Čechy pod Kosířem – obec a zámek s rozhlednou

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Při cestě přes rozhledny a minipivovary jsme chtěli po návštěvě pivovaru ve Lhotě pod Kosířem vyrazit na rozhlednu Velký Kosíř. Máme však smůlu. Rozhledna je z technických důvodů uzavřena. Tak se aspoň podíváme k zámku.

Čechy pod Kosířem leží na okresní silnici přibližně 20 km na jihozápad od Olomouce, 10 km na severozápad od Prostějova, při západním okraji vrchu Velký Kosíř a také na západ od přírodní rezervace Velký Kosíř. Obcí protéká Český potok.
První písemná zmínka o obci je z r. 1131. Tehdy zde některé polnosti vlastnila olomoucká metropolitní kapitula. Od r. 1305 vlastnil obec olomoucký klášter dominikánek u sv. Kateřiny. Je známo, že r. 1359 mezi dvěma rybníky stála vodní gotická tvrz, která zanikla někdy v průběhu 15. století. R. 1512 je uvedena již jako pustá.
Před r. 1570 byla na místě jižního křídla dnešního zámku postavena nová renesanční tvrz, která byla v poslední třetině 17. století přestavena na zámek.
Na čtyřkřídlý barokní zámek proběhla přestavba v letech 1708–1716 za kněžny Marie Terezie Antonie z Lichtensteina. Průčelí směřovalo na jih. Tehdy zde již vznikla i zámecká zahrada převážně užitkového charakteru s okrasnými prvky. Byly zde promenády i vytvořené aleje, dominantní kopec, oranžérie, bazén.
Zámek stejně jako první i druhá tvrz často měnil majitele. Nejdéle panství vlastnil rod Silva-Tarouca. R. 1768 ho koupil hrabě Manuel Silva-Tarouca. Byl to syn portugalského vyslance u vídeňského dvora. Tento starý rod pocházel z Kastilie a jeho příslušníci byli již po několik staletí ve službách portugalského královského dvora. Manuel Silva-Tarouca byl dokonce rádcem Marie Terezie.
Ti se podíleli na první úpravě parku v duchu anglo-čínského stylu. Během let 1809–1835 do původního parku postupně vkládali spletité pěšiny a jednotlivé skupiny dřevin a bylin.
V letech 1835–1838 hrabě Bedřich Silva-Tarouca studoval v krajinářské škole profesora Antonína Mánesa, kde se seznámil s tehdy mladičkým synem profesora s Josefem Mánesem. Tady se začalo přátelství obou rodin, Josef Mánes byl častým hostem na zámku a toto přátelství významně ovlivnilo i jeho tvorbu.
V letech 1839–1843 dlouhodobí majitelé přestavěli zámek v pozdně klasicistním slohu. Během let 1835–1872 proběhla zásadní úprava parku. Zvětšili a upravili původně barokní zahradu na přírodně krajinářský park v anglickém stylu, který sahal až k zalesněným svahům Kosíře. V něm postavili řadu romantických staveb – novogotickou rozhlednu Červenou věž, skleník, zahradní altán, malou jeskyni, do parku zakomponovali i rybníky. Altán později upravili Josefu Mánesovi jako ateliér, který zde pracoval v letech 1849–1870. V té době vznikly i pohledové osy na zámek z různých míst v parku.
Park byl v letech 1872–1936 doplňován cizokrajnými dřevinami,  dovezenými především z Asie a Ameriky. V té době se objevily i secesní zahradní prvky - dva ornamentální záhony.
Poslední výraznější změny exteriéru i interiéru zámku byly provedeny v letech 1904–1906. Posledním držitelem panství byl František Arnošt z rodu Silva-Tarouca, který se hlásil k české národnosti. R. 1942 byla na jeho majetek uvalena nucená správa Velkoněmecké říše. Jako svobodný a bezdětný zemřel r. 1943. Do soudního pozůstalostního řízení v letech 1945–1949 se přihlásil jeho bratr Egbert Silva-Tarouca, který se však hlásil k německé národnosti. Měl tedy smůlu. R. 1949 byl veškerý majetek rodu Silva-Tarouca, vč zámku znárodněn. Park zarůstal náletovými dřevinami, neudržovaná drobná architektura chátrala.
Od r. 1953 do r. 2005 byl v zámku dětský domov. V zámku bylo množství různých děl Josefa Mánese, které jim umělec nechal za jejich pohostinnost. Také proto byla r. 1957 v části zámku otevřena Pamětní síň Josefa Mánesa, kterou spravovalo Muzeum Prostějovska v Prostějově. Na podzim 2011 bylo muzeum uzavřeno z důvodu začínající rekonstrukce objektu.
Zámek byl pro veřejnost slavnostně otevřen 2. dubna 2016. Kromě Pamětní síně Josefa Mánesa bylo na zámku otevřeno také Muzeum filmů Zdeňka a Jana Svěrákových. Prostory zámku je možno navštívit (viz www.zamekcechy.cz). Přístupné jsou interiéry jižního křídla zámku zařízeného ve stylu doby Františka Josefa II. Silva-Taroucy z přelomu 19. a 20. století. Jsou vyzdobeny díly Josefa Mánesa. Prohlídka trvá zhruba 45 minut.
S postupnou obnovou zámeckého parku se začalo r. 1980. Upravili se hlavně cesty, travnaté plochy a vyčištěn byl Malý rybník. Po r. 2009 začala revitalizace parku vč. rekonstrukce stavebních prvků tak, aby se parku vrátila podoba ze 2. třetiny 19. století. Obnoven je Mánesův pavilon, oranžérie i vyhlídková Červená věž.
Anglický zámecký park patří mezi nejcennější romantické krajinářské realizace v České republice. Je otevřen celoročně denně od 8 do 18 hodin. V sezóně je možno navštívit komentovanou prohlídku parku a staveb, za pěkného počasí i Červenou věž. Prohlídka trvá zhruba 45 minut.
Celý komplex zámku a parku je kulturní památkou.

Za návštěvu stojí ještě dvě muzea:
- Hasičské muzeum je největší na Moravě. Nachází se v místech, kde byla nejstarší továrna na hasičské stříkačky v tehdejším Rakousko-Uhersku, která byla založena r. 1820 Antonínem Smekalem. Je zde vidět vývoj hasičské techniky - od ručně poháněných strojů, přes stříkačky tažené koňmi až po moderní výkonné stroje. Také se zde seznámíte s prací těch, kteří se na vzniku těchto strojů podíleli a jejichž řemesla už ani neznáme, jako jsou mosazník, mědikovec, kolář, řemenář, helmař, kotlář, provazník, slaměnkář, košíkář a další. Muzeum je otevřeno od dubna do října. Další informace jsou na stránkách obce https://www.cechypk.cz/turistika/711-hasicske-muzeum-charakteristika
- Muzeum kočárů bylo otevřeno r. 2009. Je zde vystaveno padesát kočárů včetně saní. Je tu největší sbírka smutečních kočárů ve střední Evropě, vč. největšího smutečního kočáru na světě a sbírka biskupských kočárů. Některé kočáry jsou zrestaurované, některé jsou ponechány v původním stavu. Je zde i největší sbírka kočárových luceren ve střední Evropě. Při prohlídce se podíváte i do restaurátorské dílny. Prohlídka je doplněna filmovou projekcí. Skupiny návštěvníků si mohou objednat i odborný výklad. Další informace jsou na stránkách muzea historickekocary.cz .
Dominantou města je barokní kostel sv. Jana Křtitele z konce 18. století. U parkoviště stojí za zmínku i trojboká otevřená kaplička sv. Josefa z r. 1889. Uvnitř je socha Ježíše Krista, která nahradila původní dřevěnou sochu sv. Josefa.

My jsme zde nejedli. Ani nevím, jaké zde jsou možnosti. Možná v oranžerii je možnost nějakého občerstvení. My jsme se na lehkou studenou večeři zastavili v pivovaře ve Lhotě pod Kosířem. Další řada možností je určitě v Prostějově a Olomouci.

Na prohlídku zámku jsme čas neměli, prakticky jsme jen projížděli. Prošli jsme se jen parkem. Tam se nám moc líbilo.

Přes obec vede cyklotrasa. Z obce vede i okružní cca 10 km dlouhá naučná stezka Velký Kosíř. Je na ní 12 zastavení. Jedno zastavení je na rozhledně Velký Kosíř, odkud vede 5 km naučná stezka Velký Kosíř II na nádraží ve Slatinicích. Na této stezce je dalších 5 zastavení.
Další možnosti výletů jsou uvedeny v článku o Lhotě pod Kosířem, který je cca 2,5 km na severovýchod.

Poslední aktualizace: 8.2.2018
Čechy pod Kosířem – obec a zámek s rozhlednou na mapě

Příspěvky z okolí Čechy pod Kosířem – obec a zámek s rozhlednou

Čechy pod Kosířem – sochy sv. Petra a sv. Pavla s misijním křížem
Atraktivitu a cennost barokního farního kostela sv. Jana Křtitele…
Jednověžový kostel sv. Jana Křtitele, který nahradil starší, kapacitně již nevyhovující, svatostánek, byl postaven v letech 1781 až 1794 a je dodnes …
První část vyprávění o výpravě po – převážně zámeckých – památkác…
Menší obec Čechy pod Kosířem nedaleko Olomouce nabízí turistům mn…
V současné době se staly veškeré rozhledny módním trendem, takže…
Během naší dovolené jsme se rozhodli, že do našeho programu zařad…
Anglický Park v Čechách pod Kosířem nabízí i v zimních měsících r…
Když už jsem byl na Velkém Kosíři, bylo snadné sjet pod kopec do Čech (pod…
Na svátek sv. Václava v loňském roce proběhla v Čechách pod Kosíř…
Kaple – nebo též poklona - sv. Josefa v Čechách pod Kosířem je jedn…
 V pátek 28. září 2012 v Den české státnosti byl slavnostně otevř…
Skulptura našeho populárního světce v hanáckých Čechách pod Kosířem…
Na "jednom pětníku" najdete dvě muzea v Čechách pod Kosířem a to nedaleko…
Muzeum kočárů a Josefkol dva pojmy, které k sobě nerozlučně patří…
Zámek se nachází v obci Čechy pod Kosířem na Prostějovsku v Olomouckém kr…
Jeden kamarád, jinak kameraman olomoucké televize R1 nás už dávno zásobuje…
Jedeme se podívat na stavbu nové rozhledny na Velkém Kosíří . Mís…
Nejvyšší hanácká hora, dostupná téměř všem pěšky,…
„Kdes bel ?“ „Na Kosiřu na rozhledni. V červno jo otevřele, dohlidl sem až za Holomóc.“ Tak tento dialog v Hanáčtině můžete slyšet…
Tento tip na výlet nás zavede převážně do krajiny pod „slavnou…
Pátek 16. 9. 2022 I když bylo zataženo, ochlazovalo se. K ránu kle…
Rozhledna Velký Kosíř
Přijďte si vychutnat krásný výhled na Hanou Rozhledna Velký Kosíř …
Dne 1.1. 2013 se uskutečnil 26. ročník Novoročního výstupu Na Vel…
Přes rozhledny a minipivovary jedeme z Plzně do Přerova. Před dojezdem do…
Každoročně pořádá KČT Smržice u Prostějova ve spolupráci s odboráři Českých drah v sobotu nejblíže k datu 6.12. (Mikuláš) na vrcholu Velkého Kosíře Mik…
Památník obětem letecké katastrofy armádního vrtulníku Mi-24, který na tomto místě havaroval v listopadu 1998 při návratu z…
Malá obec Ludéřov, místní část Drahanovic je 15 km západně od Olo…
Opuštěné vápencové lomy 0,4 km jižně od Slatinek (12 km jihozápadně od Ol…
Zámek je umístěn uprostřed kruhovitého parku, ze kterého čtyřmi s…