Tipy a novinky Chaty a chalupy ChrudimChaty a chalupy  Mapa Chrudim a okolí

Chrudim je druhé největší město Pardubického kraje s přibližně 23. tis. obyvateli. Chrudim je historické město, protéká zde řeka Chrudimka. Jižně od Chrudimi se rozkládá chráněná krajinná oblast Železné Hory.

Turistická oblast: Chrudimsko - Hlinecko

Trasy Chrudim a okolí (50)
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

ČESKÝ RÁJ JE I NA SKUTEČSKU-rokle Pivnice a Novohradka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody Na kole

Fotografie (40)  • Foto: radimm

JAKO V RÁJI SI BUDEME PŘIPADAT NA SKUTEČSKU.SKALNÍ MĚSTA,ROKLINY,PODIVNÉ SKALNÍ ÚTVARY,KRÁSNÉ BOROVÉ LESY.Snad tím nejzajímavějším jsou zde TOULCOVY A MĚSTSKÉ MAŠTALE.Zajímavá skalní města vhloubená do pískovcové plošiny.O nich,ale dneska řeč nebude.Budeme se bavit o PŘÍRODNÍM PARKU ÚDOLÍ KROUNKY A NOVOHRADKY,hned v sousedctví Maštalí.

Pivnická rokle

Park se rozkládá na katastrálních územích Nové Hrady, Střítež, Leština , Doubravice, Luže, Zdislav, Doly, Lhota u Skutče, Předhradí, Hněvětice a Miřetín o celkové rozloze 510,63 hektarů.Nadmořská výška tohoto přírodního parku kolísá mezi 320 a 450 metry nad mořem, čili ideální terén na turistiku. Při toulkách podél toku Novohradky můžeme najít pískovec a opuku. Ty tvoří podloží v okolí této říčky. Pokud se vydáte podél toku Krounky, nelze přehlédnout krásné žulové kameny. Za pěkného slunného počasí můžete v těchto říčkách vidět u hladiny hejna vyhřívajících se pstruhů.těchto říčkách vidět u hladiny hejna vyhřívajících se pstruhů. Asi nejkrásnější a nejdivočejší částí parku je-PIVNICKÁ ROKLE. Jedná se o kaňon olemovaný pískovcovými skalami. Atmosféru dokreslují tajemné otvory ústící do jeskyň, skalní brána nebo bohužel již vyschlé vodopádové stupně. Právě tato rokle je místem, kde můžeme objevit i chráněné mloky.

Velice zajímavá je vesnice ZDERAZ.Obec Zderaz patří mezi typické lesní lánové vsi, které vznikaly kolonizací zdejší krajiny Podlažickým klášterem v polovině 13. stol. První písemná zpráva o Zderazi je z roku 1398, kdy byla jednou ze vsí patřících k Božímu domu, tj. k Novým Hradům. V současné době žije v obci 298 obyvatel. Za prací dojíždí 112 obyvatel do Proseče, Skutče, Nových Hradů a Vysokého Mýta, a to buď autobusem nebo vlastní Dopravou.
V obci převažuje zástavba přízemních rodinných domků, které zapadají do značně členité lesnaté krajiny na pískovcovém podloží.

• Pivnická rokle

Máme zde však zajímavé pískovcové sklepy, z nich některé sloužily k bydlení nejchudších ještě koncem 19. století. Sklepů je cca 30, 5 z nich má okna, některé mají více místností. Spolek ZDERAD začal s úpravou jednoho z obytných sklepů a jeho okolí. Chtěl by sklep uvést do původního stavu a udělat v této části vesnice malou expozici.

• Zderazské pískovcové sklepy

Pivnická rokle

Novohradka je říčka v Pardubickém kraji, pravostranný přítok řeky Chrudimky. Především horní část jejího povodí je krajinou vysoké přírodně-estetické hodnoty. Říčka vytváří výrazné hluboké údolí a četné meandry a tůně. Její tok není po celé délce přehrazen. Svůj název dostala od obce Nové Hrady, jejíž dominantou je zámek zvaný české Versailles. Její celková délka činí 49,2km. Plocha povodí měří 470km².Pramení v rozsáhlém polesí u osady Paseky u Proseče v nadmořské výšce 628m. Zde je též označována jako Vranický potok. Převažující směr jejího toku je na severozápad. Na horním toku prochází malebnou oblastí Toulovcovy Maštale. Jedná se o pískovcové skalní město s hluboko zaříznutými roklemi a kaňony, jež je chráněno jako přírodní rezervace. Na Maštale navazuje výrazné hluboké údolí, z obou stran obklopené smíšenými lesy, dlouhé přibližně 13 km. Spolu s údolím levostranného přítoku Krounky tvoří přírodní park Údolí Krounky a Novohradky. Od města Luže teče Novohradka již rovinatou krajinou až po soutok s Chrudimkou u Úhřetické Lhoty v nadmořské výšce 229,5m.

Krounka je významným levostranným přítokem řeky Novohradky v Pardubickém kraji. Délka říčky je 22,7km. Plocha povodí měří 80,3km².Říčka pramení severně od Svratouchu v nadmořské výšce 716m. Teče převážně severním směrem. Protéká obcemi Krouna, Otradov a Předhradí. Vlévá se do Novohradky na jejím 30,8 říčním kilometru v nadmořské výšce 305m.

Údolí Krounky a Novohradky je od roku 1998 přírodním parkem. Nadmořská výška parku se pohybuje mezi 320 a 450 metry nad mořem.Podloží říčky je tvořeno pískovcem a opukou. V řece lze u hladiny spatřit hejna vyhřívajících se pstruhů.

Pokud se vydáme z Nových Hradů,kolem chaty Polanky,ať už na kole nebo pěšky,údolím Novohradky,dorazíme do obce Luže,kde stojí hrad Košumberk.

Pivnická rokle

Nad údolím řeky Krounky,nedale Skutče,zase dominuje krajině hrad Rychnburk.

V oblasti je několik krásných rozhleden a hustá síť cyklotras a tur.tras.

divoká rokle Pivnice,hrady a zámky Skutečska,romantické údolí Novohradky.

ubytovat se můžeme na chatě Polanka.Dvoulůžkový pokoj zde příjde cca na 1000kč.Jídlo mají také dobré.Hotovky kolem 70kč a velký výběr stejků.Na čepu jsou potom 3 druhy piva.

Líbil se nám průchod Pivnickou roklí!!!!!!!!Zaujala nás také zřícenina Košumberka a koupaly jsme se v rybníku u obce Luže.

hrady a zámky zde otevřejy sezoně..

Pivnická rokle

POZOR-PIVNICKÁ ROKLE JE NELÉPE PŘÍSTUPNÁ OD CHATY POLANKY ÚDOLÍM AŽ DO VÍSKY DOLANY A ODTUD PO ŽLUTÉ ZNAČCE.V ROKLINĚ POTOM JSOU ÚSEKY NEZNAČENÉ A V ZÁVĚRU DBEJTE OPATRNOSTI.LÁVKY A ŽEBŘÍKY UŽ NEJSOU V ÚPLNĚ PERFEKTNÍM STAVU.POKUD JE VYŠŠÍ STAV VODY,ROKLE JE TĚŽKO PRŮCHODNÁ.

DOKUMENT Z TOULAVÉ KAMERY VIZ ZDE-

Poslední aktualizace: 15.6.2009
    Autor: radimm

Hluboká

Příspěvky z okolí ČESKÝ RÁJ JE I NA SKUTEČSKU-rokle Pivnice a Novohradka

Sklepy ve Zderazi, Pivnická rokle, Bor u Skutče
    Okruh dlouhý asi 15 kilometrů začneme na parkovišti u Obecního úřadu ve Zderazi, kde můžeme odložit svoje auto na parkoviště. Do Zderaze vedou silnice, takže přístup je možný autem, pěšky…
    V střední části obce se zachovalo několik unikátních skalních obydlí vytesaných ve zdejších pískovcích. Řada z nich v 19. a začátkem 20. století prokazatelně sloužila jako obydlí pro méně…
    Zderaz je malou obcí s 290 obyvateli a najdeme…
    Začátek výpravy je v obci Zderaz - zaparkovali jsme až u zemědělského družstva, na parkovišti u kravínů :-) Jdeme po žluté, asi po 1,5km je malý rozcestník, který vás láká k sestupu do Pivnické rokle. Je to zážit…
    Na pískovcové skalní věži, která stojí na stráni na levém břehu Prosečského potoka u obce Zderaz směrem na Nové Hrady, stojí pískovcová socha zajíce v nadži…
    Nachází se na jihozápadní okraji obce na křižovatce silnic. Prochází tudy žlutě značená turistická cesta. Ta vede jedním směrem kolem zemědělského podniku do hluboké pískovcové rokle Pivn…
    Jedná se o tři malá jezírka nad sebou vytvořená v pískovcovém skalním podloží meandrujícím Prosečským potokem. Nacházejí se necelý kilometr jižně od turistické chaty Polanka. Kolem jezírek…
    Už zase potřebuji zajet do Poličky pro upravenou navigaci. Dobře mám v paměti, že asi o dvacet kilometrů dál je romantické skalní město poblíž Boru u Skutče, v tomto čase i s borůvkami. Ty už jsem nejedl hóódně dlouho. Spojuji tedy jednu nutnou se dvěma příjemnými věcmi. A čtvrtá mně napadla dodatečně. Napsat k tomu výlet či cestopis. Abych nejel sám a měl se s kým podělit o do…
    Obec Perálec najdeme v okrese Chrudim, žije zde přibližně 250 obyvatel a písemně je poprvé zmiňována údajně v roce 1349. Proto je dost nepochopitelné, že se všeobecně ví, že nejvýznamnější zdejší památka – tedy ko…
    Jedná se o uměle zbudovanou prostoru, která v minulosti sloužila jako modlitebna. V jejím nitru je umístěna zajímavá plastika a řada historických nápisů. Nachází se v příkré stráni nad…
    Kolumbovo vejce - skalní útvar
    Mezi nejvýznamnější skalní pískovcové útvary v Budislavských skalách v přírodní rezervaci Maštale patří útvar Kolumbovo vejce. Tento skalní blok stojící pouze patou na vlastním skalním…
    Skalní bludiště Toulovcových a Městských Maštalí jsou natolik notoricky známá, že dělat jim propagaci se může zdát nošením onoho pověstného dřeva do lesa. Není divu. I když říkám (a často i …
    Třetí, nejnovější z rozhleden v mikroregionu Toulovcovy Maštale. Byla otevřena v červnu 2005 v blízkosti obce Hluboká. Originálnost její konstrukce ji řadí k nejpěknějším stavbám tohoto druhu v širokém okolí. Vyhlídková plošina je ve výšce 15 metrů a dovoluje široký rozhled na blízké i vzdálenější okolí. Otevírací doba Červenec a srpen 10-12, 13-17 hod. Mimo sezónu od dubna do června a od září do konce října 10-12 a 13-16…
    8.5.2015 Dnes by mělo být ještě lépe, zejména tepleji než den minulý, a doufám, že trošku vyschly i lesní cesty, protože mým naplánováno víc lesních úseků. Většině výpravy se daří plnit i…
      Líbilo by se vám o dovolené vstávat už ve 4 hodiny ráno ? Že nee !? No vidíte - to jsme na tom stejně - nám ale bohužel nic jiného nezbývalo : na předposlední den naší dovolené jsem totiž naplánoval výlet přes s…
       Divoký a rozsáhlý - (rozloha přes 1000 ha) - pískovcový skalní svět "Maštalí," rozkládající se mezi Budislaví, Prosečí a Novými Hrady, oplývá mnoha zajímavými útvary. Nejvyšší skálou oblasti je…
    Dudychova jeskyně
    Jde o jednu z nejznámnějších pseudokrasových jeskyní vzniklých v pískovcích v přírodní rezervaci Maštale. Jde o rozšířenou a upravenou skalní průrvu, kterou se dá vylézt od paty až na vrchol skalního masivu. Výšku či hloubku jeskyně lze odhadnou na cca 20 m. Tento zajímavý přírodní úkaz se nachází na červeně značené turistické cestě, která vede od osady Vranice do obce Bor u Skutče. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.47 Vysoko…
    Ahoj cestovatelé, tentokrát se vydáme na Zámek Nové Hrady. Nové Hrady, malá obec ležící asi 15 km západně od Litomyšle, nepatří zrovna k nejznámějším ani k nejnavštěvovanějším. Zámek Nové Hrady je v současnosti …
    Architektonicky významný rokokový zámek se nachází v Nových hradech na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Zámek, označovaný za "České Versailles" nebo "Malý Schönbrunn", je působivě zasazený do malebné KRAJINY na o…
       Minulý režim se často rád holedbal tím, kolik finančních prostředků socialistický stát věnuje na opravu a záchranu našich historických památek. Toto "velkohubé" prohlášení se ale příliš nezakládalo na pravdě, n…
    Proseč leží ve Východních Čechách, jihozápadním směrem od města Litomyšle. Městečko se rozkládá v severovýchodním okraji Českomoravské vrchoviny a v údolí tvořeném Prosečským potokem. Výc…
    Nachází se v obci Nové Hrady na severním okraji Toulovcových Maštalí. Muzeum je umístěno v historické budově barokního špýcharu v zahradním traktu zdejšího zámku. Třípodlažní objekt je celý…
    Toulovcovy Maštale.
    Přírodní rezervace Toulovcovy Maštale  se nachází se na rozmezí okresů Chrudim a Svitavy. My jsme ke skalnímu městu šli od Boru u Skutče po zelené turistické značce. Soustava uzoučkých roklí vytváří skryté skalní…
    Příroda, nacházející se na území přírodní rezervace Maštale a mikroregionu SOTM, je krásná a neponičená civilizací. Rozmanité geologické podmínky v různých částech způsobily, že krajina nemá jednotný ráz, ale …
    Borůvka
    Třetí a ?nejmladší? ze tří dřevěnoocelových rozhleden (Toulovcova rozhledna, Terezka) v oblasti Toulavcových Maštalí nedaleko Litomyšle. Na první pohled rozhledna zaujme svou netradiční konstrukcí, která se zvedá do výšky 18,5 metru. Vyhlídková plošina je umístěna v 15 metrech a k užití je třeba překonat více než 70 schodů. Z této výšky se otevírá pohled na oblast Maštalí, Skuteč, hrad Rychumburk, Chrudim, Pardubice, Orlické…
    Gotický hrad Rychmburk, který stojí na ostrohu mezi Krounkou a jejím levým přítokem, je součástí městské památkové zóny Předhradí na Chrudimsku v Pardubickém kr…
       Na první pohled se zdá, že naše skalní města mají svou stálou a neměnnou tvář. Tento dojem je však klamný, neboť zrovna tak jako člověk -  i ony se rodí, vyvíjejí, rostou a posléze zanikají. Rozdíl je snad jeno…
    Chrudimsko – Toulovcovy Maštale. Tentokrát se podíváme do Východních Čech, přesněji do Pardubického kraje, kde se se nachází krásná přírodní rezervace Toulovcovy Maštale. Způsob Dopravy je asi na výběru a možnoste…
    Jinak též zvaná rozhledna Jarošovský kopec. Nově postavená vyhlídková věž se nachází u silnice mezi Budislaví a Jarošovem. První ze tří (Terezka, Borůvka) dřevěnoocelových rozhleden v obl…
    Mohutné zříceniny hradu Košumberk stojí na skalnatém vrchu nad údolím Novohradky na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Areál hradní zříceniny je veřejnosti přístupný. Dochovaly se rozsáhlé z…