Černé a Čertovo jezero

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Naším cílem jsou Černé a Čertovo jezeru na Šumavě. Auto zaparkujeme u hotelu na Špičáckem sedlu. Odtud je to k Černému jezeru 3,5 kilometru po asfaltové silnici. Cestou míjíme Pramen svobody, jdeme místy pod kterými vede železniční tunel Špičák atd. Podél celé cesty jsou naučné tabule a tak cesta vesele ubíhá. Porozhlédneme se kolem Černého jezera, posvačíme ovoce na odpočivadle a vyrážíme do prudkého svahu směrem Čertovo jezero. Trasa je dlouhá asi 2,5 kilometru a kromě krátkého úseku po asfaltce od Rozvodí k odbočce k Čertovu jezeru je to trochu krkolomná cesta přes kořeny, cestou vymletou po deštích - trošku překážková dráha. Jezero za večerního soumraku bylo kouzelné a plné tajemství. Posléze jsme pokračovali lesem směrem na Špičácké sedlo. Cesta je to asi 2 km dlouhá, kdy jsme překřížili i lyžařské sjezdovky.

Foto: karlosik

Čertovo jezero /1030 m n. m., 10,31 ha, hloubka 37 m/ leží na jižním svahu Jezerní hory a je vzdáleno asi 2,5 km /vzdušnou čarou 1,5 km/od Černého jezera. Mezi nimi po hřebeni Jezerní hora - Špičák probíhá hlavní evropské rozvodí mezi Severním a Černým mořem. Z Černého jezera /1008 mnm/odtéká voda Černým potokem do Úhlavy /Severní moře/a dále do Berounky,Vltavy a Labe. Čertovo jezero leží v povodí Řezné /Černé moře/. Černé jezero leží na severovýchodním svahu Jezerní hory, která je nejvyšším vrcholem Železnorudské hornatiny. Toto jezero je největším šumavským jezerem /18,4 ha/ s hloubkou dosahující až 15,5 metrů. Obě jezera jsou ledovcového původu.

V roce 1911 byla kolem Černého a Čertova jezera zřízena majitelem tohoto panství knížetem Hohenzollernem přírodní rezervace. Po roce 1950 bylo Černé jezero zahrnuto do pohraničního pásma. Od tohoto Roku až do 70. let byl přístup veřejnosti omezen nebo i úplně zakázán.

V polovine 60. let zde Státní bezpečnost zinscenovala aféru s údajně potopeným archivem z 2. světové války. Většina podvržených dokumentů měla ještě více očernit sousední Německo a zhoršit tak mezinárodní vztahy v době studené války.

Bydleli jsme v apartmánu v Zelené Lhotě nedaleko vodní nádrže u Nýrska. Stravovali jsme se z vlastních zdrojů. Možnost občerstvit byla i na Špičáckém sedle nebo hotelích v okolí Železné Rudy.

Foto: karlosik

Byli jsme tam v květnu a tudíž mimo hlavní turistickou sezonu, takže jsme nepotkali ani živáčka. U obou jezer byl nádherný klid a člověk si mohl vychutnat okolní přírodu a pustit představivost na plné obrátky. S oběma jezery je spojeno nnoho pověstí a tak bujná fantazie pracovala na plné obrátky.

Vstupy nejsou žádné, pouze na parkovišti nás odchytla paní a tak jsme si zaplatili parkovné na pár hodin.

Poslední aktualizace: 25.10.2015
Černé a Čertovo jezero na mapě
Autor: karlosik

Příspěvky z okolí Černé a Čertovo jezero

Bučina (Buchwald) – Kaple sv. Michaela
Kromě hostů a perzonálu hotelu Alpská vyhlídka nemá dnešní Bučina žádného…
Zaniklá vesnice pod Poštovní horou. Kdysi nejvýše položená šumavská osada…
Kvilda-Bučina-Knížecí Pláně-Polka-Kubova HuťRáno procházíme Kvildou. Známým turistickým střediskem, disponující dnes několika sjezdovkami, v okolí…
Z Alpské vyhlídky, která se nachází nedaleko obce Borová Lada v centrální…
1.2.2022 Když už jsme si ověřili skutečnost, že veřejná, tedy autobusová…
Buková slať
Zhruba 5 km od obce Borová Lada se rozprostírá ve vzdálenosti asi 15 km j…
Prohlídka přírodní památky šumavských slatí -…
Krajinou zaniklých vesnic - Knížecí Pláně a Bučina. Je časné ráno a já vystupuji v malé šumavské obci Borová Lada. Těžká…
Cestou z Kvildy na Borovou Ladu,poblíž obce Františkov se za můstkem přes…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky. Tentokráte se vydáme opět do…
4.2.2020 Zima. Zhruba tak by se dal charakterizovat třetí den naš…
Františkov je samota, část obce Kvilda v okrese Prachatice. Nachází se asi…
31.1.2022 Občasné sněžení nebo přeháňky z předchozího dne se v noci a ráno…
Bývalá dřevorubecká osada při hranici. Od roku 1770 byla osídlována. Do r…
Vyhlídka z vyhlídky na Vyhlídce
Nedaleko obce Borová Lada je na naučné stezce s názvem „Les“ vybudována vyhlídková věž. Ta je umístěna pod vrcholem kopce Vyhlídka a…
Vzhledem k tomu, že jsme loni i letos investovali hodně peněz do nového…
Chalupské jezírko známé také pod názvem Chalupská slať. Nachízí se v obci…
Sovinec – Borová Lada
Sovinec – soví voliéry v Borových Ladách. Otevřeno od května 2013.…
Obec Borová Lada leží v jihozápadních Čechách uprostřed…
Chalupská slať
Chalupská slať je vrchovištní rašeliniště, které najdeme na okraji národn…