarec, založeny v r. 1794

Pokud se věnujete turistice, tak přes Český Rudolec vede naučná Graselova stezka – pokud se po ní vydáte na západ, okruh téměř k rozhledně U Jakuba měří 12 km a je na ní asi 9 zastavení. K rozhledně se pak musíte vydat téměř na nejzápadnějším cípu, kdy naučná stezka narazí na křižovatku cest ve tvaru „T“. Doprava prudce odbočuje naučná stezka, doleva vede cesta bez značení, která narazí zhruba po 300 metrech na odbočku vpravo k rozhledně. Tato odbočka je součástí jiné naučné stezky Na Ďáblovu prdel.

Na východ pak z Českého Rudolce po Graselově stezce můžete dojít přes celodřevěnou vodní Peníkovskou pilu, Graselovu sluj, tzv. Schillerovy kameny do Slavonic. Tento okruh měří víc jak 20 km.

Po červené se dostanete po 10 km do Dačic.

Ve městě se křižují i cyklotrasy.

Poslední aktualizace: 11.1.2017
Český Rudolec – zámek a pivovar na mapě

Příspěvky z okolí Český Rudolec – zámek a pivovar

Český Rudolec – sv. Jan Nepomucký
Byť je hlavní dominantou obce poněkud zanedbaný zámek, o dřívější bohatosti sídla vypovídají i drobnější památky. Jednou z nich je i sousoší sv. Jana…
Malou Hlubokou se nazývá chátrající novogotický zámek v Českém Rudolci…
Naše cesta začala v Českém Rudolci, obci vzdálené 9 km od Dačic. V Českém Rudolci projíždíme kolem ruiny zámku Malá Hluboká a přemýšlím, jak by asi…
Pro letošní cyklodovolenou bylo zvoleno Jindřichohradecko. Jeden den jsme…
Pokud se rádi prodíráte houštím a klidnou přírodou, tak se vydejt…
Česká Kanada  2009 Současné území České Kanady se…
Stojíme na malém parkovišti v lese v České Kanadě, při silnici do…
Socha se nachází nedaleko místního kostela pod starými lípami. Dá…
Pokud je kostel zasvěcen sv. Janu Křtiteli, je jisté, že se jedná…
Obec Český Rudolec bývá nazývána s určitou nadsázkou "moravskou Hlubokou". Leží asi 8 km jihozápadně od Dačic v okrese Jindřichův…
Pozdně gotický kostel sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci (9km západně od…
Zámek se nachází v obci Český Rudolec na Jindřichohradecku v…
Po příjezdu busem z Peníkova do Českého Rudolce jsem zjistil, že mám do…
 Peníkov - Český Rudolec Na cestě ze Slavonic do Českého Rudolce máme po…
Zámek Český Rudolec (též Malá Hluboká) stojí v jihovýchodní části vesnice Český Rudolec, nedaleko Dačic, v pří…
Křížové kameny jsou řazeny do stejné kategorie jako smírčí kříže a také jejich historie bývá často podobně tragická. Jeden takový smutný pomník ozdo…
Psí hřbitov je jedno ze zastaveních na Graselově stezce, která se nachází…
Peníkov - vodní pila
Pozoruhodně zachovalá pila s pohonem vodním kolem. K zlepšení…
Národní technickou památku – dřevěnou vodní pilu v Peníkově, jsem podle naplánované trasy (ze „Staráku“ přes Stoječín do Českého Rud…
Vesnice Markvarec leží cca 2 km severně od Českého Rudolce v Javořické…