Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Polsko

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Fotografie (19)  • Foto: radimm

Foto: radimm

JEN KOUSEK ZA HRANICEMI LEŽÍ V POLSKÉ ČÁSTI ORLICKÝCH HOR,ROZSÁHLÉ RAŠELINIŠTĚ S NEJVĚTŠÍM POROSTEM BOROVICE BLATKY, V TÉTO OBLASTI.Dostat se sem není těžké.Autem můžeme můžeme do Orlického Záhoří,kde je býv.přechod a hned na křižovatce v Mostowicích se dáme do leva.Hlavní silnicí stále dále až před Zieleniecem odbočíme silničkou do lesa a zhruba po 2km dojedeme na malé parkoviště.Odtud vede zelená značka až k rezervaci.Je možné také z naší strany pěšky.Ze 3erlichu po modré do Zieleniece a tady už po zelené do údolí a k rezervaci.Procházka rezervací zabere zhruba hodinku.je zde rozhledna a několik odpočívadel.Trasu naučné stezky lemují informační tabule, místy se prochází po zpevněných dřevěných chodnících. Vrstva zbarvené rašelinné slatiny se pohybuje od 3 do 10 metrů. Můžeme zde obdivovat unikátní flóru, která zde přetrvala z doby ledové. Na začátku Topieliska se nachází volně přístupná nová dřevěná rozhledna. V sousedním bažinatém rašeliništi Czarne bagno pramení řeka Divoká Orlice, která později vytváří až po Zemskou bránu 30 km hranici.

jedeme obdivovat nejvetší rašeliniště v Orlických Horách a také můžeme navštívit rekreační středisko ZIELENIEC.

Zieleniec je známý jako centrum lyžování na polské straně svahů Šerlichu a Vrchmezí ( Orlica ) v Orlických horách. Zieleniec je střediskem lyžování s výbornými sněhovými podmínkami a řadou lyžařských vleků. Společně se skiareálem Czarna Góra a Spalona jsou hlavními centry lyžování Kladské kotliny. Zieleniec ( 900 m. n. m. ) jako nejvýše položená Kladská obec je součástí sousedního lázeňského města Duszniki Zdrój. Duszniki Zdrój leží v malebném údolí řeky Dušnické Bystřice ( Bystrzyca Dusznicka ) mezi Orlickými a Bystřickými horami. Asi 6 km od města Duszniki Zdrój leží v nadmořské výšce kolem 600 m. n. m. přírodní rezervace Torfowisko pod Zieleńcem ( Topielisko a Czarne bagno ).

Foto: radimm

Zieleniec atraktivní centrum lyžování a zimních sportů se v zimních měsících těší obrovskému zájmu návštěvníků. Počátky zdejšího rozvoje lyžování a turistiky sahají až do poloviny 19. století. Velkým propagátorem turistiky v Zielenci ( tehdy Grünwaldu ) byl Heinrich Rübartsch, který nechal vybudovat na Vrchmezí ( Orlica ) chatu a 16 m vysokou dřevěnou rozhlednu. Největší rozvoj Zielence nastal až ve 20. století. V roce 1930 tu již byla bohatá nabídka turistických noclehů v horských hostincích a k rozvoji turistiky přispěla i nová silnice. V 70. letech nastal intenzivní rozvoj výstavby lyžařského areálu, dnes je zde 22 vleků, skiservisy, půjčovny a úschovny lyžařského vybavení, lyžařská škola, snowboard, restaurace, hotely, penziony, chaty a horská služba ( GOPR ). Večerní osvětlení umožnuje lyžování do pozdních hodin. Zieleniec je velmi vhodným místem pro provozování zimních sportů, sníh tu na stráních vydrží dlouho do jara. I v létě je Zieleniec turisticky zajímavou lokalitou, je možné využít značených cyklotras do okolí nebo podniknout výlety do okolních kopců. Z památek v Zielenci stojí za pozornost kamenný kostel sv. Anny z počátku 20. století. Stojí na místě původně dřevěného kostelíka z 18. století. Uvnitř kostela se nachází pozoruhodné barokní sochy od Johanna Postlera. Kolem kostela vede značená turistická trasa do lesnatého údolí Dušnické Bystřice. Údolím prochází silnice ze Zielence do lázní Duszniki zdroj a u parkoviště ( zastávka bus ) začíná naučná stezka přírodní rezervace Torfowisko pod Zieleńcem ( Rašeliniště pod Zielencem-TADY ZMIŇOVANÉ ČERNÉ BLATO, zdroj informací je http://orlickehory.webz.cz/obec/zieleniec-duszniki-zdroj.htm

UBYTOVANÍ JSME BYLY POCHOPITELNĚ NA NAŠÍ STRANĚ.Kousek od Zemské Brány je pěkná chata RAMPUŠÁK.

stezka je pěkne udržovaná,z rozhledny také uvidíme daleko.Žádný zápor jsem neshledal.

Vstupy se zde neplatí.Dříve se vybíralo parkovné,ale zřejmně to pominulo(budka byla prázdná).